درمان تایم
درمان تایم

درمان فتق دیسک با فیزیوتراپی

سریعترین راه برای بهبود فتق دیسک چیست؟

اول از همه، شما باید از فعالیت هایی که باعث درد می شوند اجتناب کنید. شما باید یک شرایط درمانی ایجاد کنید تا بافت ملتهب و آسیب دیده ترمیم شود و در این مورد فتق دیسک ، شروع به بهبودی کند. اغلب برای افراد جای سوال است که بفهمند چه حرکات و وضعیت هایی باعث درد و التهاب می شود و سپس از آنها اجتناب کنند. لازم نیست برای همیشه از آنها دوری کنید، اما باید مدل کارهایی  را که در کوتاه مدت انجام می دهید اصلاح کنید تا بهترین شانس برای بهبودی بدن خود را ایجاد کنید.

اکیدا توصیه می شود با یک دکتر فیزیوتراپی   متخصص در اختلالات ستون فقرات ارتباط برقرار کنید تا به شما در اصلاح فعالیت ها کمک کند و برنامه ای را تنظیم کنید که به شما کمک کند التهاب و استرس دیسک بین مهره ای آسیب دیده و مفاصل ستون فقرات خود را رفع کنید.

شما باید مطمئن شوید که مکانیک ستون فقرات مناسبی دارید که می‌تواند نیروهایی را که بدن شما با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، تنظیم کند، دکتر فیزیوتراپی به شما کمک کند استرس ناشی از بیومکانیک ضعیف بر ستون فقرات خود را در کارهای روزانه‌تان کاهش دهید.

بسیاری از فتق‌های دیسک بسته شرایط بدنی فرد در طی چند هفته تا چند ماه بهبود می‌یابند. حرکت و درمان با هدف کاهش علائم، بهبود نقایص عملکردی سریعترین راه برای  بهبود فتق دیسک است. برخی از بیماران در عرض چند هفته کاهش علائم را مشاهده می کنند، در حالی که اگر درمان صحیح و مناسبی انجام نشود، ممکن است علائم برای ماه ها تا سال ها ادامه پیدا کند. به طور کلی، فتق دیسک پیش آگهی خوبی برای درمان محافظه کارانه از طریق فیزیوتراپی دارد.

چه نوع فیزیوتراپی برای فتق دیسک خوب است؟

پاسخ به این سوال دشوار است، زیرا بسیاری از افراد علائم متفاوتی از فتق دیسک دارند. فتق دیسک اغلب به دلیل بارگذاری بیش از حد ستون فقرات بیش از توان تحملی آن ایجاد می شود. اغلب درجاتی از پارگی دیسک و مشکلات مفصل ستون فقرات مجاور وجود دارد که همراه با فتق دیسک ناحیه اصلی است.

به طور خلاصه، نشان داده شده است که تمرینات خم شدن به عقب کمر(اکستنشن) که متناسب با نیازهای خاص بیمار است، بستر خوبی برای برنامه فتق دیسک فراهم می کند. به خصوص فتق حاد دیسک. با این حال، روشهای فیزیوتراپی پیشرفته به نواحی مجاور فتق دیسک نیز می‌پردازد که الگوهای حرکتی ضعیفی دارند که علت زمینه سازفتق دیسک است.

شواهد بالینی از استفاده از تکنیک‌های درمان دستی برای کاهش درد و بهبود نقایص در بیماران مبتلا به فتق دیسک حمایت می‌کنند. این شامل حرکت مفاصل در ستون فقرات کمری ، ستون فقرات قفسه سینه و لگن، آزاد کردن عصب گیر افتاده در اندام تحتانی، رفع چسبندگی بافت نرم و اسپاسم موضعی عضله است.

شواهد همچنین از استفاده از اشکال مختلف ورزش درمانی برای بهبود قدرت عضلانی، انعطاف پذیری، استقامت، درد و ناتوانی حمایت می کنند که شامل هماهنگی تنه، ثبات عضلات ستون فقرات، تمرینات مقاومتی، ، تمرین استقامتی و حتی تمرینات قلبی عروقی است که همگی ماهیتی پیشرونده دارند. تمرینات اولیه باید با هدف حرکت به سمت حرکاتی باشد که قابل تحمل تر هستند. همانطور که بهبودی رخ می دهد، التهاب کاهش می یابد و علائم بهبود می یابد، بتدریج با کاهش علائم دیسک کمر تمرینات باید به سمت انجام حرکاتی بروند که در ابتدای درمان شما  سختتر و دردناکتر بودند.

فتق دیسک چقدر طول می کشد تا بهبود یابد؟

دیسک های بین مهره ای عمدتاً از آب، کلاژن نوع I و کلاژن نوعII  ساخته شده اند. در نتیجه، ممکن است 6 تا 8 هفته طول بکشد تا فتق بهبود یابد. زمان های بهبودی تابعی از نوع درمان فیزیوتراپی است. اگر بهبودی  را با درمان مدرن فیزیوتراپی پیگیری کنید، زمان بهبودی کاهش می یابد، اما اگر از فتق دیسک محافظت نکنید، زمان بهبود طولانی تر خواهد شد. زمان بهبودی همچنین تابعی از نگرش دکتر فیزیوتراپی به درمان نواحی  اطراف فتق دیسک خواهد بود. این نگرش درمانی منحصر به فرد می تواند شامل توجه به بخش های ستون فقرات مجاور یا حتی مفاصل مجاور مانند ستون فقرات قفسه سینه، لگن ، زانو یا مچ پا باشد. بسته به شدت آسیب دیسک، باید طی ۲ تا ۶ جلسه فیزیوتراپی بهبودی در علائم خود مشاهده کنید.

جدول زمانی بهبود فتق دیسک تا حد زیادی به شدت فتق دیسک بستگی دارد، و اینکه چه ساختارهایی  ممکن است تحت تأثیر فتق قرار گیرند (مثلاً فشرده سازی ریشه عصبی یا “رادیکولوپاتی”). برخی از بیمارانی که با فتق علامت دار دیسک مراجعه می کنند ممکن است بدون هیچ گونه کاهش اندازه فتق، کاهش علائم را نشان دهند، و فقط با بهبود التهاب حاد، علائم بهبود می یابد.

آیا می توان فتق دیسک را با فیزیوتراپی برطرف کرد؟

فیزیوتراپی می تواند نقش مهمی در بهبود درد، ناتوانی، نقص حرکتی و پاسخ درمانی فتق دیسک داشته باشد.

فتق دیسک آسیب نهایی است که معمولاً در نتیجه استرس و آسیب های مکرر به لایه های حلقوی دیسک بین مهره ای ایجاد می شود.  فیزیوتراپی می تواند التهاب و اختلال عملکرد ناشی از فتق دیسک را کاهش دهد و هنگامی که التهاب به اندازه کافی کاهش یابد، می تواند بهبود یابد. هنگامی که التهاب برداشته شود دیسک می تواند بهبود یابد و درد برطرف می شود. برای آسیب‌های دیسکی که بیش از حد پیشرفت کرده‌اند استفاده از روشهای پیشرفته و تکنولوژیکی فیزیوتراپی می تواند موثر باشد.

دکتر حیدر سعادتی دکترای تخصصی فیزیوتراپی با تشخیص شدت فتق دیسک و درمان متناسب با روشهای تکنولوژیک، راهکار موثری برای درمان فتق دیسک ستون فقرات ارائه می دهد.

آیا پیاده روی برای فتق دیسک خوب است؟

بله، پیاده روی یک فعالیت بدنی عالی برای فتق دیسک است تا زمانی که راه رفتن مکرراً ناحیه علامت دار را ملتهب نکند. بدن انسان برای حرکت ساخته شده است و راه رفتن یک حرکت عملکردی طبیعی است. هدف حفظ حرکت و عملکرد بدن انسان در بالاترین سطح بدون ایجاد درد یا التهاب اضافی است. قانون کلی این است که همه بیماران به حرکت و تمرین ادامه دهند تا زمانی که درد آنها بیش از 2 امتیاز از 10 در یکی از سه دسته افزایش نیابد.

در ابتدا فعالیت‌هایی که محدود می‌شوند، چون باعث درد و التهاب می‌شوند. مکانیزمی که معمولاً باعث فتق دیسک می‌شود، خم شدن ستون فقرات با چرخش روی ستون فقرات تحت فشار است (مثلاً خم شدن و چرخش به سمت بالا درحالی که یک جعبه را بر می دارید). بنابراین، حرکات خم شدن ستون فقرات به طور معمول علائم مرتبط با فتق دیسک را افزایش می دهد. فعالیتی مانند پیاده روی ستون فقرات را در حالت کلی در وضعیت مکانیکی مناسبی قرار می دهد، مگر اینکه در سربالایی راه بروید، و بنابراین، باید فعالیت خوبی برای افرادی باشد که علائم خفیف تری دارند.

چه ورزش هایی برای فتق دیسک مضر است؟

اکثر فتق دیسک ها در جهت خلفی جانبی رخ می دهند و در اثر خمش بهمراه چرخش تحت فشار ایجاد می شوند. بنابراین، از هر حرکت یا تمرینی که شبیه این وضعیت باشد یا ستون فقرات را در حالت خم شدن (خم شدن به جلو) قرار دهد، در صورتی که علائم شما را افزایش دهد، باید اجتناب شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط