درمان تایم
درمان تایم
مصرف داروی بارداری

مصرف داروهای موثر بر باروری زنان دارای چه معایب و مزایایی می باشد؟

مصرف داروهای موثر بر باروری زنان دارای چه معایب و مزایایی می باشند؟ : در حال حاضر به دلیل سبک غلط زندگی ها و بی حوصلگی زن و شوهر های جوان ،مشکل باروری زنان تبدیل به یک مسئله پراهمیت شده است .ولی خوشبختانه در پزشکی روش های مختلفی وجود دارد که می توان به وسیله ی آن ها مشکل باروری زنان را برطرف کرد.که انتخاب هر کدام این روش ها برای درمان خانم های نابارور ،بستگی به وضعیت بدنی خاص بیمار دارد.خانم هایی جوانی که از مشکل ناباروری رنج می برند باید توجه داشته باشند که ،چناچه پزشک معالجشان داروهای باروی خاصی را برای آن ها تجویز کرده باشد ،بهتر است ابتدا اطلاعات کافی در مورد مزایا و معایب این داروها سعی کنند کسب کنند و سپس اقدام به مصرف آن ها نمایند.

مصرف داروهای موثر بر باروری زنان

باروری خانم ها

مشخص است که هدف همه داروهای باروری ،به وجود آوردن محیط داخلی مناسب در بدن خانم ها ،برای ایجاد جنین و تولد نوزادی سالم می باشد و هدفی غیر از این ندارند.و این روش مناسبترین روش جهت کمک به بارداری این خانم ها است !اغلب پزشکان متخصص زنان و زایمان برای افزایش قدرت باروری بیماران خود ،داروهایی مانند کلومیفن وگنادوتروپین ها را تجویز می کنند و می توان گفت که مصرف این داروها نخستین خط درمان برای زوج هایی محسوب می شود که از مشکل ناباروری رنج می برند.

مصرف داروهای باروری دارای چه عملکردی در بدن زوج های نابارور می باشد؟

زوج های عزیز که با شکل ناباروری روبه رو می باشند ،باید توجه داشته باشند که در حالت کلی پزشکان داروهای باروری را برای ارتقاء عمل تخمک گذاری و افزایش شانس باروری موفقیت آمیز در بدن خانم ها ،تجویز می کنند .در واقع داروی کلومیفن با تحریک هورمون های مغز مصرف کننده ،موجب آزاد شدن تخمک از تخمدان های خانم ها می گردد.ولی استفاده از داروی گنادوتروپین موجب می شود که به شکل مستقیم تخمدان های خانم ها برای آزاد کردن تخمک تحریک شود.و به این ترتیب این دو دارو سبب بارداری خانم ها می شوند.

مصرف داروهای باروری به وسیله خانم ها دارای چه مزایایی می باشد؟

مصرف داروهای باروری به وسیله خانم های نابارور دارای مزایای فراوانی می باشد که ما در زیر تعادی از این مزایا را برای شما بیان کرده ایم که عبارت می باشند از:

  • استفاده از داروهای باروری در تخستین مرحله ،به بدن زنان نابارور کمک می کند تا بتواند تعادل مورد نیاز بین هورمون هایی را که جهت ایجاد جنین و تولد نوزاد مورد نیاز می باشند ،ایجاد نماید.
  • در ضن در صورتی که یک خانم نابارور از این داروها استفاده نماید این کار سبب خواهد شد که میزان مناسبی از هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن این خانم ها تولید شده و این هورمون ها عضلات این خانم ها را برای باردار شدن تحریک می نمایند.
  • به غیر از موارد ذکر شده استفاده از داروهای باروری توسط زوجین می تواند سطح قند خون این افراد را تا حد زیادی پایین آورد .لازم به یادآوری می باشد که در صورتی که سطح قند خون زوجین بالا باشد ،این مسئله می تواند موجب ناباروری آن ها گردد.
  • استفاده از داروهای باروری سبب می گردد که چرخه تخمک گذاری در بدن زنان نابارور تنظیم شده و کمک شایانی به باروری آن ها می نماید.
  • از مزایای دیگر مصرف این داروها این می باشد که این داروها می توانند روند تشکیل فولیکول ها در داخل تخمدان های خانم ها را تحریک کرده و موجب آزاد شدن فولیکول ها در محیط رحم خانم ها گردند.
  • در ضمن باید به این نکته هم توجه داشت که استفاده از این داروها می تواند خطر سقط جنین را در زنان نابارور تا حد زیادی پایین آورد.
  • همین طور استفاده از داروهای باروری روند جریان خون را به اندام های تولید مثل زوجین نابارور بهبود بخشیده و در نهایت قدرت باروری زن و شوهر را تقویت می کند که این کار می تواند احتمال باردارشدن موفقیت آمیز را نیز در بدن زنان نابارور بالا ببرد.
  • و استفاده از داروهای باروری یک نکته ی مهمی هم که دارد این می باشد.
  • که استفاده منظم از این داروها سبب می شود که میل جنسی زوجین تا حد زیادی بالا برود.

استفاده از داروهای باروری به وسیله زوجین دارای چه خطراتی می باشد؟

داروهای باروری

مصرف داروهای باروری به وسیله زوج های نابارور مانند دیگر روش های درمانی دارای خطرات مختلفی می باشد که در زیر تعدادی از این خطرات ذکر شده است :

  • مصرف داروهای باروری سبب افزایش تولد چند قلویی در زنان نابارور (اغلب 10 درصد از زنانی که از داروی کلومیفن استفاده می کنند و 40 درصد از خانم هایی هم که از داروی گنادوتروپین استفاده می کنند ،اغلب با دچار حاملگی های چند قلویی می شوند)می گردد.
  • مصرف داروهای باروری در زنان نابارور ،شانس بروز زایمان های زود رس را تا حد زیادی بالا می برد.
  • در ضمن متاسفانه احتمال سقط جنین در زوجین ناباروری که از داروهای باروری استفاده می کنند نسبت به زوج های دیگر بالا می باشد.
  • همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که مشاهده عوارض جانبی گوناگون مانند خفگی ،تهوع ،نفخ ،تاری بینایی ،تیک زدن و سردرد از نشانه هایی می باشند که معمولا در خانم های که از داروهای باروری استفاده می کنند بروز می کنند.
  • یکی دیگر از خطرات مصرف داروهای باروری به وسیله زنان نابارور ،مبتلا شدن این خانم ها به بیماری سندرم هیپرزیمولاسیون تخمدان می باشد که موجب می شود که تخمدان ها جذب غیر عادی مایع داشته و بیش از حد بزرگ شوند.
  • به غیر از موارد ذکر شده در بالا ،مصرف داروهای باروری به وسیله زنان نابارور موجب افزایش خطر لخته شدن خون و نارسایی کلیه می شود .

چه داروهایی برای زنان نابارور مناسب می باشد؟

ما در این نوشته تلاش کرده ایم تا لیستی از داروهای باروری مناسب را برای افزایش قدرت ناباروری خانم های نابارور برای شما ارائه دهیم :

  1. همچنان که در بالا نیز اشاره کردیم داروهای کلومیفن ،گنادوتروپین و بروموکریپتین از جمله مهمترین داروهای باروری هورمونی تزریقی می باشند که سبب افزایش قدرت باروری زوجین می گردد یک نکته مهمی که در مورد مصرف این داروها وجود دارد این می باشد که استفاده از این داروها موجب می شود که میزان موفقیت از لحاظ تخمک گذاری در بدن زنان نابارور تا 80% بالا رود.به خاطر همین مسئله هم می باشد که کارشناسان ناباروری ترجیح می دهند که از این داروه به عنوان اولین خط درمانی، برای حل مشکل ناباروری زوجین استفاده کنند.
  2. از دیگر داروهای مناسب جهت درمان مشکل ناباروری زوجین داروی Clomiphene می باشد .ولی زنان که دارای سنی کمتر از 25 سال می باشند نباید از این دارو استفاده کنند.چون تا 25 سالگی بدن زن باید به طور طبیعی تخمک گذاری کنند .و اغلب برای بیماران که دارای سنی کمتر از 25 سال می باشند پزشک متخصص زنان و زایمان داروهای ضد استروژن تجویز می کنند که این داروها با تحریک تخمدان های آن خانم ها ،روند تولید تخمک در بدن آنها را تقویت می نماید.در ضمن خانم های جوانی که از مشکل ناباروری رنج می برند باید توجه داشته باشند که همه هورمون های تزریقی که جهت تحریک عمل تخمک گذاری خانم های نابارور به کار برده می شوند ،اغلب برروی بازو ،ران یا باسن تزریق می گردند.
  3. باید بگوییم که استفاده از برخی از دیگر داروها مانند هپارین ،آسپرین ،پارلوودل و آنتاگون هم می تواند در بهبود شانس بارداری زوجین تا حد زیادی موثر بوده و همین طور خطر سقط جنین را تا حد زیادی پایین بیاورد .یک مسئله پر اهمیت دیگری که در مورد استفاده از این دارو وجود دارد این می باشد که مصرف این داروها مانع تخمک گذاری زودرس در بدن خانم ها ی نابارور شده و که دارای تاثیر زیادی در روند بارداری این افراد است.

زوجین جوانی که دچار مشکل باروری می باشند باید توجه داشته باشند که پزشک متخصص زنان و زایمان می تواند با توجه به وضعیت بدنی زوجین نابارور ،تنها یکی از این داروها و یا تعدادی از این داروها را همراه هم برای بیمار تجویز نماید ولی باید دقت شود که حتما خطرات مصرف این داروها ،به وسیله پزشک متخصص زنان وزایمان بررسی شده و به بیمار نیز توضیح داده شود.تا برای باروری زوجین موثر بوده و به امید خدا فرد را صاحب فرزندی سالم کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط