درمان تایم
درمان تایم
عوارض احتمالی بعد از آرتروپلاستی زانو

عوارض احتمالی بعد از آرتروپلاستی زانو

عوارض احتمالی بعد از آرتروپلاستی زانو : باید بگوییم که خوشبختانه در بیشتر موارد عمل جراحی تعویض مفصل زانو ،بدون هیچ گونه عارضه ی خاصی انجام می گردد و بیمار بعد از آن می تواند زندگی فعالی را داشته باشد.ولی با همه این تفاسیر باز عمل جراحی تعویض مفصل زانو نیز احتمال دارد که مانند هر عمل جراحی دیگری ،دارای یک سری عوارض جانبی باشد. امکان دارد که بروز این عوارض مدت زمان بهبودی بیمار را مقداری طولانی تر نماید و یک سری مشکلات جدید برای بیمار ایجاد نماید.

عوارض احتمالی بعد از آرتروپلاستی زانو

برخی از عوارض احتمالی پس از انجام عل آرتروپلاستی زانو

عفونت مفصل زانو

درست است که احتمال عفونت مفصل مصنوعی زانو پس از تعویض مفصل زانو کمتر از 2% می باشد اما به دلیل اینکه اگر رخ دهد بسیار خطرناک می باشد ،لذا اقدامات سختگیرانه زیادی انجام می شود تا به وجود نیاید.

ولی با همه این تفاسیر باز احتمال عفونت در افرادی که دارای زخم های پوستی می باشند ،در افرادی که عفونت ادراری یا تنفسی دارند ،کسانی که دارای مشکلات و عفونت های دهانی و دندانی می باشند و در بیماران دیابتی و روماتیسمی بیشتر می باشد.در صورتی که سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف باشد (مثل بیماری های مزمن کبدی ،کلیوی ،یا سرطان و…) در اینگونه افراد احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از جراحی عفونت اتفاق بیافتد.

آرتروپلاستی زانو

لخته شدن خون در پا

باید بگوییم که لخته شدن خون در رگ های اندام تحتانی و لگن ،شایع ترین عارضه بالقوه ای می باشد که بسیار هم خطرناک است ما می توانیم شاهد این عارضه در همه عمل های جراحی بزرگی که در اندام تحتانی انجام می شوند باشیم. این عارضه به این خاطر بسیار خطرناک می باشد که ،در صورت وقوع می تواند به سمت ریه و قلب حرکت کرده و در کارکرد آن ها مشکل به وجود آورد .پزشکان جهت جلوگیری از این لخته ها داروهای خاصی را برای بیماران خود تجویز می کنند.

یکی دیگر از اقدامات دیگر ،استفاده از بانداژ و پوشش های مخصوص متصل به پمپ می باشد .فرد بیمار باید به صورت مرتب مچ پاهای خود را حرکت دهد .این کار سبب خواهد شد که عضلات ساق مرتب فعالیت کرده و گردش خون دذ ساق بیشتر می گرددو احتمال کمتری وجود خواهد داشت که خون در ساق ها لخته شود.

تغییر طول اندام تحتانی

این احتمال وجود دارد که طول اندام تحتانی بعد از جراحی دچار تغییر شود.

محدودیت حرکتی زانو

معمولا ً بعد از عمل جراحی تعویض مفصل زانو ،انتظار می رود که فرد بتواند زانوی خود را حدود 110 درجه خم کند ،اما امکان دارد به دلیل چسبندگی بافت های نرم اطراف زانو پس از عمل جراحی و یا محدودیت حرکتی شدیدی که بیمار پیش از عمل جراحی داشته است ،زانو نتواند تا این حد حرکت داشته باشد.

آسیب عروق و اعصاب

امکان دارد سایر عوارض هم مانند آسیب اعصاب یا عروق ناحیه زانو یا شکستگی ها در زمان جراحی ایجاد شود.

باقی ماندن درد قبلاز عمل

احتمال دارد که مقداری از دردی که بیمار پیش از جراحی داشته بعد از جراحی نیز باقی مانده باشد و یا امکان دارد درد جدیدی در ناحیه ایجاد شود.

خراب شدن مفصل مصنوعی

امکان دارد که با گذشت چند سال مفصل مصنوعی ساییده شود یا اتصال اجزاء آن با استخوان ران یا ساق فرد قطع شده و این مسئله سبب لقی ان گردد.

خراب شدن استخوان پیرامون مفصل مصنوعی

این احتمال وجود دارد که به تدریج و با گذشت چند سال ،قسمت هایی از استخوان پیرامون مفصل مصنوعی جذب شده و تخریب شود.به این روند استئولیز می گویند که می تواند در نهایت لقی مفصل مصنوعی را در پی داشته باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط