درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل زانو

تعویض مفصل زانو , هزینه تعویض مفصل زانو 98 , بهترین جراح زانو در تهران

تعویض مفصل زانو , هزینه تعویض مفصل زانو , بهترین جراح زانو , بهترین دکتر برای تعویض مفصل زانو در تهران را می توانید در درمان تایم پیدا کنید : تعویض مفصل زانو یا همان آرتروپلاستی زانو (Knee arthroplasty) نوعی جراحی می باشد که با استفاده از ان سطح مفصلی ران و ساق در مفصل زانو را با یک سطح مصنوعی جایگزین می نمایند.

تعویض مفصل زانو

جراحان جراحی تعویض مفصل زانو را با چه هدفی انجام می دهند؟

در یک سری موارد که به دلیل آسیب های زانو این مفصل تخریب شده باشد ،درد های شدیدی در زانوی بیمار به وجود می آید که می تواند شخص را حتی از فعالیت هایی مانند بالا رفتن از پله و یا راه رفتن باز دارد.این درد در زمان خوابین و نشستن هم امکان دارد که همراه فرد باشد. در صورتی که مصرف دارو ،تغییر سطح فعالیت های روزمره زندگی و استفاده از عصا نیز نتواند به کاهش مشکلات بیمار کمک بکند ؛ در این شرایط اخرین پیشنهاد پزشک معالج برای بیمار خود تعویض مفصل زانو خواهد بود.عوض کردن سطوح مفصلی می تواند مشکل درد زانو و تغییر شکل آن را حل کند و سبب شود که بیمار به فعالیت های روزمره خود بازگردد.

نخستین تعویض مفصل زانو را در سال 1968 انجام دادند.سپس بعد از آن کم کم تکنیک های عمل جراحی بهتر شده و مفاصل مصنوعی بهتری هم ساخته شد.ولی باید اشاره کنیم که در حال حاضر هر سال بیش از یک میلیون تعویض مفصل زانو در دنیا صورت می گیرد.

لازم به ذکر است که مهمترین هدف تعویض مفصل زانو برطرف کردن دردی می باشد که در زانو در اثر ساییدگی و آرتروز ،روماتیسم و یا تخریب سطح مفصلی به وجود آمده است.

از دیگر دلایل به کارگیری مفصل زانو ،به دست آوردن دامنه حرکتی مطلوب در مفصل زانو و اصلاح تغییر شکل های ایجاد شده در زانو می باشد. هنگامی که غضروف مفصلی زانو به هر دلیلی تخریب می گردد ،مفصل دردناک شده و مفصل دچار خشکی و محدودیت حرکتی می گردد.در این شرایط می توان با تعویض سطوح مفصلی حرکات مفصل رل بهتر کرده درد را برطرف کرد.باید بگوییم که عمل جراحی تعویض مفصل زانو از جمله موفق ترین عمل های جراحی می باشد .در اکثر موارد مفصل مصنوعی زانو می تواند بیش از 20 سال عمر داشته باشد.

تعویض مفصل زانو با سن چه ارتباطی دارد ؟

گفتنی است که جراحان بیشتر تعویض مفصل زانو را برای افراد مسن و میانسال انجام می دهند اما امروزه با به کارگیری مفاصل مصنوعی بهتر و تکنینک های جراحی نوین تر می توان برای افراد جوان و حتی نوجوان نیز این عمل جراحی را انجام داد.

در این عمل جراحی برای پزشک ،سن بیمار ،وزن بیمار ،و یا جنسیت او عامل تعیین کننده در تصمیم گیری برای انجام جراحی نمی باشد و مهمترین عامل در تصمیم گیری شدت درد بیمار و ناتوانی می باشد که این درد برای زندگی فرد به وجود آورده است. ولی باید به این نکته نیز توجه داشت که در افردی که دارای اضافه وزن زیادی می باشند ،احتمال عفونت بعد از جراحی سه برابر و احتمال لق شدن مفصل یک ونیم برابر افراد معمولی می باشد.

درست است که امکان دارد این گونه به نظر برسد که انجام جراحی تعویض مفصل زانو در سنین پایین فرد را وادار کند تا در سنین بالاتر بار دیگر مفصل جایگزین کند اما بررسی ها و تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان داده است که هرچه انجام این عمل جراحی زودتر باشد در از بین بردن درد و خشکی مفصل ،نتیجه ی بهتری را خواهد داشت.

کدام بیماری ها سبب تعویض مفصل زانو می گردند؟

گفتنی است که دلیل عمده انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو ،درد و خشکی مفصل می باشد.رایج ترین بیماری هایی که سبب درد و خشکی مفصل زانو شده و در پی ابتلا به آن ها بیمار نیاز به انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو پیدا می کند در زیر ذکر شده اند:

آرتروز یا استئوآرتریت

اغلب آرتروز در سنین بالای 50 سال دیده می شود در این بیماری غضروف مفصل به تدریج از بین می رود در نتیجه استخوان های بدون غضروف روی یکدیگر سائیده می گردند که در نتیجه آن درد و محدودیت حرکت برای فرد می باشد.

آرتریت روماتوئید

در این بیماری لایه سینوویال ( که سطح داخلی کپسول مفصلی را پوشانده و مسئول ترش مایع سینوویال است ) رشد کرده و ملتهب می گردد و مایع زیادی ترشح می کند.این التهاب کم کم سبب آسیب و صدمه به غضروف مفصلی شده که در نهایت درد و ناراحتی و محدودیت حرکتی را در پی خواهد داشت.

ضربات زانو

در برخی مواقع ضربات شدید به زانوی افراد می تواند به دلیل بد جوش خوردن محل شکستگی یا آسیب شدید به لیگمان های زانو باعث خراب شدن آن گردند . این ضایعات کم کم می توانند به غضروف مفصل آسیب زده و سبب درد و محدودیت حرکتی زانو شوند.

جهت انجام تعویض مفصل زانو پزشک جراح با برش هایی که در سطح پایینی استخوان ران و سطح بالایی استخوان تیبیا ( درشت نی ) انجام می دهد باقیمانده غضروف مفصلی و مقدار کمی از استخوان را از این نواحی بر می دارد بعد قطعات فلزی را به جای ان ها قرار داده و ان ها را با ماده مخصوصی به نام سیمان استخوانی به بستر استخوان محکم می کند.در مرحله ی بعد ی یک قطعه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن محکم را در بین این دو قطعه فلزی قرار می دهد.

به این حالت استخوان های ران و درشت نی می توانند به آسانی و بدون درد بر روی هم حرکت نمایند. پزشک جراح در حین تعویض مفصل زانو برش های استخوانی را به گونه ای انجام می دهد که تغییر شکل و انحراف زانو هم اصلاح گردد.

چه زمانی باید تصمیم به انجام جراحی مفصل زانو گرفته شود؟

هنگامی که مفصل زانو بیش از اندازه دچار تخریب شده باشد ،اغلب آخرین راه برطرف نمودن درد ناشی از آن انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو می باشد.ولی باید اشاره داشته باشیم که تصمیم گیری جهت جراحی تعویض مفصل تنها بر عهده پزشک ارتوپد نمی باشد .و می توان گفت که این یک تصمیم جمعی می باشد که در آن خود بیمار و خانواده ی او نیز باید دخالت داشته باشند.

در وضعیت زیر امکان دارد تعویض مفصل زانو بتواند به بیمار کمک نماید.

  • داشتن درد شدید مفصل زانو به گونه ای که فعالیت های روزمره مانند راه رفتن ،بالا رفتن از پله و نشستن و بلند شدن از روی صندلی را هم محدود می نماید.
  • دارا بودن درد متوسط یا شدید زانو حتی در زمان استراحت و خوابیدن
  • دارا بودن درد زانو همراه با تغییر شکل و انحراف زانو
  • درد زانو همراه با خشکی در حرکت مفصل
  • در مواقعی که استفاده از داروهای مسکن برای بیمار همراه با عوارض بوده و بیمار نتواند دارو مصرف نماید.
  • مواقعی که زانو با استفاده از جراحی های دیگر بهبود پیدا نکند.
  • هنگامی که درد با استفاده از داروهای ضد التهابی بهبود پیدا نکند.

بیمار چه انتظاراتی می تواند از عمل جراحی تعویض مفصل زانو داشته باشد؟

باید در مورد این عمل جراحی اشاره کنیم که بیماران قبل از اقدام به انجام این عمل جراحی باید بدانند که انجام این عمل جراحی کدام مشکلات آن ها را می تواند برطرف سازد و کدام مشکلات آن ها را نمی تواند مرتفع سازد و چه مزایای را برای آن ها خواهد داشت. در بیش از 90 درصد موارد افراد پس از تعویض مفصل زانو دردشان به صورت محسوسی کم می شود و بهتر می توانند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند.ولی بیمار باید بداند که این عمل جراحی هیچ موقع نمی تواند زانوی او را مانند یک زانوی سالم بکند.پس از جراحی فرد می تواند فعالیت هایی مانند راه رفتن ،شنا ،دوچرخه سواری ،رانندگی ،بالا رفتن از پله یا سربالایی را انجام دهد.

ولی افراد باید بدانند که انجام فعالیت هایی مانند راه رفتن تند ،بالا رفتن از تپه و کوه ،اسکی ،تنیس ،بلند کردن اشیاء با وزن بیش از 25 کیلوگرم برای مفصل مصنوعی خوب نمی باشد و فعالیت هایی مانند دویدن ،جهیدن و ورزش های ضربه ای برای مفصل بسیار خطرناک می باشند. اما باید توجه شود که حتی در صورتی هم که همه نکات را جهت یک مراقبت خوب از مفصل مصنوعی رعایت نماییم ،پس از گذشت یک مدت زمانی قسمت پلاستیکی مفصل به تدریج سائیده می گردد .و به طور یقین فعالیت های بدنی زیاد و یا وزن زیاد می تواند به این روند سرعت بیشتری ببخشد.

عمل جراحی تعویض مفصل زانو  را به چه طریقی انجام می دهند؟

در این عمل جراحی ، قسمتی از استخوان و غضروف پایین ترین بخش استخوان ران و بالاترین بخش استخوان ساق و قسمت پشتی استخوان کشکک را خارج کرده و به جای آن ها مفصل مصنوعی که قسمت هایی از آن فلز و قسمتی دیگر نوعی پلاستیک بسیار مقاوم می باشد قرار می دهند.

گفتنی است که منیسک و بعضی از لیگامان های زانو هم خارج می گردند .اتصال بخش های فلزی مفصل مصنوعی به استخوان های باقیمانده ران و ساق و کشکک اغلب با به کارگیری ماده ای به نام سیمان استخوانی انجام می گردد.البته باید بگوییم که مفاصل مصنوعی زانو از نوع بدون سیمان هم موجود می باشند. جهت انجام دادن عمل جراحی تعویض مفصل زانو پزشک جراح نخست یک شکاف پوستی در جلو مفصل زانو به وجود آورده و بعد از کنار زدن پوست و بافت های زیرپوستی استخوان کشکک را به کنار می زند تا استخوان های ران و درشت نی مشخص گردند.

جراح نخست با به کارگیری اره های برقی مخصوص برش هایی را در انتهای پایینی استخوان ران به وجود می آورد با این برش ها غضروف مفصلی در این ناحیه کاملا برداشته شده و انتهای پایینی استخوان ران آماده پذیرش مفصل مصنوعی می گردد. در مرحله ی بعدی پزشک یک قطعه فلزی را با استفاده از سیمان استخوانی به این ناحیه برش داده شده می چسباند.

باید گفت که در قسمت بالایی استخوان تیبیا یا درشت نی هم همین مراحل باید تکرار گردند .یعنی برشی در بالای این استخوان داده شده و بعد یک قطعه فلزی با استفاده از سیمان استخوانی در بالای استخوان درشت نی چسبانده می گردد.

در آخرین مرحله از جراحی یک قطعه پلاستیکی از جنس پلی اتیلن مقاوم در بین این دو قطعه فلزی قرار داده می شود .

در برخی موارد سطح پشتی استخوان کشکک هم برش داده می شود و یک قطعه پلاستیکی به آن ناحیه چسبانده می گردد. همان طور که می توان فهمید ،با استفاده از عمل جراحی تعویض مفصل زانو ،تلاش می شود تا سطوحی که بر روی هم حرکت می نمایند تعویض شده و با قسمت های مصنوعی و مقاوم تعویض شوند.
برعکس مفاصل مصنوعی ران که امروزه اغلب از نوع بدون سیمان آن استفاده می گردد بیشتر مفاصل مصنوعی زانو را امروزه با استفاده ازسیمان به استخوان می چسبانند.

هزینه تعویض مفصل زانو

آماده سازی بیمار برای جراحی تعویض مفصل زانو

ارزیابی جراح متخصص ارتوپد

وقتی شخصی دچار آسیب دیدگی زانو می شود و نیاز به جراحی دارد در اولین قدم به یکی از بهترین متخصصین ارتوپد مراجعه می کند . بعد از معاینات اولیه پزشک که امکان دارد چند هفته ای این دوره طول بکشد . در نهایت در صورت لزوم تصمیم به جراحی تعویض مفصل گرفته می شود . انجام معاینات بسیار ضروری است و باید پزشک متخصص ارتوپد از وضعیت جسمانی فرد کاملا آگاهی یابد و این ارزیابی انجام شود که فرد سالم بوده و شرایط عمل جراحی را دارد. مثلا برای افرادی که بیماری های دیگر نیز دارد مثل بیماری قلبی حتما باید قبل از هر چیز دستور انجام عمل از متخصص قلب دریافت شود در غیر این صورت عمل تعویض مفصل انجام نخواهد شد.

آزمایشات ضروری قبل از عمل

بعد از اینکه بیمار مستعد انجام عمل تعویض مفصل شد . بنا به درخواست جراح ارتوپد زانو یک سری آزمایشات مانند : آزمایش خون , ادرار , نوار قلب و … از بیمار باید گرفته شود .

مصرف دارو

در صورتی که بیمار دارویی را مصرف می کند حتما قبلا باید به پزشک معالج خود آن را نشان دهد .

کمک رسانی بعد از عمل تعویض مفصل زانو به بیمار

هر چند بیمار بعد از عمل جراحی زانو می تواند با استفاده از واکر راه برود ولی به صورت کامل توانایی انجام کارهای روزمره مانند پخت و پز و … را برای چند هفته ای نمی تواند انجام دهد . لذا پرستاری برای این بیمار گرفته شود یا خانواده باید کاملا از ان مراقبت کنند تا روند بهبودی سرعت یابد .

کاندیدای مناسب برای عمل جراحی زانو

با توجه به اینکه تعویض مفصل زانو اکثرا برای افراد مسن و میانسال انجام می شود ولی در صورت اجبار و ضروری بودن هیچ محدودیت سنی برای انجام این عمل وجود ندارد . پزشک معالج شما همیشه بهترین راه یعنی درمان با دارو یا ورزش و رژیم غذایی را در ابتدا برای شما در نظر خواهد گرفت اما اگر این درمان جواب ندهد و نیاز به عمل جراحی باشد . بنا به تشخیص جراح ارتوپد زانو عمل جراحی تعویض مفصل انجام می شود که ربطی به سن فرد بیمار ندارد و باید برای بهبودی بیمار هر کاری که لازم باشد انجام شود .

بیشترین مراجعین به جراحان ارتوپد زانو افراد با سنین بین 50 تا 80 سال هستند. که با معاینات و بنا به دستور جراح زانو عمل انجام می شود . عمل جراحی تعویض مفصل زانو در هر سنی به دلیل تجربه بالای متخصصین ایرانی به صورت کامل و بدون دردسر انجام می پذیرد و تقریبا هم هبیماران بهبودی کامل را داشته اند.

یک مفصل مصنوعی زانو می تواند برای همیشه به صورت صحیح کار کند؟

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که مفاصل مصنوعی زانو در بیشتر موارد می توانند زمان زیادی برای بیماران کار کرده و سبب شوند تا بیمار بتواند از یک زندگی فعال و پرتحرک بهره ببرد.ولی با همه این تفاسیر ،مفاصل مصنوعی هم مثل هر ساختار دیگری می توانند کم کم فرسوده شوند.کهمهمترین مکانیسم فرسودگی این مفاصل مصنوعی لق شدن آن ها در استخوان می باشد.

در زمان راه رفتن افراد ،با هر باری که پا به زمین می رسد ،نیرویی به استخوان های زانو وارد می شود این نیرو به محل اتصال مفصل مصنوعی و استخوان های اطرافش هم وارد می گردد.

در صورتی که مقدار این نیرو بیشتر باشد ،کم کم با گذشت زمان سبب می شود که اتصال بین استخوان و سیمان ودر نهایت اتصال استخوان و مفصل مصنوعی سست گردد.در این وضعیت مفصل مصنوعی لق شده و این لقی سبب درد و ناپایداری و مشکلات دیگر در مفصل می گردد.

هیمن طور به تدریج بر اثر فشارهایی که به پلاستیک کارگذاشته شده در مفصل مصنوعی وارد می گردد ،ذرات میکروسکوپی ریزی از آن کنده می گردد. این ذرات را کلبول های سفید بدن می خورند تا آن ها را از بدن فرد خارج سازند ،اما برای انجام این کار در روند کار گلبول های سفید برای مبارزه بیشتر با این ذرات از خود مواد سمی ترشح می نمایند که این مواد سمی به تدریج باعث خورده شدن و جذب استخوان اطراف مفصل مصنوعی به وسیله ی بدن می گردند.و از انجایی که استخوان های اطراف مفصل به وسیله این مواد خورده شده است این امر سبب سست شدن اتصال مفصل مصنوعی می گردد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط