درمان تایم
درمان تایم
حفظ عملکرد بینی بعد از جراحی بینی

حفظ عملکرد بینی بعد از جراحی بینی

حفظ عملکرد بینی بعد از جراحی بینی : سابقه جراحی بینی به گذشته های دور برمی گردد به گونه ای که در پاپیروس هایی که از گذشتگان برای ما به یادگار مانده ، شواهدی از بازسازی بینی کسانی که به خاطر تنبیه به قطع این عضو محکوم شده بودند ،را می توان مشاهده کرد. بعد ها هم یک جراح آلمانی چندین رساله در مورد ترمیم بینی یا بازسازی آن چاپ نمود و نخستین بار هم همین جراح کلمه رینوپلاستی را برای جراحی بینی استفاده کرد.همان گونه که از ظاهر کلمه نیز مشخص می باشد ،کلمه رینوپلاستی از دو جزء رینو پلاستی تشکیل شده است که رینو به معنای بینی بوده و کلمه پلاستی هم در معنی شکل دادن و فرم دادن است.

حفظ عملکرد بینی بعد از جراحی بینی
حفظ عملکرد بینی بعد از جراحی بینی

آمارها نشان می دهند که جراحی زیبایی بینی در میان ایرانیان خیلی رواج دارد و این عمل دارای طرفداران زیادی در کشور ما می باشد و دلیل آن هم این می باشد که ایرانیان به تغییر شکل علاقه زیادی دارند درست که اغلب مردم ایران از نژاد قفقازی می باشند ولی بزرگی بینی و وجود قوز غضروفی و استخوانی در میان ایرانیان غیرقابل انکار است.بر طبق اماری که از جراحان پلاستیک جمع آوری شده است ،ثابت شده است که ایرانیان حدود هفت برابر بیشتر از کشور های دیگر جراحی زیبایی بینی انجام می دهند و در ضمن این نوع جراحی در میان خانم ها بیشتر از آقایان دارای طرف دار می باشد و همچنین آمارها نشان می دهد که جراحی زیبایی بینی از نظر شیوع دومین جراحی زیبایی می باشد.

آناتومی بینی

باید بگوییم که بینی ما انسان ها متشکل از سه جز می باشد که این سه جز عبارت اند از:پوست خارجی بینی ، رباط های حمایت کننده و استخوان .باید پیش از اقدام به جراحی بینی ،جراح بینی پتانسیل و ارتباط میان اجزاء بینی را به خوبی بررسی نماید.

پوست بینی :

همان طور که می دانید ،پوست بینی همه افراد به یک شکل و همین طور یک نواخت نمی باشد و خصوصیات و ضخامت پوست بینی افراد باهم دیگر فرق دارد و در اینجا لازم است که اشاره داشته باشیم که خصوصیات پوستی می تواند در ضخامت آن موثر باشد .لذا یک جراح ماهر باید در جراحی بینی های گوشتی برای تغییر ضخامت پوست بینی ،دستکاری های بیشتری را انجام دهد.

عضله بینی :

بینی ما انسان ها دارای عضلات متفاوتی می باشد ،عضلاتی که دارای نقش زیادی می باشند مانند:عضلاتی که تیغه بینی را پایین می آورند و یا بالا برندهی لبی –پره ای بینی .در زمان جراحی ،جراح باید یک برش به وجود آورد تا بتواند عضلات داخلی بینی را تغییر دهد.

خون رسانی بینی :

گفتنی است که شریان صورتی و شریان چشمی عروق خونی را تامین می کنند در زمان عمل باید جراح بینی به همه شریان ها دقت داشته باشد و محل عروق بینی را به درستی شناسایی نماید تا فرد متقاضی پس از عمل دچار خونریزی و ورم زیاد نشود .

بدنه استخوانی –غضروفی

در واقع بدن بینی نیز از سه قسمت گنبدی ،استخوانی و غضروفی متشکل می باشد .و در واقع هر کدام از این قسمت ها هم از یک هرم استخوانی متشکل است که ضخامت آن ها با توجه به موقعیتشان متفاوت می باشد.

عملکرد بینی :

در حقیقت عملکرد بینی عبارت از : تنفس ،مرطوب کردن ،تصفیه ،تنظیم دما (هوای ورودی ) و محافطت است که تیغه ،استخوان های فرفره مانند و دریچه های بینی (داخلی و خارجی ) آن ها را تنظیم می کنند.

باید بگوییم که امکان دارد بد فرم بودن تیغه بینی سبب شود که مسیر جریان خطی هوا تغییر کند و موجب افزایش حجم بافت های روی استخوان فرفره مانند به شکل ثانویه به این مشکل اضافه گردد لذا باید پیش از جراحی برای اصلاح بد شکلی تیغه ،تیغه بینی به خوبی و دقت زیادی توسط جراح آنالیز گردد .

جراح بینی ، باید در زمان کار دراین منطقه (به ویژه اتسخوان غربالی و صفحه های مشبک ) ،به برش ها دقت کند تا مانع از نابویایی و عفونت های مغزی شود.درضمن استخوان های فرفره مانند تحتانی به ویژه بخش اعظم قدامی دارای نقش زیادی در مقاومت هوا می باشند (بیش از دو سوم مقاومت هوا را به وجود می آورد) که جراح با توجه به این نقش مهم ،باید از برش بیش از اندازه در این قسمت ها برای باقی ماندن عملکرد مهم این بخش اجتناب کند.دریچه داخلی قادر به افزایش مقاومت هوا تا 50% بیشتر از حالت عادی می باشد .دریچه های خارجی انتهایی تر نسبت به دریچه های داخلی قرار گرفته است.در ضمن این امکان نیز وجود دارد که این دریچه توسط عوامل خارجی مانند جسم خارجی و عوامل داخلی و یا ضعف وپایین افتادگی غضروف های کناری –تحتانی و … مسدود گردد.

aدر پایان باید بگوییم که در صورتی که عمل جراحی بینی به وسیله یک پزشک جراح با تجربه و حاذق انجام گردد و در ضمن بعد از جراحی نیز به توصیه های پزشک جراح مو به مو عمل شود ،بینی فرد بعد از جراحی زیبایی بینی دارای عملکرد بهتری خواهد بود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط