درمان تایم
درمان تایم

چرا باید عکس رنگی از رحم را با بیهوشی انجام دهیم؟

در این مقاله قصد داریم راجع به این موضوع صحبت کنیم که چرا باید عکس رنگی از رحم را با بیهوشی انجام دهیم. در ابتدای این مقاله، مفهوم عکس رنگی رحم را بررسی می کنیم. سپس زمان انجام تصویر برداری را مشخص می کنیم. بعد از آن، مشخص می کنیم که تفاوت عکس رنگی رحم با بیهوشی و بدون بیهوشی چیست. در ادامه این مقاله، مزیت انجام این تصویر برداری با بیهوشی را بیان می کنیم. در انتهای این مقاله نیز کابرد هیستروسالپینگوگرافی با بیهوشی را به صورت کامل توضیح خواهیم داد.

عکس رنگی رحم چیست؟

عکس رنگی رحم یک مرحله‌ ای از مراحل مربوط به درمان ناباروری در زنان است و به تشخیص پزشک، بعضی از خانم‌ ها باید این نوع عکس را از رحم خود بگیرند. بدیهی است که عکس رنگی رحم یکی از مراحل تشخیص ناباروری به حساب می‌ آید ولی در بعضی از اوقات، کاربرد درمانی هم پیدا می کند که در ادامه آن را هم توضیح خواهیم داد. پزشک زنان و زایمان با مشاهده و بررسی عکس رنگی رحم  متوجه می‌ شود که آناتومی رحم فرد به چه شکل است و آیا  انسدادی در لوله‌ های فالوپ رحم او وجود دارد یا نه. همان طور که می ‌دانید لوله های فالوپ به جایی از بدن یک زن گفته می‌ شود که تخک ها را به رحم فرد می رسانند. به بیان ساده تر، وقتی تخمک ها آزاد می ‌شوند از داخل آن لوله‌ ها به رحم راه پیدا می ‌کنند.

در صورت وجود انسداد در لوله‌ های فالوپ فرد، این انسداد توسط عکس رنگی رحم  مشخص می ‌شود. البته ناگفته نماند که بعضی از افراد هستند که درون لوله ‌های فالوپ خود انسداد دارند و بعد از گرفتن عکس رنگی رحم، این انسداد آن ها برطرف می‌ شود. دلیل این امر هم این است که در خلال گرفتن عکس رنگی رحم، یک ماده به نام ماده حاجب از طریق واژن وارد رحم فرد می ‌شود و این مایع، رحم و لوله های فالوپ را پر می ‌کند و بعضی از اوقات ورود این مایع به رحم باعث می‌ شود که این انسدادها برطرف شود.

ذکر این نکته هم خالی از لطف نیست که گرفتن عکس رنگی رحم چون یک معاینه زنانه به حساب می ‌آید، می‌ تواند برای فرد احساس درد به دنبال داشته باشد. به همین دلیل بعضی از پزشکان به درخواست خود بیمار تشخیص می ‌دهند که اگر بی ‌حسی یا بیهوشی بر روی آن فرد انجام شود نتیجه بهتری خواهد داشت. بنابراین عکس رنگی رحم با بیهوشی را برای آن ها انجام می ‌دهند.

عکس رنگی رحم با بیهوشی را چه زمانی انجام دهیم

 عکس رنگی رحم و لوله‌ های فالوپی عموماً در صورتی انجام می ‌شود که زنان مشکلاتی مانند ناباروری دارند و یا برای بررسی علل مرتبط با خونریزی رحم به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرده اند. با این وجود تشخیص این که آیا فرد، نیاز به عکس رنگی رحم دارد و یا نه با پزشک مربوطه است و نوبت دهی عکس رنگی رحم نیز توسط پزشک انجام می شود. از سوی دیگر، این که گرفتن عکس رنگی رحم نیاز به بیهوشی دارد و یا نه، نیز بر عهده پزشک است. البته خود بیمار هم اگر می داند با در طی انجام این کار درد زیادی حس خواهد کرد، می تواند از پزشک خود بخواهد که او را بی هوش و یا حداقل بی حس کند.

تفاوت عکس رنگی رحم با بیهوشی و بدون بیهوشی چیست؟

تفاوت اصلی بین عکس رنگی رحم با بیهوشی و بدون بیهوشی این است که در صورت انجام این فرآیند با بیهوشی، بیمار تحت تأثیر عمق بیهوشی قرار می ‌گیرد که باعث می ‌شود او از فرایند بدنی که ممکن است ناراحت ‌کننده باشد، محافظت شود. اما در صورتی که گرفتن عکس رنگی از رحم بدون بیهوشی انجام شود، بیمار باید درد را تحمل کند و ممکن است تجربه ناراحت‌ کننده ‌ای داشته باشد. در نهایت هم این فرایند باید تنها تحت راهنمایی و نظارت پزشکان متخصص انجام شود تا بتوان مطمئن بود که برای بیمار هیچ مشکلی ایجاد نمی ‌شود.

مزیت عکس رنگی رحم با بیهوشی

مزیت اصلی عکس رنگی رحم (Hysterosalpingography) که با مشاهده آن پزشکدر جریان فعالیت های رحمی قرار می گیرد. این فرایند به پزشکان این امکان را می ‌دهد تا از وضعیت دقیق رحم و لوله‌ های فالوپی (تخمدان) اطمینان حاصل کنند. این روش به دلیل استفاده از ماده ‌ای که قابل رؤیت توسط پرتوی X است، به ما این امکان را می‌ دهد که ساختار داخلی رحم و لوله ‌های فالوپی را به صورت دقیق بررسی کنیم. مزیتی که انجام این روش همراه با بیهوشی دارد این است که فرد درد و استرسی را در طی فرایند عکس برداری تجربه نمی کند. البته باید بگوییم نوع بیهوشی که در این فرایند مورد استفاده قرار می گیرد با بیهوشی های اتاق عمل متفاوت است و بسیار سبک می باشد و هیچ عارضه ای برای فرد به وجود نمی آورد. مزیت های عکس رنگی رحم با بیهوشی به صورت خلاصه عبارتند از:

  • کوتاه شدن مدت زمان تصویر برداری
  • عدم تجربه درد و ناراحتی توسط بیمار
  • همکاری کامل بیمار با پزشک
  • نتیجه دقیق تر تصویر برداری

کابرد عکس رنگی رحم با بیهوشی چیست؟

عکس رنگی رحم با بیهوشی یک فرایند تشخیصی است که معمولاً به منظور بررسی مشکلات مرتبط با رحم و لوله‌ های فالوپی (تخمدان) استفاده می‌ شود. این فرآیند شامل بررسی علل ناباروری، خون ریزی رحم، عفونت ‌ها و انسدادهای موجود در لوله‌ های فالوپی می ‌شود.

تصمیم برای انجام عکس رنگی رحم با بیهوشی معمولاً توسط پزشکان متخصص زنان گرفته می ‌شود. این فرایند ممکن است برای زنانی که مشکلاتی مانند ناباروری دارند یا شاید مشکلات مشابه دیگر را تجربه می ‌کنند، مورد نیاز باشد.

در صورتی که پزشک شما تصمیم گرفته تا عکس رنگی رحم با بیهوشی را برای شما تجویز کند، او برای شما توضیح خواهد داد که چگونه باید برای این فرآیند آماده شوید و چه نکاتی را باید قبل، حین و بعد از این فرایند باید رعایت کنید. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید که آیا این فرایند برای شما مناسب است یا خیر.

نتیجه گیری

در این مقاله، راجع به عکس رنگی از رحم مطالبی ذکر شد. این نوع عکس یک مرحله تشخیصی به حساب می آید که بعضی از پزشکان، آن را تجویز می کنند. عکس رنگی رحم آناتومی رحم و مشکلات درون آن مانند انسداد لوله های فالوپ را به خوبی نشلن می دهد. پزشک مربوطه به کمک اطلاعاتی که از این نوع عکس دریافت می کند می تواند مشکلات موجود در رحم فرد را به خوبی برطرف کند. این نکته را هم اضافه کنیم که از آن جایی که گرفتن عکس رنگی از رحم، با درد همراه است، در بعضی از مواقع عکس رنگی از رحم با بیهوشی انجام می گیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط