درمان تایم
درمان تایم
سن مناسب برای تعویض مفصل ران

سن مناسب برای تعویض مفصل ران

سن مناسب برای تعویض مفصل ران : در این مورد باید بگوییم که اغلب مردم و یا حتی پزشکان بر این باور می باشند که عمل جراحی تعویض مفصل ران تنها بایست در سنین بالا و برای افراد سالخورده انجام شود.ما در این مقاله تلاش داریم بررسی نماییم که آیا این حرف صحت دارد و عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران بهتر می باشد که در چه سنینی انجام شود.

سن مناسب برای تعویض مفصل ران

تجربه پزشکان جراح ثابت کرده است که عمل جراحی تعویض مفصل ران از جمله موفقیت آمیز ترین عمل های جراحی می باشد .این عمل جراحی سبب خواهد شد که فرد از تحمل درد طاقت فرسایی که سال ها با آن درگیر بوده است رها شود و زندگی با نشاط خود را مجددا از سر بگیرد. در مورد این عمل جراحی باید گفت که این عمل جراحی از 70 سال باب شده و کم کم وسعت پیدا کرده و پیشرفت نموده است.مفاصل مصنوعی لگن که نخست مورد استفاده قرار می گرفت ،دارای عمر مفید زیادی نبوده اند و پس از چند سال باید تعویض می شدند اما کم کم ودر طول دهه های اخیر پیشرفت های تکنیکی زیادی هم در حیطه طراحی و ساخت مفاصل مصنوعی و هم تکنیک های جراحی ایجاد شد.

کم کم عوارض اعمال جراحی تعویض مفصل لگن کاهش پیدا کرده و همین طور عمر مفید مفاصل مصنوعی افزایش یافت و اکنون نیز این روند به سوی بهتر شدن می باشد.

به چه علت قبلا تعویض مفصل لگن و ران را تنها برای افراد سالخورده انجام می دادند؟

در طی سال های نخست که عمل جراحی تعویض مفصل ران تازه رواج پیدا کرده بود اغلب جراحان سعی می کردند در انتخاب بیماران برای عمل جراحی احتیاط کرده و هر بیماری را تحت این عمل جراحی قرار ندهند . اغلب جراحان بیماران خود را از میان افراد سالخورده انتخاب می نمودند و برای این کار هم چند دلیل وجود داشت:

  • از انجایی که ساییدگی و تخریب مفصل در افراد سالخورده به مراتب دارای شدت بیشتری بود لذا آنها بیشتر نیازمند این عمل جراحی بودند.
  • چون میزان فعالیت بدنی افراد سالخورده کمتر بود بنابراین پس ازجراحی آن ها فشار کمتری به مفصل مصنوعی وارد نموده و در نهایت احتمال آسیب به مفصل مصنوعی کمتر می گشت.
  • از انجایی که یک فرد مسن سال های زیادی زندگی نخواهد کرد ،بنابراین اغلب افراد پش از اینکه مفصل مصنوعی آن ها دچار مشکل شود از دنیا می رفتند.

به خاطر همین مسائل پزشکان جراح ارتوپد اغلب به افرادی که در سن جوانی و حتی میانسالی دچار ساییدگی مفصل ران می گشتند ،توصیه می نمودند که درد ناشی از ساییدگی را تحمل کنند و دارو مصرف کنند تا هنگامی که سن ان ها افزایش پیدا کرد ،عمل جراحی تعویض مفصل لگن برای آن ها صورت گیرد.ولی امروزه تا حد زیادی در این مورد پزشکان تجدید نظر کرده اند.

همچنان که قبلا نیز اشاره داشتیم با پیشرفت های تکنیکی زیادی که در حیطه طراحی و ساخت مفاصل مصنوعی لگن ودر تکنیک های جراحی ایجاد شده است کم کم عوارض اعمال جراحی کاهش پیدا کرده و عمر مفاصل مصنوعی زیاد شده است و به خاطر همین مسائل هم می باشد که اکنون اعمال جراحی تعویض مفصل لگن و ران را حتی برای جوان های با سن 16 تا 18 سال هم انجام می دهند.

به تاخیر انداختن انجام جراحی تعویض مفصل ران چه مشکلاتی را در پی خواهد داشت؟

هنگامی که مفصل ران بیمار ساییده و تخریب می گردد ؛ درد مفصل سبب می شود تا بیمار زنگی فعال و شادابی نداشته باشد و در این شرایط او می تواند تعویض مفصل ران را انجام دهد. ولی به تاخیر انداختن عمل جراحی می تواند برای بیمار مشکلاتی را به دنبال داشته باشد.متاسفانه باید بگوییم که ساییدگی و آرتروز بیماری می باشد که پیشرونده است و متوقف نمی گردد و کم کم سبب می شود تا استخوان های بیمار دچار تخریب بیشتری شده و از بین بروند. باید توجه شود که هر چه استخوان های بیشتری در ناحیه مفصل ران تخریب شوند انجام عمل جراحی تعویض مفصل مشکل تر شده و احتمال موفقیت جراحی هم پایین می آید.

جهت اتصال مفصل مصنوعی به لگن بایست استخوان به اندازه کافی در حفره استابولوم و بالای استخوان ران وجود داشته باشد و هنگامی که به خاطر طولانی شدن بیماری این استخوان ها از میان بروند ،مشکلات بیشتری را ایجاد خواهند کرد. باید دقت شود که اگر این عمل جراحی به تاخیر انداخته شود ؛این مسئله سبب خواهد شد که سن بیمار بالا برود و بالتر رفتن سن بیمار نیز موجب می شود که تحمل بدن برای یک عمل جراحی سنگین کمتر گردد.بیماری های داخلی بیشتر می گردد و احتمال دارد عوارض بیشتری در سنین بالاتر رخ دهد.

چاره کار چیست؟

همان طور که در بالا نیز اشاره داشتیم بیشتر کسانی که سعی می کنند جراحی تعویض مفصل لگن و ران را به تاخیر بیاندازند ،نگران عمر مفصل مصنوعی می باشند.
ولی باید اشاره داشته باشیم که خوشبختانه در حال حاضر مفاصل مصنوعی بهتری وارد حیطه پزشکی شده است که دارای عمر بهتری می باشند.ولی این مفاصل مصنوعی باید به وسیله جراح باتجربه تری مورد استفاده قرار بگیرند.

به عنوان مثال در صورتی که بهترین ماشین مسابقه را به دست یک راننده کم تجربه بدهیم در واقع به عنوان یک آلت قتاله برای او خواهد بود.هم خود و هم سرنشینان خود ان را از بین خواهد برد. باید بگوییم که افراد به احتمال زیاد به چند دلیل انجام جراحی تعویض مفصل زانو را به تاخیر می اندازند که ما در زیر این دلایل را برای شما ذکر می کنیم.

عده ای از افراد به این دلیل عمل جراحی تعویض مفصل لگن و ران را به تاخیر می اندازند چون می دانند که مفصل مصنوعی لگن دارای عمر کمتری می باشد و درد را تحمل می کنند و صبر می کنند تا در سن بالاتر که سال های زیادی زندگی نخواهند کرد این جراحی را انجام دهند. عده ای دیگر از افراد هم بر این باور می باشند که سالهای فعلی سال های مفید و قابل استفاده عمر می باشد و بایست از آن نهایت استفاده را نمود و شاید ایده مناسبی نباشد که با تاخیر در جراحی سال های فعال حال را با سال های پیری عوض نمود.

ولی افرادی که دچار این عارضه می باشند باید جهت انجام این عمل جراحی تعادل را رعایت کنند و باید بیماران محترم توجه داشته باشند که ، پزشک و جراح و بیمار هر دو باید در تصمیم اینکه بهترین زمان برای جراحی چه زمانی می باشد با هم مشاوره داشته باشند و همفکری نمایند. زیرا در این شرایط اطلاعات علمی پزشک معالج از بدن بیمار خود و همین طور اطلاعات خود بیمار از شرایط روحی و اجتماعی خود می تواند سبب شود تا انها تصمیم مناسبتری بگیرند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط