درمان تایم
درمان تایم
مشکلات بعد از تعویض مفصل زانو

مشکلات بعد از جراحی تعویض مفصل زانو

مشکلات بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو , بعد از عمل جراحی زانو بدون شک به دلیل اینکه برای مدتی نمی توانید کاملا راه بروید مشکلاتی خواهید داشت : در مورد پروتز های زانو باید بگوییم که این پروتزها در حالت ایده آل معمولا  دارای 10 تا 15 سال عمر می باشند و باید بعد از این مدت زمان پروتز دیگری را جایگزین آن ها نمود .باید توجه شود که داشتن وزن زیاد به غیر از اینکه می تواند سبب تخریب مفصل گردد ، می تواند دارای تاثیر منفی روی پروتز مصنوعی نیز باشد.

مشکلات بعد از تعویض مفصل زانو

گفتنی است که جراحان اغلب جراحی تعویض مفصل زانو را بدون عارضه خاصی انجام می دهند و بیمار بعد از آن می تواند از زندگی عادی خود لذت ببرد. ولی باز با همه این تفاسیر ،عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیز می تواند مانند دیگر اعمال جراحی همراه با یک سری عوارض احتمالی باشد. در حقیقت به وجود آمدن این عوارض سبب می شود که بیمار دارای دوره ی بهبودی طولانی مدتی باشد و احتمال دارد که یک سری مشکلات جدید برای بیمار ایجاد شود.

و همان طور که در بالا اشاره کردیم در حالت نرمال این پروتز های زانو دارای 10تا 15 سال عمر می باشند که بعد از اتمام این مدت می توان آن ها را با یک پروتز دیگری جایگزین نمود.

مشکلات بعد از تعویض مفصل زانو عبارت می باشند از :

عفونت های مفصل زانو

درست است که امکان عفونت مفصل مصنوعی زانو بعد از تعویض مفصل کمتر از 2% می باشد ؛اما به دلیل اینکه اگر بروز کند ،بسیار خطرناک می باشد ،لذا برای پیشگیری از وقوع ان اقدامات سختگیرانه ای صورت می گیرد تا عفونت به وجود نیاید. باز با همه این کارها ،احتمال عفونت در افرادی که زخم های پوستی دارند ،افرادی که دارای عفونت ادراری یا عفونت تنفسی می باشند ،افرادی که مشکلات و عفونت های دهانی و دندانی دارند و همین طور در بیماران دیابتی و روماتیسمی بیشتر می باشد. در صورتی که سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف باشد ( مانند بیماری های مزمن کبدی ،کلیوی ،سرطان و …) احتمال عفونت پس از جراحی بیشتر می باشد.

لخته شدن خون در پا

باید اشاره کنیم که رایج ترین عارضه بلقوه که می تواند بسیار خطرناک هم باشد ،لخته شدن خون در رگ های اندام تحتانی و لگن می باشد. احتمال این عارضه در هر عمل جراحی بزرگی که در اندام تحتانی انجام می گردد وجود دارد. باید بگوییم که خطری که این عارضه دارد این می باشد که ،در صورت بروز ،لخته خون می تواند به سمت ریه (آمبولی ریه ) و قلب حرکت کرده و در کارکرد آن ها اختلال به وجود آورد .جهت جلوگیری از ایجاد این لخته ها افراد باید داروهای خاصی را مصرف کنند.

یکی دیگر از اقدامات مورد استفاده ،استفاده از بانداژ و پوشش های مخصوص متصل به پمپ می باشد. فرد باید به صورت مرتب مچ پاهای خود را حرکت دهد.این کار سبب خواهد شد که ساق پا مرتب فعالیت کرده و گردش خون در ساق بیشتر گردد و این مسئله می تواند احتمال خطر ایجاد لخته خون در پا را کاهش دهد.

تغییر طول اندام تحتانی

امکان دارد طول اندام های تحتانی پس از عمل جراحی تغییر پیدا کند.

محدودیت حرکت زانو

باید گفت که مشکل اصلی پروتز زانو ، امکان خم کردن زانو تنها تا 90 درجه می باشد ،و این در صورتی می باشد که بعد از جراحی انتظار می رود زانو بتواند تقریبا 110 درجه خم گردد ،اما این احتمال وجود دارد که به دلیل چسبندگی بافت های نرم اطراف زانو پس از عمل جراحی و یا محدودیت حرکتی شدیدی که بیمار پیش از عمل جراحی داشته است ،حرکت زانو پس از عمل نتواند تا این اندازه برسد.

آسیب عروق و اعصاب

این امکان وجود دارد که عوارض دیگری مانند آسیب اعصاب یا عروق ناحیه زانو یا شکستگی استخوان ها در حین عمل جراحی زانو ایجاد گردد.

باقی ماندن درد و ادامه داشتن ان

لازم به ذکر است که وجود درد در هنگام استراحت با وجود کمترین فعالیت از سایر مشکلات بعد از پروتز زانو می باشد. این احتمال وجود دارد که مقداری از دردی که بیمار پیش از جراحی حس می کرده است ،پس از جراحی هم وجود داشته باشد و یا اینکه درد جدیدی در آن ناحیه ایجاد شده باشد.

خراب شدن مفصل مصنوعی

به تدریج با گذشت چند سال ،احتمال دارد که مفصل مصنوعی زانو دچار ساییدگی گردد و یا اتصال اجزای آن با استخوان ران ی ساق پای بیمار از دست داده و لق گردد.

تخریب استخوان اطراف مفصل مصنوعی

این احتمال وجود دارد که با گذشت زمان فبه تدریج قسمت هایی از استخوان اطراف مفصل مصنوعی جذب شده و از بین رفته و تخریب شود.به این روند استئولیز گفته میشود که می تواند در نهایت سبب لق شدن مفصل مصنوعی گردد.

سختی نشستن

افرادی که عمل جراحی پروتز زانو را انجام می دهند نمی توانند روی زمین بنشینند. جراحی پروتز زانو سبب می شود که بیمار برای نشستن روی صندلی عقب ماشین های کوچک و بالا رفتن از پله های اتوبوس هم با مشکل مواجه گردد و حتی در برخی موارد این عملکرد هم غیر ممکن می گردد.

چاقی دردسرآفرین می باشد

چاقی به غیر از آنکه موجب تخریب مفصل طبیعی زانو می گردد ،دارای اثر مخرب روی مفصل مصنوعی نیز می باشد. در ضمن باید بگوییم که در کسانی که دچار چاقی می باشند و در عین حال مبتلا به بیماری هایی مانند فشار خون و یا دیابت می باشند ود واقع انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو یک ریسک محسوب می شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود؟

افراد باید بعد از عمل جراحی در صورتی که علائم ذکر شده در پایین را مشاهده کردند باید سریع و بلافاصله به پزشک مراجعه کنند ،علائمی مانند :درد و تورم در ساق پا ،ترشح از محل جراحی زانو ،افزایش درد زانو با هر گونه فعالیت و حتی در زمان استراحت ، سفتی و تورم در محل جراحی زانو ،افزایش ناگهانی تنگی نفس و درد و قفسه سینه ،تب و لرز و قرمزی .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط