درمان تایم
درمان تایم
مزایای تعویض مفصل زانو

مزایا و معایب تعویض مفصل زانو

مزایا و معایب تعویض مفصل زانو : به احتمال زیاد شما نیز بیشتر شاهد این مسئله در اطرافیان مسن خود بوده اید که از درد زانوی خود شکایت می کنند و اغلب زانو درد آن ها را دچار مشکلات بیشتری کرده است.یکی از روش های درمان درد زانو ،تعویض مفصل زانو می باشد ،یک روش درمانی که دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد ولی بیماران را امیدوار به درمان نموده است.

مزایای تعویض مفصل زانو

لطفا در ادامه این مطلب ما را همراهی نمایید تا بیشتر با مزایا و معایب تعویض مفصل زانو آشنا شوید.

در کدام موارد عمل تعویض مفصل زانو را انجام می دهند؟

هنگامی که بیمار دارای درد می باشد و یا استخوان بر روی استخوان در معاینات سائیده شده باشد ،در این وضعیت ها جراح تعویض مفصل زانو را برای بیمار خود انجام می دهد.برای این عمل جراحی سن بیمار باید بالای 60 سال باشد و اغلب زانو انحراف پیدا کرده و به شکل پرانتزی یا ضربدری می باشد. در این وضعیت بیمار دارای درد شدیدی می باشد در این شرایط از بیمار عکس ایستاده و عکس سه مفصل گرفته می شود تا مفصل مچ پا و لگن هم بررسی گردد و بعد از پهلو عکس زانو می گیرند.
هنگامی که پزشک متخصص این معاینات و عکس ها را کنار هم قرار می دهد با توجه به سن و از کارافتادگی بیمار در هر قدمی که برمی دارد می تواند به این نتیجه دست پیدا کند که با انجام عمل جراحی بیمار می تواند به شرایط بهتری دست پیدا کند.

تعویض مفصل زانو دارای چه عوارضی می باشد؟

همان گونه که می دانید تمامی عمل های جراحی دارای عوارض و مزایای خاص خود می باشند و بیماران و پزشکان نیز باید نخست مزایا و معایب یک عمل جراحی را در دو کفه ترازو قرار دهند و هنگامی که مزیای یک عمل نسبت به معایب آن سنگی کند ؛اقدام به این عمل جراحی کنند. باید بگوییم که در هر عمل جراحی امکان عفونت ،شکستگی وسیله ای که در بدن بیمار کار گذاشته می شود ،دررفتگی و نیمه دررفتگی و آسیب به عضلات مجاور مفصل وجود دارد که میشود هر یک از آن ها را اصلاح نمود.

بعد از عمل تعویض مفصل زانو ،چه مراقبت هایی را باید انجام داد؟

بیماران باید دقت زیادی داشته باشند تا همانند هر عمل جراحی دیگری زخم آلوده نگردد.جهت انجام این کار ما توصیه می کنیم که زخم را هر سه روز یک بار پانسمان نمایند.بیمار باید در حمام کاملا بر روی بخیه ها ،لیف و صابون بند ولی بعد از حمام محل عمل را که خیس شده با سشوار خشک کنند و با گاز استریل پانسمان نمایند.
در ضمن اگر پزشک اجازه داده است راه بروند و در صورتی هم که فیزیوتراپی تجویز شده است ،حتما نسبت به انجام آن اقدام کنند.در واقع این گونه بیماران هنگامی که پزشک معالج اجازه بدهد ،بدون واکر و عصا می توانند راه بروند.

عمل تعویض مفصل زانو

فیزیوتراپی تا چه میزان می تواند به بیماران کمک بکند؟

در واقع فیزیوتراپی می تواند کمک زیادی به بیماران بکند ،چون بیمار بعد از عمل نمی داند که انجام چه کارهایی برای او مناسب یا نامناسب می باشد و این در واقع فیزیوتراپ می باشد که راهنمایی های لازم را به او خواهد کرد. فیزیوتراپی دارای دستگاه هایی مانند اولتراسوند ،لیزر و ماشین سی پی ام می باشد که این ماشین در زیر زانوی مرض قرار داده می شود و بدون آنکه بیمار فعالیتی کند ،زانو با درجاتی که پزشک به آن می دهد ،زانو خم و راست می گردد.لذا در این شرایط بیمار می تواند به این مسئله برسد که ،فیزیوتراپی تا چه میزان کمک کننده می باشد.

تعویض مفصل زانو دارای چه معایب و مزایایی می باشد؟

باید بگوییم که نخستین مزیتی که انجام این عمل جراحی دارد این می باشد که درد بیمار را برطرف می کند و شکل پای بیمار به صورت کاملا پرانتزی و ضربدری می باشد ؛کاملا برطرف می گردد.بیمار می تواند دامنه حرکت خود را به صورت کامل به دست آورد زیرا اینگونه بیماران پیش از عمل ،شاکی هستند که نمی توانند بنشینند و یا راه بروند ولی بعد از عمل می توانند این حرکات را صورت بدهند.

بیشتر بخوانید : جراحی زانوی پارانتزی

این مسئله که بیمار بتواند کارهای خود را بدون یاری دیگران انجام دهد ،یکی از مهمترین مزایای این عمل جراحی می باشد و مهمتر اینکه اعتماد از دست رفته بیمار به زانو به دست می آید و زانویی که در هر قدم ضدا می داد و یا ازجا در می رفت به گونه ای که مانع از راه رفتن بیمار می شد ،بهبود پیدا می کند.و راه نرفتن بیمار خود می تواند سبب مشکلاتی مانند اضافه وزن شود.ولی باید توجه شود که مفصلی که پزشک جراح در زانوی بیمار خود قرار می دهد می تواند تنها تا 110 کیلوگرم وزن را تحمل نماید لذا به خاطر همین مسئله هم می باشد که بیماران باید وزن خود را پایین نگه دارند تا مفصل جا گذاشته شده در پای آن ها پس نزند و درنرود.

بنابراین معایب این عمل جراحی هم دررفتگی ،پس زدن و یا عفونت می باشد و در این شرایط پزشک جراح باید مفصل عفونت کرده را از زانوی بیمار خود بیرون بیاورد و متخصص عفونی به بیمار آنتی بیوتیک تجویز نماید تا عفونت از بین برود.

دلیل اینکه عمل تعویض مفصل زانو برای تعدادی از بیماران موفقیت آمیز نمی باشد چیست؟

باید توجه شود که عمل تعویض مفصل زانو یک عمل بسیار بزرگ می باشد و به همین دلیل تمهیداتی برای آن مورد نیاز می باشد .بیماری که مدت طولانی راه نرفته است در زمان عمل باید داروی ضد انعقاد مصرف نماید.

باید بگوییم که داروهایی همانند قرص وارفارین و آسپرین از جمله داروهایی می باشند که سبب رقیق ماندن خون بیمار می شوند تا پس از عمل خون بیمار لخته نشود.
در حقیقت باید گفت که یکی از رایج ترین دلایل مرگ و میر بعد از عمل تعویض مفصل ران ، تشکیل لخته خون می باشد که در صورتی که به سمت قلب یا مغز انسان برود موجب سکته ی مغزی و یا قلبی بیمار می تواند بشود .و چانچه که به سمت ریه بیمار برود سبب آمبولی ریه و مرگ خواهد شد .ولی باید گفت که در همه اعمال جراحی احتمال این موارد وجود دارد.

تعویض مفصل زانو چه میزان هزینه برای بیماردر پی دارد؟

در این عمل جراحی ؛به مفصل پلاستیکی نیاز می باشد که قیمت و هزینه مفصل پلاستیکی زانوتقریبا شش تا هفت میلیون می باشد و هزینه و قیمت تعویض مفصل زانو در بیمارستان های خصوصی تقریبا هفت میلیون می باشد.

در ضمن در صورتی که پزشک مجبور شود که بیمار را به بخش سی سی یو و یا آی سی یو منتقل کند ،در این بخش ها نیز هزینه ی دیگری از بیمار دریافت خواهد شد که تقریبا حدود دو سه میلیون می باشد .ولی باید بگوییم که بیماران می توانند همین عمل را در بیمارستان های دولتی نیز انجام دهند که دارای هزینه کمتری می باشد و همچنین دارای هزینه های بخش سی سی یو و آی سی یو و نیز نمی باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط