درمان تایم
درمان تایم
مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

روش کولپوسکوپی

یکی از بهترین روش های تشخیصی جهت معاینه دهانه رحم ، واژن و دهانه واژن استفاده از روش کولپوسکوپی می باشد . با استفاده از این روش و بوسیله دستگاهی به نام کولپوسکوپ ،پزشک تصویری شفاف وبا بزرگ نمایی زیاد از ناحیه مورد نظر در اختیار گرفته و این امکان برای پزشک فراهم می شود تا بافت ها و سلول های غیرطبیعی و بیماری های مرتبط به این ناحیه مخصوصا سرطان دهانه رحم را بهتر شناسایی کند.

پس از کولپوسکوپی چه مراقبتهایی باید انجام داد؟

انجام روش کولپوسکوپی به صورت تنها هیچ مشکلی برای فرد بیمار ایجاد نمی کند و عوارض خاص و جدی ندارد همچنین استراحت خاصی نیاز نداردو به فعالیت روزمره تان می توانید ادامه دهید. مگر آن که در زمان انجام کولپوسکوپی ، پزشک عمل بیوپسی (برداشتن تکه ای از بافت جهت انجام آزمایشات بیشتر) را انجام دهد که در این صورت عوارض زود گذر خواهد داشت و به چند روز مراقبت از خود نیاز دارید .

  • در صورن انجام نمونه برداری(بیوپسی) توصیه می شود چند روزی به استراحت بیشتر بپردازید تا دهانه رحمتان بهبود یابد.
  • از وارد شدن اجسام بیرونی به داخل واژن خود به مدت دو هفته خودداری کنید.
  • از داشتن رابطه جنسی واژینال به مدت یک تا دوهفته اجتناب کنید .البته این زمان بسته به نوع بیوپسی می تواند متفاوت باش..
  • از دوش واژن یا تامپون به مدت یک الی دو هفته استفاده نکنید.

مراقبت های بعد از کولپوسکوپی

توصیه های بعد از انجام کولپوسکوپی

بعد از انجام کولپوسکوپی درد های شکمی پریود مانند به سراغ شما می آید .البته این درد ها بعد از گذشت چند ساعت از کولپوسکوپی کاهش می یابند.

در صورتی که درد ایجاد شده بعد از یکی دوساعت تسکین نیافت استفاده از مسکن های استامینوفن، ایبوبروفن یا ناپروکسن بلامانع است.اما باید توجه داشته باشید که بیشتر از یک یا دوقرص مصرف نکنید مگر اینکه پزشک تجویز کرده باشد. مصرف بیش از حد مسکن برای سلامتی ضرر دارد .

بعد از انجام کولپوسکوپی داشتن ترشحات واژن طبیعی است .این فرایند تا دو هفته بعد از کولپوسکوپی ادامه خواهد داشت.با فرایند بهبودی دهانه رحم و واژنرنگ این ترشحات از قهوه ای تیره تغییر و روشن تر خواهد شد .در صورتی که این ترشحات ادامه دار شود و خونریزی شدیدتر از حالت پریود بوده و بدبو شود ، امکان ایجاد عفونت می باشد فورا به پزشک مراجعه کنید تا برایتان داروهاو توصیه های لازم را تجویز نماید.

در طی مدت زمان بهبودی بعد از انجام کولپوسکوپی که یک یا دو هفته طول می کشد (بسته به نوع نمونه گیری متفاوت است) سعی کنید از رابطه جنسی واژینال و تامپون خودداری کنید تا به علت باز یودن دهانه رحم دچار عفونت نشوید. در این مدت بهداشت روزانه خود را حفظ کرده و از پد های بهداشتی روزانه در فواصل منظم استفاده کنید .

در مدت بهبودی بعد از انجام کولپوسکوپی تا جایی که امکان دارد از حمام هایتان طولانی مدت پرهیز کنید و فقط به دوش گرفتن سرپایی رضایت دهید. اولین دوره قاعدگی بعد از انجام کولپوسکوپی امکان دارد شدید تر از حالت نرمال باشد اما جای نگرانی نیست چون طول دوره قاعدگی به حالت معمولی بازمی گردد.

خوردن داروهای رقیق کننده خون مانند وافارین ،آسپیرین و یا موارد مشابه دیگر بعد از انجام کولپوسکوپی اصلا توصیه نمی شود بنابرین اگر از این دارو ها استفاده می کنید پزشک خود رادرجریان بگذارید تا زمان منع مصرف این داروهارا برای شما تعیین کند پزشک مراقبت های لازم را به شما خواهد گفت.

در مورد رژیم غذایی برای افراد گوناگون متفاوت است .معولا برای یک فردی که سابقه بیماری خاص نداشته باشد رژیم غذایی معمولی تجویز می شود مگر اینکه بیماری خاصی داشته باشید که در این صورت به دستورات پزشک احترام گذاشته و حتما عمل کنید .

کولپوسکوپی

مراجعه به پزشک در چه شرایطی الزامی است ؟

در صورتی که به یکی از موارد زیر بعد از انجام کولپوسکوپی دچار شدید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید:

  • خون ریزی واژینال شدید
  • درد شدید در ناحیه زیر شکم
  • تب و لرز
  • ترشحات بدبو

در چه شرایطی بلافاصله پس از انجام کولپوسکوپی و بیوپسی می توانید رابطه جنسی برقرار کنید؟

همانطور که قبلا نیز کفته شد انجام روش کولپوسکوپی به خود خود هیچ عوارضی ندارد .بنابرین اگر تنها تحت روش کولپوسکوپی قرار گرفتید میتوانید رابطه جنسی خود را از سر بگیرید اما اگر همراه با کولپوسکوپی نمونه گیری (بیوپسی)نیز داشته اید ،بهتر است که برای جلوگیری از ابتلا به عفونت یکی دو هفته از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید . چون رابطه جنسی بلافاصله بعد از نمونه گیری احتمال خون ریزی دهانه رحم، درد ناحیه لگن و عفونت افزایش را دارد.اگر آگاهانه یا ناآگاهانه بعد از بیوپسی رابطه جنسی برقرار کردید برای جلوگیری از عوارض فورا به پزشک مراجعه کنید.

شروع ورزش کردن چه مدت بعد از کولپوسکوپی توصیه می شود؟

زمان شروع کردن ورزش بسته به نوع بیوپسی فرد دارد اگر میزان بیوپسی شما کمتر باشد می توانید بعد از یک یا دو هفته ورزش را شروع کنید در غیر این صورت بهتر است چهار تا شش هفته صبر کنید شروع ورزش کردنتان نیز بدین ترتیب باشد که در ابتدا با ورزش و فعایت های سبک شروع کنید و از بلند کردن وزنه پرهیز کنید سپس به تدریج وآرام آرام می توانید ورزش های سنگین تری را انجام دهید دفعات و شدت و مدت تمرینات خود را بیشتر کنید .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط