درمان تایم
درمان تایم
بی خوابی

بی خوابی چیست؟

بی خوابی چیست؟ : همه ما می دانیم که یکی از مهمترین نیاز‌های بدن هر کسی خواب منظم و سر ساعت است یعنی در صورتی که ساعت خواب کسی به هم بخورد فرد دچار بد خوابی و یا بی خوابی می شود و این بی خوابی می تواند که در واقع، تمامی فعالیت‌های زندگی را تحت شعاع قرار دهد و باعث بروز بیماری‌ های مختلف نیز در فرد می‌شود. معمولا بی‌خوابی زمانی رخ می‌دهد که بیمار در هنگام خواب مشکلاتی را داشته باشد و در هنگام خواب و ساعت خواب نتواند که به راحتی بخوابد. بی‌خوابی با توجه به تغییرات بزرگی که در زندگی ایجاد می‌کند، یک مشکل خطرناک به حساب می‌آید که اگر درمان نشود، بی خوابی مزمن رخ می‌دهد.

بی خوابی

علائم بی خوابی

معمولا مشکل بی خوابی هم مانند سایر بیماری‌های دیگر، علائمی را دارد که این علائم عبارتند از:

  • دشواری در خوابیدن
  • بیدار‌شدن وسط خواب
  • بیدار شدن خیلی زود در صبح
  • خستگی روزانه یا خواب آلودگی
  • تحریک پذیری، اضطراب یا افسردگی
  • دشواری در یادآوری، توجه و تمرکز روی کارها
  • افزایش نگرانی، اشتباهات، حوادث یا مشکلات در انجام کار

انواع بی خوابی

بی خوابی حاد یا کوتاه‌ مدت

همان طور که از اسمش مشخص است این مشکل در واقع مشکلی کوتاه مدت و گذراست که به دلیل اختلالات طبیعی مثل بیماری ها، مسافرت، غم و اندوه یا استرس رخ می‌دهد.

بی خوابی مزمن یا بلند مدت

در مقایسه با نوع اول این نوع بی خوابی خطرناک ‌تر است و می‌تواند سبب بروز مشکلات و عوارض جدی‌تری در فرد شود.

علت مهم بی خوابی

با توجه به این که امروزه این مشکل بسیار جدی شده و در زندگی امروزی هم افزایش یافته 6 علت بی خوابی عبارتند از:

استرس

استرس و نگرانی در کل روز می تواند که ذهن فرد را درگیر کند و این مشکل ذهن شما را در شب فعال نگه داشته و خواب را دشوار می سازد.

مسافرت یا برنامه کاری

در بیشتر مواقع ممکن است تا به علت مسافرت و یا برنامه کاری خاصی ریتم شبانه روزی تان به هم بخورد که  این موضوع نیز می‌تواند سبب بی خوابی شما شود.

عادات

معمولا در بیشتر اوقات زمانی که بدن خود را به دیر خوابیدن یا حتی بی‌ خوابی عادت دهید، این مورد تبدیل به بیماری بی خوابی خواهد شد. از این رو دیر خوابیدن در شب، سبب بیماری‌های مختلف و اخلال در خواب و در نهایت بی خوابی در فرد می‌شود.

امواج WIFI

امروزه بر اساس تحقیقاتی که محققان جهانی، در مورد خطرات و اسیب های اموج اینترنت wifi انجام داده اند نتیجه مشخص شد که مواجهه با اموج اینترنت wifi  سلامت شما را تهدید می کند و کیفیت خواب را نیز این امواج برهم می‌زند. و طی این تحقیقات، استفاده از موبایل و اینترنت دلیلی برای بی‌خوابی افراد است.

مصرف انواع دارو ‌ها

در بسیاری از موارد دیده شده است که دارو‌ های تجویزی مثل دارو ‌های ضد افسردگی، دارو‌ های آسم یا فشار خون و… همچنین محصولات کاهش وزن، دارو‌ های ضد آلرژی و محصولات شامل کافئین بالا، از جمله محرک‌هایی هستند که توانایی مختل کردن خواب را دارند و می‌توانند سبب پایین آمدن کیفیت خواب شوند.

بیماری های خاص و مشکلات پزشکی

بیماری‌ها و بروز درد های مزمن، سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، رفلاکس یا سوزش معده، درد‌های عضلانی، پرکاری تیروئید، سردرد و… از جمله شرایط پزشکی شایع بی‌خوابی هستند .

عوارض بی خوابی چیست؟

مهم ترین عوارضی که درهنگام  بی خوابی برای فرد اتفاق می افتد می توان به ابتلا به افسردگی ،چاقی و دیابت و حتی آلزایمر اشاره کرد که شاید بسیار شنیده باشیم که بیشتر اوقات افراد بر این جمله تاکید می کنند که. مغز بی خواب ها زودتر از دیگران توانایی به خاطر آوردن رویدادها و خاطرات را از دست می دهد و معمولا فرد دچار نوعی آلزایمر می شود از این رو کسانی که خواب شان نظم ندارد و کافی نیست، زودتر از دیگران آلزایمر می گیرند.

بی‌خوابی حالت بسیار ناخوشایندی است که باعث آشفتگی خواب و هم باعث بروز برخی علائم در طول روز برای  همه ی افراد می‌شود و می‌تواند که بر تمامی جنبه‌های زندگی تأثیر گذار باشد. زیرا نتایج بیشتر تحقیقات نشان داده‌ که بی‌خوابی بیشترین تاثیر بد را بر عملکرد کاری می‌گذارد، معمولا در این صورت افراد قدرت تصمیم‌گیری خوبی نیز ندارند.

همان طور که در مورد علت های بی خوابی گفتیم بی خوابی می تواند که به صورت دوره ای و یا مزمن باشد معمولا بی خوابی هایی که علت های مشخص داشته باشند مثل مسافرت و یا تمام مواردی که دربخش فوق اشاره کردیم می توانند با برگشت به حالت اول رفع شوند اما در صورتی که طول مدت بی خوابی شما بسیار طولانی شد و اگر در 3 ماهه گذشته دچار بی‌خوابی بوده‌اید (بی خوابی مزمن) توصیه می کنیم که باید به یک متخصص مغز و اعصاب خوب مراجعه نمائید

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط