درمان تایم
درمان تایم
پی آر پی

پی آر پی (PRP) چیست؟

پی آر پی (PRP) چیست؟

با افزایش سن ما انسان ها پوست دچار پیری و چین و چروک می گردد و و برای همین هم می باشد که روش های مختلفی جهت جوانسازی پوست ابداع شده است که که نحوه عملکرد این روش ها اغلب تحریک کلاژن سازی و بهبود گردش خون پوستی می باشد و از سوی دیگر پر کردن و نگهداری حجم صورت با کمک فیلرها یا پر کننده های مصنوعی یا طبیعی مانند تزریق چربی انجام پذیر می باشد،ولی باید بگوییم که استفاده از پلاسمای غنی از پلاکت PRP در جوانسازی پوست یک روش درمانی جدید می باشد که بر طبق فاکتورهای رشد طبیعی مربوط به خود فرد طراحی شده است.

پی آر پی

در حقیقت پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRP ماده ای می باشد تزریق آن به محل مورد نظر موجب می شود که روند بهبودی سرعت بیشتری پیدا کند.در واقع پلاسما قسمتی از خون می باشد که متشکل از عوامل مخصوص یا پروتئین هایی است که سبب لخته شدن خون می گردند،و همین طور پروتئین هایی دارد که باعث رشد سلول ها می گردند.در واقع محققان با جدا نمودن پلاسما از خون و غلیظ نمودن آن PRP تهیه می شود.

بر اساس تصور محققان و دانشمندان ،روش عملکرد این روش به این صورت می باشد که تزریق PRP به بافت های آسیب دیده بدن را تحریک می کند تا سلول های نو وسالمی را تولید کرده و به روند بهبودی سرعت می بخشد.از انجایی که عوامل رشد بافت بیشتر بر روی رشد تزریقات آماده متمرکز می باشد ،محققان بر این باور می باشند که امکان دارد با این روش بافت های بدن زودتر بهبود پیدا کنند.

ولی باید اشاره داشته باشیم که این روش درمانی به صورت قطعی به اثبات نرسیده است و همین طور به وسیله ی وزارت غذا و داروی ایالات متحده ی نیز مورد تایید قرار نگرفته است.با اینکه ورزشکاران مشهوری همانند تایگروودزو ستاره مشهور تنیس رافائل نادال از این تزریقات جهت بهبودی آسیب دیدگی های خود بهره برده اند.

هدف از تزریق PRP چیست؟

دانشمندان تلاش می کنند که از پی آر پی در موارد مختلفی استفاده کنند مانند:

ریزش مو :

در این روش پزشک PRP را به جمجمه سر تزریق می نماید تا سبب رشد مو شده و رشد مو را افزایش داده و از ریزش مو جلوگیری کند.بر طبق یک تحقیق که در سال 2014 در مورد درمان آلوپسی آندروژنی که اغلب با عنوان تاسی مردان شناخته می گردد ،تاثیرگذار می باشد.

PRP مو

آسیب های تاندون :

همان طور که می دانید تاندون ها نوارهایی محکم و ضخیم می باشند که ماهیچه را به استخوان پیوند می زنند و چنانچه دچار آسیب دیدگی شوند ،روند بهبودی آن ها آرام می باشد.پزشکان از تزریق PRP جهت درمان مشکلات شدید تاندونی استفاده می نمایند ،مشکلاتی همانند تاندونیت آشیل در قوزک پا یا آرنج تنیس بازان و زانوی دوندگان یا درد تاندون پاتلار در زانو.

PRP تاندون پا

آسیب های حاد :

پزشکان از تزریق پی آر پی جهت درمان آسیب های ورزشی همانند کشیدگی عضلات همسترینگ یا پیچ خوردگی زانو بهره می برند.

ترمیم پس از جراحی :

در برخی موارد پزشکان بعد از جراحی از تزریقات پی آرپی جهت ترمیم تاندون های پاره شده (مثل تاندون ماهیچه های گرداننده شانه ) یا رباط ها (مثل رباط صلیبی قدامی یا ACL ) بهره می برند.

استئوآرتریت :

بر اساس یک بررسی که در سال 2015 انجام شده است ،ثابت شده است که جهت درمان استئوآرتریت ؛تزریق PRP از تزریق اسید هیالورونیک ( یک درمان سنتی ) تاثیرگذارتر می باشد.ولی این آزمایش بر روی یک گروه کوچک 160 نفره انجام شده است و برای دادن نظر قطعی در این مورد نیاز است تا آزمایشات بر روی جامعه ی آماری بزرگتری انجام شود.

حتما باید به این نکته دقت شود که هیچ یک از این موارد هنوز به صورت قطعی به اثبات نشده است که دارای نتایجی باشند.

نحوه آماده شدن جهت تزریق PRP

باید گفت که در حالت کلی آماده شدن برای پی آر پی ،دارای چند مرحله می باشد.پزشکان و محققان تزریق پی آرپی را از راه های مختلفی انجام می دهند به عنوان مثال برخی مواقع قبل از تزریق ،بر روی جمجمه فرد محلول لیدوکلئین اعمال می گردد برای این کار احتمال دارد تا بیمار کمی زودتر در جلسه درمانی حاضر شود تا محلول اعمال گردد.

و در برخی از موارد هم از یک داروی بیهوی موضعی در ترکیب با پی آرپی استفاده می گردد تا سبب کاهش هر گونه ناراحتی احتمالی شود .باید گفت که پزشک جراح ؛در طول جراحی پی آرپی را تزریق می نماید .در این شرایط فرد جهت آماده شدن برای تزریق PRP بایست حتما توصیه های پزشک معالج خود را قبل از جراحی مراعات نماید.

پروسه تزریق PRP

در شرایط معمولی پروسه تزریق PRP به صورت زیر می باشد :

الف- ابتدا مقداری از خون بیمار گرفته می شود .باید اشاره داشته باشیم که مقدار خونی که از بیمار گرفته می شود به محلی مورد نظری که قرار است PRP به انجا تزریق شود ،بستگی دارد به عنوان مثال مقدار نمونه ای که جهت تزریق به جمجمه در یک آزمایشگاه گرفته شده 20 میلی متر بود که می توان گفت که این مقدار تقریبا بیشتر از یک قاشق چایخوری می باشد.

  1. در مرحله ی بعدی خون گرفته شده از بیمار را در یک سانتریفیوژ قرار می دهند .این دستگاه با سرعت بالایی می چرخد و سبب جدا سازی اجزای خون از همدیگر می گردد ،برای این جدا سازی حدود یک ربع زمان نیاز می باشد.
  2. در این مرحله نیز توسط یک تکنسین پلاسمای خون جدا شده و برای تزریق به محل مورد نظر آماده سازی می شود.
  3. جهت مشخص نمودن محل دقیق تزریق ،پزشکان معمولا از تصویربرداری هایی مانند سونوگرافی ،استفاده می نمایند ،و بعد پزشک PRP را به محل مد نظر تزریق می نماید.

بر اساس اظهارات مکز مراقبت های پزشکی Emory برای انجام این پروسه حدودا نیاز به یک ساعت زمان می باشد.

هزینه و قیمت PRP به چه میزان می باشد؟

بر اساس اظهارات آکادمی جراحی استخوان آمریکا ،شرکت های بیمه ی بسیار محدودی هزینه های تزریق پی آر پی را متقبل می شوند و به همین دلیل هم می باشد که به احتمال زیاد همه هزینه ها را فرد بیمار باید خود پرداخت نماید و در ضمن هزینه های این روش درمانی در مکان های مختلف باهم دیگر فرق می کند و همین طور به نحوه استفاده از تزریق نیز بستگی دارد .تعدادی از هزینه ها در حالت کلی به این شرح می باشند:

  • شبکه ABC News7 در سان فرانسیسکو اعلام کرده است که هزینه درمان PRP جهت ریزش مو در هر جلسه 900 دلار و 2500دلار برای یک مجموعه سه جلسه ای می باشد.
  • واشنگتن پست هم اعلام نموده است که تزریق PRP برای زانو دارای هزینه ای از 500 دلار تا 1200 دلار در هر جلسه می باشد.

باید اشاره کنیم که در واقع شرکت های بیمه PRP را یک درمان تجربی می دانند .قبل از انکه این روش درمانی رونق پیدا کند ،نیاز می باشد که تحقیقات علمی بیشتری جهت اثبات تاثیرات آن صورت بگیرد.

PRP چه عوارض جانبی بلقوه ای می تواند داشته باشد؟

از انجایی که پی آرپی عبارت از تزریق یک ماده به زیر پوست می باشد ،بنابراین دارای عوارض جانبی بالقوه ای نیز است.PRP اتولوگ می باشد یعنی متشکل از موادی است که به صورت مستقیم از بدن خود فرد گرفته می شود.و این مسئله موجب می شود که خطر واکنش آلرژیک کاهش پیدا کند ،خطری که امکان دارد سایر داروها مانند کورتیزن یا اسید هیالورونیک داشته باشند.ولی باید بگوییم که امکان دارد خود تزریق یک سری خطراتی را داشته باشد:

  • ایجاد عفونت
  • به وجود آمدن آسیب های عصبی
  • ایجاد آسیب های بافتی
  • به وجود آمدن درد در محل تزریق

فرد متقاضی بهتر می باشد که دررابطه با این خطرات و تدابیری که پزشک جهت کاهش آن ها اندیشیده است با او گفتگو نماید.

مدت زمان مورد نیاز برای بهبودی تزریق PRP

بعد از آسیب زمانی که به محل آسیب دیده پی آرپی تزریق می شود ؛اغلب پزشک به فرد توصیه می کند که به محل مورد نظر استراحت دهد .درست است که این توصیه بیشتر برای محل اسیب می باشد تا تزریق پی آرپی ،باید بگوییم که اغلب همه افراد بعد از تزریق پی آر پی می توانند فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرند.

از انجایی که منظور از تزریق پی آر پی بهبود روند درمان است ،این احتمال وجود دارد که افراد بعد از انجام تزریقات تفاوت فوری و محسوسی را احساس نکنند .ولی بعد از گذشت چند هفته یا چند ماه بهبود سریعتر و رشد سریع تر موها در ناحیه را مشاهده خواهند نمود.

در پایان نیز باز اشاره می نماییم که هنوز به صورت قطعی تاثیرگذاری تزریق PRP به اثبات نرسیده است و تحقیقات در این زمینه هنوز در حال انجام می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط