درمان تایم
درمان تایم
دلایل خارش و سوزش مقعد

دلایل خارش و سوزش مقعد و راه های درمان آن

دلایل خارش و سوزش مقعد و راه های درمان آن : یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین مشکلات خارش مقعد است که در بیشتر مواقع افراد به دلیل خجالت از مراجعه به پزشک خودداری می کنند که این امر باعث رشد و پیشرفت مشکلات آن ها می شود. در افراد مختلف میزان خارش متفاوت است در بیشتر مواقع خارش بسیار ناراحت کننده و آزار دهنده است و بسته به نوع خارش درمان های متفاوتی دارد که بعد از مراجعه به پزشک و بررسی نوع خارش باید درمان متناسب با آن را شروع کند.

دلایل خارش و سوزش مقعد

علت خارش مقعد

خارش مقعد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن ها عبارت است از:

ابتلا به هموروئید یا بواسیر :

برخی از بیماری های ناحیه مقعد مانند فیستول و شقاق باعث خارش مقعد می شوند از جمله بیماری بواسیر که همان واریسی شدن عروق ناحیه مقعد است که خارش در مقعد را ایجاد می کند.

کرمک :

برخی از انگل های موجود در پوست تخم های خود را در اطراف پوست مقعد قرار می دهند برای پی بردن به این موضوع شما می توانید زمانی که می خوابید یک نوار چسب را روی پوست مقعد خود قرار دهید زمانی که بیدار می شوید اگر روی نوار چسب تخم های سفید مشاهده کردید یعنی شما دچار کرمک هستید.

یبوست :

یبوست باعث سفت شدن مدفوع می شود به همین دلیل زمانی که از مقعد خارج می شود باعث ایجاد خارش و التهاب می شود.

لباس های نامناسب :

برخی افراد زمانی که از لباس های تنگ استفاده می کنند می گویند دچار خارش شده اند دلیل این خارش این است که لباس تنگ که از الیاف مصنوعی ساخته شده اند یا برخی لباس های ابریشمی که به پوست می چسبند ممکن است باعث ایجاد خارش شوند که در این صورت بهتر است از پودر های ضد خارش استفاده کنید.

خارش ورزشکار :

نوعی قارچ در هوای گرم ایجاد می شود که باعث خارش می شود که این قارچ بیشتر در ورزشکاران دیده می شود که بیشتر در مجاورت هوای گرم قرار دارند همچنین در افرادی که در هوای سرد از لباس بیشتری استفاده می کنند.

عفونت قارچی :

عفونت قارچی هم در زنان و هم در مردان دیده می شود. این عارضه می تواند از عفونت واژن به عفونت مقعد بیانجامد. برای اینکه دچار عارضه عفونت قارچی نشوید باید مقعد را تمییز با آب بشویید.

موهای زیر پوستی :

رشد موها در زیر پوست می تواند با خارش مقعد همراه شود، برای پیشگیری از این امر لازم است، موهای زیر پوستی را از ته نزنید، ولی اگر مجبور به این کار هستید از کرم ضد خارش در اطراف پوست مقعد استفاده نمایید.

تومور مقعد :

یکی از عارضه های نادر مبتلا به تومور و یا سرطان مقعد است که این عارضه بسیار کمتر دیده شده ولی باعث خارش مقعد می شود.

مشکلات گوارشی :

از دیگر عوامل خارش مقعد می توان به مشکلات گوارشی نظیر اسهال مکرر، بی اختیاری در دفع و … اشاره کرد.

علائم دیگر خارش مقعد چیست؟

در برخی موارد علاوه بر خارش بیمار علائم دیگری دارد از جمله سوزش و درد مقعد که بسیار دردناک است همچنین مشاهده شده بعضی از بیماران علاوه بر خارش دچار خونریزی از مقعد یا خون در مدفوع شده اند افراد در صورت مشاهده هر یک از عوامل باید به پزشک مراجعه کنند مخصوصاً اگر این علائم ۱ الی ۲ ماه در فرد دیده شود .

تشخیص خارش مقعد

در صورت مشاهده خارش باید به پزشک مراجعه کنید پزشک با انجام بررسی هایی نوع درمان را مشخص می کند به این صورت که پزشک از بیمار در مورد عادت های گوارشی و وضعیت جسمانی خود سؤال هایی را می پرسد و بعد از معاینه مقعد ممکن است انجام روش هایی پروکتوسکوپی و یا کولونوسکوپی را برای بیمار تجویز نماید.

درمان خارش مقعد

برای درمان خارش مقعد ابتدا باید بررسی شود و عامل به وجود آورنده خارش شناسایی شود زیرا نوع درمان به نوع خارش و عامل به وجود آورنده آن بستگی دارد درمان های مختلفی برای خارش مقعد وجود دارد که برخی از آن ها عبارت است از :

  • پماد هیدروکورتیزون : این پماد به منظور برطرف نمودن التهاب و خارش مقعد کاربرد دارد.
  • آنتی هیستامین : در برخی مواقع خارش افراد در شب شدت می گیرد در این صورت پزشک برای درمان مصرف دارو را تجویز می کند.
  • درمان انگل ها : برخی از انگل ها باعث خارش می شوند که پزشک برای درمان آن ها دارو های متعدد تجویز می کند که مصرف یک دوز از آن ها معمولاً باعث بهبودی خارش می شود.
  • بی حس کننده ها : اگر خارش در فردی شدت زیادی داشته باشد می توانند از دارو های بی حس کننده مانند بنزوکائین، لیدوکائین و … استفاده کنند این دارو ها به صورت موقت خارش، سوزش و درد را از بین می برند.
  • داروهای قابض : این نوع از داروهای باعث تجمع پروتئین در سلول های پوست اطراف مقعد و به درمان خشکی، سوزش و خارش پوست کمک می کند.
  • ضدعفونی کننده ها : برخی از دارو ها مانند اسید بوریک، فنل و … با ضدعفونی کردن اطراف پوست مقعد از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری می کنند و به این صورت هر نوع خارش و سوزش در مقعد ایجاد نمی شود.
  • ضد درد ها : داروی های ضد درد باعث تسکین درد در ناحیه مختلف بدن می شوند همچنین این دارو ها درد و خارش را نیز در ناحیه مقعد بهبود می بخشند.
  • مواد محافظ :  برخی از مواد مانند ژل هیدروکسید آلومینیوم ، کره کاکائو، گلیسیرین، روغن های معدنی ( Balneol ) ، وازلین سفید با تشکیل لایه ای محافظ از تحریک پوست اطراف مقعد جلوگیری می کنند.

درمان های گیاهی خارش مقعد

برای درمان خارش مقعد به غیر از درمان های دارویی و شیمیایی درمان های گیاهی و خانگی متعددی وجود دارد که برخی از آن ها عبارت اند از:

سرکه سیب :

سرکه سیب باعث کاهش التهاب و از بین رفتن عفونت های قارچی می شود که برای بهبود خارش مقعد مناسب است. روش مصرف سرکه نیز به این صورت است که مقداری سرکه را در آب گرم بریزید و در آن بنشینید یا روزانه آن را مصرف کنید.

سیر :

یکی از درمان های مؤثر برای از بین بردن عفونت های قارچی سیر است که شما می توانید برای از درمان از شیاف سیر استفاده کنید.

شیرین بیان :

گیاه های مختلفی خارش های پوستی را بهبود میبخشند که یکی از این گیاه ها شیرین بیان است.

مصرف فیبر غذایی :

یکی از بیماری هایی که باعث خارش ناحیه مقعد می شود بیماری یبوست است که یکی از اصلی ترین راه از بین بردن یبوست استفاده از غذاهایی است که حاوی فیبر هستند. افرادی که از سبزیجات و … که غنی از فیبر هستند زیاد استفاده کنند به راحتی می توانند یبوست را درمان و مانع از ایجاد خارش و سوزش شوند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط