درمان تایم
درمان تایم
مراحل مختلف جراحی فک

مراحل مختلف جراحی فک

مراحل مختلف جراحی فک : باید بگوییم که داشتن لبخندی زیبا ،یکی از هدیه های با ارزشی می باشد که خداوند به تعدادی از بندگان خود داده است ولی عده ای از افراد هم به خاطر داشتن دندان های نامرتب و یا فک نا مناسب از این نعمت الهی محروم می باشند و همین مسئله هم سبب می شود که اعتماد به نفس خود را از دست داده و لبخند خود را از اطرافیان پنهان کنند. گفتنی است که انجام ارتودنسی به همراه جراحی فک بالا و پایین یک روش مناسب برای داشتن لبخند زیبا است.

مراحل مختلف جراحی فک

در حقیقت از جراحی ارتوگناتیک به غیر از زیبا نمودن لبخند افراد برای برطرف نمودن مشکلات زیر نیز استفاده می گردد:

  • عقب رفتگی فک پایین و چانه
  • مشکلات ژنتیکی نامطلوب رشد
  • صدمات صورت که در زمان تولد وارد شده و یا مادزادی می باشند.
  • اختلافات رشد دو فک
  • داشتن مشکلاتی در گاز گرفتن جویدن و بلعیدن مواد غذایی
  • داشتن فضای باز ین داندان های بالا و پایین زمان بسته بودن دهان (اوپن بایت )
  • تومور و یا آسیب وارد شده بر فک

مراحل مختلف جراحی فک

شاید برای عده ای از افراد که دچار مشکلات فکی می باشند ،این پرسش مطرح باشد که ؛به چه نحوی درمان ارتودنسی همراه با جراحی فک صورت می گیرد؟ در مرحله نخست ارتودنتیست ، ساختار استخوان فکین و دندان ها را مورد بررسی قرار می دهد و اگر در ساختار فکین اختلالی را رویت نماید تصمیم به ارتوسرجری یا ارتودنسی همراه با جراحی فک می گیرد. لازم به ذکر است که جراحی ارتوگناتیک به غیر از زیبایی ،موجب بهبود عملکرد جویدن و بلعیدن غذا نیز می گردد و دارای تاثیر فوق العاده ای در چهره و زیبایی افراد می باشد.

در حالت کلی می توان مراحل جراحی فک را به سه قسمت طبقه بندی کرد:

الف – اقدامات پیش از جراحی فک

ب- مراحل حین جراحی ارتوگناتیک

ج- اقدامات بعد از جراحی فک

اقدامات پیش از جراحی فک ، دارای مراحل زیر می باشند :

  • گفتنی است که از جمله مهمترین اقدامات پیش از جراحی فک ، انتخاب یک متخصص ارتودنسی با تجربه و ماهر می باشد که بیمار باید بعد از انتخاب اتودنتیست مورد نظر برای مشاوره و معاینه ،یک جلسه را با او داشته باشد.
  • پزشک از بیمارمی خواهد که یک سری رادیوگرافی های فکین و دندان ها و فتوگراف ها و مدل هایی دندانی تهیه کند ،و سپس ان ها به وسیله ی ارتودنتیست و جراح فک مورد بررسی قرار داده شده و یک طرح درمانی مناسب برای بیمار در نظر گرفته می شود.
  • در نخستین مرحله ی جراحی فک ،ارتودنسی دندان به منظور هماهنگ کردن و به وجود آوردن یک قوس مناسب ( به محوی که به طور مناسب بر روی یکدیگر قرار گیرند ) انجام می گردد.
  • در پاره ای از مواقع این احتمال وجود دارد که به خاطر شلوغی دندان ها ،دندانی هم شکسته شود.
  • با توجه به شدت نامنظمی دندان ها احتمال دارد که درمان ارتودنسی دندان ها ،از 9 تا 18 ماه زمان نیاز داشته باشد.

مراحل جراحی فک :

بعد از این که توسط ارتودنسی ،دندان ها در وضعیت صحیح قرار گرفتند ،برای تنظیم فک بالا و پایین ،جراحی ارتوگناتیک ( ارتوسرجری ) را در بیمارستان و تحت بی هوشی عمومی برای بیمار انجام می دهند.

جراحی فک

باید اشاره داشته باشیم که جراحی فک را با وجود براکت های ارتودنسی بر روی دندان های فرد انجام می دهند ،زیرا این مسئله موجب می شود که دندان ها بتوانند موقعیت جدید خود را حفظ کنند و در ضمن جراح فک نیز می تواند از الاستیک ها یا ابزار های دیگر بین فکی جهت ثبات پس از ارتوسرجری نیز بهره ببرد.
در این نوع از جراحی ،با توجه به نیاز های بیمار ،جراح فک ،استخوان فک را جابه جا کرده و ابزارهایی مانند :صفحات ،پیچ ها ،کش ها و یا سیم ها جهت حفظ فکین به کار می برد.

در ارتوسرجری اغلب همه ی برش ها در داخل دهان به وجود می اید ولی در برخی مواقع احتمال دارد که نیاز به برش های خارج از دهانی نیز باشد ،که در این شرایط جراح فک همه ی تلاش خود را خواهد کرد تا برش های ایجاد شده ملموس نباشد.

اقداماتی که پس از جراحی فک باید انجام شوند :

از جمله مهمترین اقدامات بعد از جراحی فک این می باشد که در این شرایط باید بیمار به وسیله ی جراح فک و ارتودنتیست تحت نظر قرار بگیرد زیرا بعد از جراحی ارتوگناتیک فک مایل می باشد که به حالت قبلی خود باز گردد که در این صورت باید با این کشش عضلات مقابله گردد.

در این وضعیت جهت مقابله با بازگشت فک به وضعیت قبلی خود ،بهتر می باشد که از دستگاه های ارتودنسی استفاده گردد ،مرحله ی پایانی در درمان ارتوسرجری ،ارتودنسی بعد از جراحی فک می باشد که به این وسیله تغییرات جزئی در موقعیت دندان های فرد ایجاد می شود.

تقریبا ً پس ای 9-6 ماه بعد از جراحی ،دستگاه های ارتودنسی ثابت را از دهان بیمار خارج می کنند و برای تثبیت وضعیت دندان های بیمار ،پلاک های متحرک در دهان فرد جاگذاری می شود.

امکان دارد که سوالات زیادی در این زمینه برای افراد پیش بیاید ،یکی از شایع ترین پرسش هایی که برای بیشتر افراد مطرح می باشد ،امکان باز و بسته شده دهان بعد از جراحی فک می باشد.در تعدادی از موارد جهت جوش خوردن استخوان ها پس از جراحی فک ،دهان را با سیم های خاصی می بندند ،در این شرایط بیمار قادر نمی باشد که دهان خود را باز وم بسته کند .ولی در برخی از موارد هم جراح برای ثابت کردن فک یک سری پیچ و پلاک های مخصوصی را به کار می برد که در این شرایط بیمار قادر به باز و بسته کردن دهان خود می باشد.و اینکه کدام روش انتخاب گردد بستگی به جراح و بیمار دارد و این روش هاهیچ برتری نسبت به هم ندارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط