درمان تایم
درمان تایم
دلایل ناباروری

دلایل علمی ناباروری زوجین , مردان و زنان

دلایل علمی ناباروری زوجین ( مرد و زن )

وجود یک سری مشکلات در اسپرم مردان

  مواردی زیادی وجود دارند که می توانند قدرت باروری مردان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند که این موارد عبارت از:

  1. تحرک کم اسپرم ها
  2. کو بودن تعداد اسپرم ها
  3. وجود نداشتن اسپرم در مایع منی
  4. وجود اسپرم های غیرطبیعی

با چه روش هایی می توان مشکلات اسپرم مردان را برطرف و درمان نمود؟

در اوایل روند درمان ،پزشکان متخصص سعی می کنند که با تجویز دارو تولید اسپرم در آقایان را افزایش دهند و در صورتی که دارو موثر نباشد در مراحل بعدی گزینه هایی مانند IUI وICSI را به بیماران پیشنهاد می کنند.

بیشتر بخوانید : ناباروری مردان

دلایل علمی ناباروری زوجین

یکی دیگر از دلایل ناباروری مردان انسداد لوله های موجود در بیضه:

در صورتی که مشکل انسداد در اپیدیدیم (یک لوله طولانی پیچ در پیچ می باشد که در پشت بیضه های آقایان قرار گرفته و د زمان رابطه جنسی ،اسپرم های بالغ از آن ها عبور ی کنند.) و واسو دفرنس (لوله های عضلانی که اسپرم را از اپیدیدیم به مجرای ادراری انتقال می دهد ) می تواند بر نحوه انتقال اسپرم های مردان تاثیرگذار بوده و ،فرآیند بارداری زوجین را با مشکل روبه رو کند.در واقع این لوله ها در بدن مردان به دلایلی مانند عفونت های گنوره یا کلامیدیا ،مسدود می شوند.و در ضمن انجام دادن عمل جراحی جهت برطرف کردن نقایص تولید مثلی در مردان و آسیب دیدن بیضه ها نیز از جمله دیگر علل مسدود شدن این لوله ها می باشند.به غیر از موارد ذکر شده ،بروز مشکل واریکوسل (رگ های بزرگ شده در اسکروتوم) در بدن آقایان نیز دارای تاثیرات زیادی بر میزان تحرک اسپرم های مردان است.

با چه روش هایی می توان انسداد لوله های موجود در بیضه را برطرف کرد؟

در این ورد باید بگوییم که اغلب پزشکان سعی می کنند که از عمل جراحی برای باز کردن لوله های موجود در بیضه استفاده کنند چون با این عمل می توانند به طور کامل روند باروری آن ها را اصلاح کنند.

به غیر از موارد و دلایل ذکر شده سبک زندگی و علل پزشکی نیز جزء عواملی می باشند که قدرت باروری زنان را به شدت تحت الشعاع قرار می دهند.

به غیر از موارد ذکر شده آیا عوامل دیگری هم وجود دارند که بتوانند بر روی قدرت باروری زوجین تاثیرگذار باشند؟

پاسخ این سوال مثبت می باشد.باید بگوییم آری یک سری علل دیگری هم وجود دارند که نمی توان آن ها را توضیح داد ولی عامل تقریباً 25% تا 40% از مشکلات زوجین می باشند که با اهمیت ترین آن ها در زیر امده است:

ناباروری غیر قابل توصیف در زوجین :

متاسفانه در میان همه موارد ناباروری زوجین ،25% ان ها به دلیل ناتوانی پزشک در درک دیلی واقعی مشکل ،بعد از انجام طیف وسیعی از آزمایش ها و ارزیابی ها روی می دهد که به عنوان ناباروری نامشخص ،تشخیص می دهند.در این شرایط زن و مرد بدون هیچ دلیلی قادر به باردار شدن نمی باشند .و این حالت ،یک عامل مهم برای سردرگمی و احساس نا امیدی در بیشتر زوج های جوان می باشد.و پیشنهاد پزشکان در مرحله بعدی برای این زوجین این می باشد که مقاربت های متعدد و منظمی (بدون تمرکز بر داشتن نوزاد ) داشته باشند تا شانس خود را برای بچه دار شدن امتحان کنند.در صورتی که بعد از گذشت چند سال این روش نیز جواب نداد .این امکان وجود دارد که پزشک متخصص ناباروری روش IVF را برای آن ها پیشنهاد کند.

مراجعه به بهترین متخصص زنان در تهران : متخصص زنان و زایمان

ناباروری ترکیبی زوجین :

در این حالت ،زوجین هر دو با مشکلات باروری مواجه می باشند که در برخی مواقع ،امکان دارد یکی از زوجین هم زمان دو نوع مشکل باروری داشته باشد.دکتر جهت درمان اینگونه بیماران ،سعی می کنند درمان های ترکیبی مناسبی را با دقت به دلایل ناباروری ارائه دهد.ولی باید بگوییم که در اغلب موارد شدت و مدت دوره قاعدگی خانم ها نیز متغیر است که می تواند به طور مستقیم تاثیرات زیادی بر روی قدرت باروری آن ها داشته باشد.

آیا داشتن دوره های قاعدگی سنگین ،می تواند نشانه بالا بودن قدرت باروری خانم ها باشد؟

پاسخ این سوال منفی می باشدنه تنها سنگین بودن دوره قاعدکی در یک خانم نمی تواند نشانه بالا بودن قدرت باروری در او باشد ،بلکه در برخی مواقع این مسئله می تواند نشانه ی وجود یک مشکل در بدن او باشد.در ضمن ،احساس خستگی بر اثر از دست دادن خون زیاد ،از جمله عوارض این مشکل بوده و بر اثر این کار خانم نابع موجود در بدن خود را که در طول زمان موجب ساخته شدن خون و بهبود روند بارداری می گردد ،را از دست می دهد.لذا در صورتی که شما هم جزء آن دسته از خانم ها می باشید که دارای دوره های قاعدگی شدید و ناگهانی هستید ،بنابراین بهتر است که هر چه زودتر به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کرده و از او مشاوره بگیرید.

دلایل ناباروری

آیا امکان بارداری خانم ها در هر زمانی از ماه وجود دارد؟

در حقیقت باید بگوییم که باردار شدن در هر زمانی از ماه برای هیچ خانمی امکان ندارد.برای اینکه یک خانم باردار شود ،باید عمل تخمک گذاری در بدن خانم انجام شود و می توان از این مسئله به این نتیجه رسید در صورتی که خانمی در روزهای نزدیک به تخمک گذاری رابطه جنسی برقرار کند ،بی شک حامله می شود.باید بگوییم که روند بارداری اغلب دو سه روز پیش و بعد از عمل تخمک گذاری که روزهای باروری به شمار می آیند ،رخ می دهد.ولی با تمامی این تفاسیر باید توجه شود که روند حاملگی احتمال دارد در برخی از ماه ها ،حتی در روزهای باروری نیز روی ندهد و این اتفاق نمی تواند به معنای اختلال در روند باروری زوجین باشد.

آیا می توان گفت که آن دسته از خانم هایی که قاعدگی های منظم دارند می توانند در هر زمانی به آسانی باردار گردند؟

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته ،محققان به این نتیجه رسیده اند که آن دسته از خانم هایی که دارای قاعدگی های منظم می باشند ،دارای شانس باروری زیادی هستند ولی با این وجود در این خانم ها نیز بارداری با کمی دشواری همراه می شود .زیرا همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم وجود تعدادی عوامل ناشناخته از حاملگی زنان سالم ،با وجود داشتن تعداد زیادی تخمک بالغ ،جلوگیری می کنند.بنابراین باید شما نیز به خاطر داشته باشید که در صورتی که شما به عنوان یک خانم جوان دارای قاعدگی های منظم هستید ولی پس از ماه ها و سال ها تلاش ،هنوز موفق به بارداری نشده اید ،شما باید به متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشید تا شما را معاینه کند و علل احتمالی ناباروری شما را مشخص کند.و همین طور باید به این نکته توجه داشته باشیم که اینگونه افراد تا هنگام حاملگی به کمک پزشک و مراقبت های پزشکی نیاز دارند ،تا با کمک پزشکان بتوانند با ایجاد برخی تغییرات در سبک زندگی خود ،به طور طبیعی ،شانس باروری را در خود بالا ببرند.در صورتی که زوجین دارای هیچ گونه مشکل باروری نمی باشند ،و کاملا ً سالم به نظر می رسند ،لذا با انجام این کار می توانند یک فرصت دوباره برای خود بدهند.

با چه روشی خانم ها می توانند بلافاصله بعد از ازدواج باردار گردند؟

زمانی که خانم ها به عنوان یک بانوی جوان تصمیم می گیرند که هر چه سریعتر بچه دار شوند باید توجه داشته باشند که با راه های مختلفی می توانند قدرت باروری خود را افزیش دهند که این راه ها عبارت اند از :

  1. انجام یک برنامه ریزی دقیق جهت بارداری با مشاوره یک پزشک متخصص زنان و زایمان
  2. جند روز یا چند هفته قبل از تلاش جهت بارداری باید از مصرف قرص های ضد بارداری خودداری شود.
  3. تقویت نمودن اسپرم های شوهر خود با استفاده از رژیم های غذایی مناسب ،ورزش کردن منظم ،کاهش مصرف مواد شیمیایی و همین طور استفاده از مکمل های گیاهی
  4. برقراری رابطه جنسی با شریک زندگی خود در یک زمان مناسب از لحاظ تخمک گذاری و …
  5. مشخص نمودن زمان دقیق تخمک گذاری در بدن ،خانم های جوان می توانند به راحتی این کار را با استفاده از کیت های پیش بینی زمان تخمک گذاری انجام دهند.

در پایان زوجین باید توجه داشته باشند که عواملی مانند استفاده زوجین از یک رژیم غذایی سالم و مقوی ،داشتن آرامش و لذت بردن از عشق همدیگر در حین رابطه جنسی ،می توانند تاثیر زیادی در بهبود روند بارداری آن ها داشته باشند.ولی باز با این وجود امکان دارد که رعایت این نکات موجب شود که یک خانم در اولین رابطه جنسی باردار شود ولی خانم های دیگر حتی در دومین و سومین رابطه هم باردار نگردند.در چنین شریطی باید خانم ها برای مشخص کردن دلیل ناباروری خود به یک پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه داشته باشند.

به چه علت عده ای از زنان نمی توانند برای بار دوم در زندگی خود باردار شوند؟

در مورد این مسئله باید بگوییم که یزان قدرت باروی زنان پس از تولد اولین فرزند ،تا حدودی کاهش پیدا می کند .لذا این خانم ها امکان دارد برای حامله شدن بار دوم دچار مشکل شوند.که به این حالت در علم پزشکی ناباروری ثانویه گفته می شود .در ادامه این متن ما سعی خواهیم کرد که شما را با دلایل بروز این مشکل در بدن خانم ها بیشتر آشنا کنیم:

  1. در صورتی که خانم در زمان تصمیم برای بارداری دوم بیش از 35 سال داشته باشد ،امکان دارد که با مشکل تخمک در داخل تخمدان های خود روبه رو شود و هیچ گونه تخمک سالم و بالغی در بدن او وجود نداشته باشد.
  2. چناچه شوهر این خانم بیشتر از 50 سال سن داشته باشد ،چون یزان اسپرم های او به طور غیر طبیعی کاهش می یابد بنابراین میزان قدرت باروی زوجین را تا حد زیادی پایین می آورد.
  3. گاهی اوقات هم امکان دارد عوارض گوناگونی بر اثر نخستین بارداری وانجام عمل زایمان در بدن خانم های به وجود آید که موجب کاهش میزان قدرت باروی زوجین شود. از جمله عوارضی که امکان دارد بعد از نخستین بارداری قدرت باروری زنان را به میزان زیادی کاهش دهند عبارت اند از:1- آسیب رسیدن به لوله های فالوپ از طریق عمل جراحی شکم ،2-دچار شدن خانم به مشکل اندومتریوز 3- ابتلا به عفونت های که از راه جنسی منتقل می شوند .
  4. در ضمن رخ دادن تغییراتی در روند تخک گذاری خانم ها و همین طور دوره های نامنظم سیکل ماهانه ی ناشی از اختلالات هورمونی ،دلایل مربوط به افزایش یا کاهش شدید وزن ،داشتن اضطراب واسترس ،استفاده از برخی از داروها استروئیدها ،انتی بیوتیک ها و آنتی هیستامین ها و در ضمن مصرف مواد مخدر مانند تنباکو والکل می تواند می تواند میزان باروری زنان را تا حد زیادی کاهش دهد.

ولی زوج های جوان نباید زیاد نگران مسئله ناباروری باشند چون خوشبختانه علم پزشکی تا حدی زیادی پیشرفت کرده است به گونه ای که با اطمینان می توان گفت که می تواند راهی برای برطرف کردن ناباروری همه زوجین ارائه دهد و کمک کند تا آن ها نیز از این نعمت الهی برخوردار شوند.درست است که این کار در ابتدای امر برای زوجین کمی مشکل می باشد ولی در صورتی که اقدام به درمان نمایند با کمک خدا کم کم راه حل مناسبی برای مشکل ناباروری آن ها پیدا شده و بچه دار خواهند شد واز زندگی خود هر چه بیشتر لذت خواهند برد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط