درمان تایم
درمان تایم
علائم سرطان مقعدی

نشانه ها و علائم سرطان مقعدی

نشانه ها و علائم سرطان مقعدی , تشخیص سرطان مقعدی توسط دکتر فوق تخصص کولورکتال : در حالت کلی می توان گفت که سرطان های مقعدی در دو دسته طبقه بندی می شوند که برخی مواقع به طور متفاوت مورد درمان قرار می گیرند.زمانی که سلول ها در بدن از کنترل خارج می گردند ، سرطان مقعدی ایجاد می گردد.متاسفانه سلول های بدن در هر قسمتی از بدن قادر می باشند که به سرطان مبدل شوند و همین طور به سایر بخش های بدن هم گسترش پیدا کنند.همان طور که از اسم آن هم مشخص می باشد ،سرطان مقعدی در مقعد آغاز می شود .شما عزیزان جهت درک بهتر سرطان رکتوم نیاز است که در مورد مقعد و چگونگی عملکرد ان اطلاعات بیشتری به دست آورید.

علائم سرطان مقعدی
علائم سرطان مقعدی

سرطان مقعدی

مقعد بسته در انتهای پایینی روده ها قرار دارد .در واقع به آن جایی گفته می شود که انتهای روده به بیرون بدن وصل می شود.زمانی که غذا هضم می گردد ،از معده به روده کوچک وارد می شود و بعد از روده کوچک به بخش اصلی روده بزرگ (به نام کولون) میرود ودر واقع کولون آب و نمک را از غذای هضم شده جذب می نماید .ماده زاید که بعد از رفتن از روده به سمت چپ رها می گردد به عنوان مدفوع شناخته می شود.نمونه مدفوع دربخش آخر روده بزرگ به نان رکتوم قرار دارد .از آن قسمت مدفوع از بدن در مقعد به عنوان حرکت روده عبور می کند.

باز شدن مقعد توسط مجرای مقعد متصل به رکتوم انجام می شود .در واقع کانال مقعد دارای طولی حدود یک اینچ می باشد.از رکتوم به مرز مقعد یک مسیر وجود دارد .این جایی می باشد که کانال به پوست خارج در مقعد وصل می شود .لایه داخلی کانال مقعد مخاط می باشد .اغلب سرطان های مقعد از سلول ها در مخاط آغاز می شوند.

غدد و مجاری (لوله ها که از غدد خارج می گردند ) درزیر مخاط پیدا می وشند.در واقع غدد ،مخاط را ایجاد می کنند که به عنوان یک سیال خنک کننده عمل می کند.به سرطان های مقعدی که از سلول ها در غدد آغاز می شوند آدنوکارسینوما گفته می شود .کانال مقعد همچنان که از رکتوم به عصب مقعد می رود ،دچار تغییر می شود.
سلول ها بالاتر از کانال مقعدی (در رکتوم ) و در بخشی از کانال مقعد بسته به راست روده مثل ستون های کوچک ایجاد می شوند.

اغلب سول ها در وسط کانال مقعدی مانند مکعب هایی ایجاد می شوند و سلول های انتقالی گفته می شوند .به این منطقه ، منطقه انتقالی گفته می شود .در میان مسیر کانال مقعدی ،خط داندانه ای شکل وجود دارد که بیشتر غده های مقعدی در انتهای آن وجود دارد.زیر خط دندانه دار سلول های مسطح (متراکم ) می باشند.

در انتهای مقعد ،سلول های باریک کانال پایین تر از مقعد با پوست بیرون از آنزیم یکی می شوند.این پوست اطراف عصب مقعد (که به آن پوست پری آنال یا حاشیه مقعد گفته می شود ) ار سلول های سنگ فرشی شکلی به نام اسکوماو ساخته می شود ،ولی متشکل از غدد عرق وکیسه های ترشحی مو می باشد که در آستر مجرای پایینی مقعد پیدا نمی شوند.

انواع مختلف سرطان مقعدی

همان طور که در بالا نیز اشار داشتیم سرطان های مقعدی به دو دسته طبقه بندی می شوند که در برخی مواقع به طور متفاوتی درمان می شوند:

  1. سرطان کانال مقعد (بالای مقعد )
  2. سرطان حاشیه مقعد (پایین تر از مقعد )

گاهی اوقات سرطان های مقعد از یک قسمت به سمت دیگر گسترش پیدا می کنند ،لذا به دشواری می توان محل دقیق آن را پیدا کرد.

گفتنی است که مجرای مقعد به وسیله یک اسفنکتر احاطه شده که یک ماهیچه دایره ای شکل می باشد که مدفوع را تا زمانی که حرکت روده در حال استراحت می باشد ،مانع از بیرون آمدنش می شود.

تومورهای مقعدی

بیشتر تومورهای قادر می باشند که در مقعد گسترش پیدا کنند .همه این تومورهای سرطانی نمی باشند ،و برخی از آن ها خوش خیم (غیر سرطانی ) می باشند.

پولیپ مقعدی

پولیپ ها کوچک ،ناهموار و یا شبیه قارچ می باشند که در مخاط یا زیر ان ایجاد می شوند . پولیپ ها دارای انواع مختلفی می باشند. پولیپ های انتهایی به خاطر سوزش ناشی از آسیب یا عفونت به وجود می آیند. دلیل ایجاد پولیپ های لنفی به خاطر رشد بیش از اندازه بافت لنفاوی (که بخش از سیستم ایمنی بدن می باشد ) می باشد.بافت های لنفاوی زیر مفصل داخلی مقعد (مخاطی ) طبیعی است ولی این رشد بیش از اندازه نیست.

پاپیل های مقعدی هیچرتروفیک رشد خوش خیم بافت همبند می باشد که به وسیله سلول های اسکوموایی پوشیده شده است.آن ها به سادگی پاپیلاهای طبیعی بزرگی می باشند که ،به شکل چین های کوچک مخاطی در خط دندانه دار پیدا می شوند.پاپیل های مقعدی هیپرتروفیک ،پولیپ فیبروپیتلیال نیز گفته می شوند.

برچسب پوستی

برچسب های پوستی در واقع رشد خوش خیم بافت همبند می باشند که به وسیله سلول های اسکوموایی پوشانده شده است.برچسب ها در پوست معمولا برای بواسیر ( رگ های ورم کرده داخل رکتوم یا مقعد ) اشتباه هستند ،ولی آن ها یکسان نمی باشند.

زگیل مقعدی 

زگیل های مقعدی ( کادویلوم گفته می شوند ) در حال رشد می باشند دقیقا در خارج از مقعد و در مجرای پایینی مقعد در زیر خط دندانه دار واقع شده اند.برخی مواقع می توان ان ها را تنها در بالای خط دندانه دار پیدا کرد.عامل ایجاد آن ها ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می باشد .افرادی که مبتلا به ویروس اچ پی وی می باشند احتمال بیشتری وود دارد که دچار سرطان مقعدی شوند.

سایر تومورهای خوش خیم :

به ندرت ،تومورهای خوش خیم می توانند در دیگر بافت های مقعد رشد کنند این موارد عبارت می باشند از:

تومورهای آدنکسال

اغلب دارای رشد خوش خیم می باشند که در کیسه های ترشحی مقعد یا غدد عرق پوست در خارج از مقعد آغاز می شود .این تومورها در ناحیه پوست پرانال قرار دارند و به منطقه مقعد نمی رسند.

لیومیوما

این ها نیز تومورهای خوش خیممی می باشند که از سلول های عضلانی صاف رشد می نمایند.

تومورهای گرانول سلولی :

این تومورها از سلول های عصبی تولید می شوند و از سلول های تشکیل شده اند که دارای تعداد زیادی لکه های کوچک (گرانول ) می باشند.

هنجوبی

تومورهایی که در سلول های خونی ایجاد می شوند.

لیپوم

تومورهای خوش خیمی می باشند که ازسلول های چربی آغاز می شوند.

Schwannomas

تومورهایی می باشند که از سلول های عصبی محافطت می نمایند.

وضعیت مقعدی بلقوه پیش سرطانی

باید بگوییم که در ابتدا برخی تغییرات در مخاط مقعد بی خطر می باشند ،ولی احتمال دارد که بعدا مبدل به سرطان شوند.به این ها شرایط پیش سرطانی گفته می شود .یک عبارت رایج جهت این وضعیت بالقوه پیش سرطانی دیسپلازی است.به عنوان نمونه ،برخی از زگیل های حاوی نواحی دیسپلازی می باشند که می توانند مبدل به سرطان شوند.

Dysplasia در سلول های مقعد هم به عنوان نئوپلازی neoplasia intraepithelial و یا ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی (sils) شناخته می گردد بسته به چگونگی نگاه کردن سلول ها AINو یا SIL می تواند به دو دسته تقسیم گردد:

  1. AIN درجه پایین (برخی مواقع AIN1 یا SIL با درجه پایین گفته می شود) : سلول های رده پایین به خیلی روش ها مانند سلول های طبیعی می باشند. AIN با درجه پایین معمولا بدون درمان خارج می گردند.ممکن است که مبدل به سرطان گردند.
  2. AINهای درجه بالا (برخی مواقع AIN2 یا AIN3 یا or با درجه بالا ) : سلول هایی که در درجه بالا قرار دارند ؛خیلی غیر نرمال به نظر می آیند. AIN با درجه بالا امکان دارد ،بدون درد خارج شود و با گذشت زمان امکان دارد تبدیل به سرطان شود .باید تحت نظر باشد.

کارسینوما در محل : در برخی مواقع سلول های غیر نرمال در لایه سطح داخلی مقعد شبیه سلول های سرطانی می باشند ،ولی به هیچ کدام از لایه های عمیق تر رشد نکرده اند.به این نوع سرطان کارسینوم در محل گفته می شود(که SY هم تفظ می گردد ) یک نام دیگر این بیماری بوون می باشد.

تعدادی از پزشکان این را نخستین نوع سرطان رکتوم قلمداد می کنند .برخی دیگر هم آن را پیشرفته ترین نوع از جنس AIN می دانند ، که یک سرطان پیش سرطانی می باشد ،ولی یک سرطان واقعی نیست.

سرطان های مقعدی درگیر : ما تعدادی از اانواع سرطان را در زیر ذکر می کنیم که می توانند در ناحیه مقعد آغاز شوند:

  • سرطان کارسینوم Squamous : این تومورها در سلول های سنگ فرشی شروع می شوند که بیشتر کانال مقعد و حاشیه مقعد را تشکیل می دهند.
    کارسینوم سلول کارسینوم در کانال مقعدی ،فراتر از سطح و لایه های عمیق تر پوشش (به عنوان مخالف کارسینوم در محل که تنها در سلول های سطحی می باشد،)افزایش پیدا کرده است.
  • سرطان کولاژن (به نام باسلوئید یا کارسینوم سلول گذار هم معروف می باشد) نوعی سرطان سلول سنگ فرشی می باشد .انها در منطقه انتقالی رشد می کنند و به آن ها کلوچه گفته می شود.این نوع از سرطان هها در زیر میکروسکوپ مقداری متفاوت به نظر می آیند ،و همانند دیگر سرطان های سلول سنگفرشی کانال مقعدی درمان می گردند. کارسینوم سلولسنگفرشی حاشیه مقعدی (پوست پرینال ) همانند سرطان های سلول های سنگفرشی پوست در دیگر نقاط درمان می گردد.کارسینوم سلول سنگفرشی رکتوم تاکنون شایع ترین نوع سرطان مقعدی می باشد.
  • سرطان غده : تعداد کمی از سرطان های مقعدی به عنوان آدنوکترسینوما شناخته می شود.این ها در سرطان در قسمت بالایی مقعد را در نزدیکی رکتوم قرار می دهند ،آغاز می شوند ، در ضمن آن ها قادر می باشند در غدد زیر مخاط مقعد که ترشح را به داخل مقعی ترشح می کنند ،آغاز شوند.معمولا ً آدنوکارسینوما روده همانند سرطان رکتوم درمان می گردد. در ضمن آدنوکارسینوما قادر می باشد که در غدد آپوکرین (نوعی غدد عرق پوست پری آنال ) آغاز شود.بیماری Paget نوعی از کارسینومای غده تیروئید می باشد که از طریق لایه سطحی پوست منتشر می گردد.بیماری Paget روی پوست در هر نقطه بدن موثر باشد ولی معمولا پوست ناحیه پری آنال ،ولو و یا پستان را تحت تاثیر قرار می دهد.ولی نباید این بیماری را با بیماری پیتت استخوان اشتباه بگیریم.
  • سرطان سلول بنیادی : بازال سل کارسینوما نوعی سرطان پوست می باشد که قادر می باشد در پوست پری آنال ایجاد گردد.این تومورها اغلب در مناطقی از پوست قرار دارند که در معرض نور خورشید قرار دارند مانند صورت و دست ها.
  • ملانوموس یا تومور سیاه رنگ قشر عمیق پوست : این سرطان ها در سلول های پوست و یا مقعد شروع می گردند.که رنگدانه قهوه ای ملانین نامیده می گردد.تنها بخش کوچکی از سرطان های مقعدی ملانوم می باشند.ملانوموس در پوست بخش های دیگر بدن بسیار رایج تر می باشند.در صورتی که ملانوموس در مراحل اولیه (پیش از رشد عمیق پوست یا گسترش به غدد لنفاوی ) مشاهده شوند ،می توانند با جراحی خارج گردند.ولی به خاطر اینکه مراجعه به مقعد بسیار مشکل می باشد ،بیشتر آن ها در مرحله بعدی پیدا می شوند.در صوتی که امکان این باشد که بتوان همه تومور را حذف کرد ،حتما باید این کار را انجام داد.در صورتی که ملانوما بیش از اندازه گسترش پیدا مند ،احتمال دارد ،درمان های دیگری روی بیمار انجام گردد.
  • تومورهای استرومایی گوارشی (GLSTs) : این نوع از سرطان ها بیشتر در معده و روده کوچک دیده می شوند ؛ولی خیلی کم می توانند در ناحیه مقعدی آغاز می شوند.زمانی که این تومورها در مراحل اولیه پیدا می شوند ،با جراحی می توان آن ها را خارج کرد.در صورتی که آن ها از مقعد خارج شوند ،می توان آن ها را با دارو درمان نمود.

سرطان مقعدی دارای چه علائمی می باشد؟

ما در زیر شایع ترین علامت های سرطان مقعدی را برای شما ذکر کرده ایم:

  • داشتن درد و ناراحتی و خارش دراطراف مقعد
  • تغییر در میزان سفتی ،شکل یا تعداد دفعات دفع مدفوع
  • داشتن خونریی مقعدی
  • برجستگی های کوچک اطراف مقعد که احتمال دارد با هموروئید اشتباه گرفته شود.
  • داشتن بی اختیاری دفع مدفوع
  • ترشحات ژله ای مانند از مقعد (مخاط)
  • زخم های اطراف مقعد که احتمال دارد تا پوست اطراف باسن منتشر شوند.

دلیل ترشحات مقعدی چه چیزی می باشد؟

باید بگوییم که ترشحات مقعد اغلب به حالت مخاط و یا جفت پیچیده در اطراف حرکات غیر طبیعی در کاسه توالت مشاهده می شوند.همین طور امکان دارد خود را به حالت یک حس نمداری در اطراف بازوی مقعد ،لکه های زیر لباس ،یا حس باز شدن روده ها با عبور مقدار کمی از مایع مخاط یا ماین مانند به جای عروق طبیعی نمایان کنند.

در صورتی که افراد دچار ترشحات مقعدی شدند حتما باید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص یا کلینیک مراجعه کنند تا مورد معاینه قرار بگیرند.دلایل مختلفی جهت ترشحات مقعدی وجود دارد .که پزشک می تواند این موارد را بررسی کرده و درمان کند.

دلیل عمده ترشحات مقعدی می تواند به خاطر عفونت مستقیم مقعدی که به فعالیت جنسی مربوط می گردد ،باشد .احتمال دارد که ترشحات مقعدی دارای درد وناراحتی نباشد .دیگر دلایل ترشحات مقعدی عبارت می باشند از :

سوزاک

هرپس سیمپلکس

کلامیدیا

عفونت های کلامیدیا و گونوره ای مقعدی که اغلب دارای درد نمی باشند،ولی عفونت تبخال مقعد و رکتوم اغلب ناراحت کننده می باشد .در آقایان رابطه جنسی مقعدی ،باکتری های روده هم می توانند سبب عفونت رکتوم شوند.

دلیل ترشح زرد رنگ مقعدی چه چیزی می باشد؟

اغلب ترشح زرد رنگ مقعدی در میان خانم ها بیشتر شایع می باشد و می تواند در زنان اتفاق بیفتد.

تخلیه زرد رنگ مقعدی پیش از حاملگی:ترشح واژن نرمال در حالت کلی ،سفید شفاف و آبدار می باشد که پیش از شروع دوره ی ،قاعدگی آغاز می شود.خانم ها می توانند آن را به حالت سفیده تخم مرغ ببینند که احتمال دارد زمانی که در معرض هوا قرار می گیرد زرد رنگ گردد.و این مسئله در زمان شروع دوره قاعدگی کاملا طبیعی می باشد.

ولی در صورتی که این ترشح داری بوی بد بوده و موجب خارش و قرمزی شود احتمال دارد به دلیل عفونت بکتری یا قارچی باشد که باید توسط پزشک مشخص گردد. ترشح زرد رنگ در دوران بارداری:باید بگوییم که ترشح زرد رنگ مقعدی در دوران بارداری نرمال می باشد ،چون خانم ها در طول این مرحله سطح استروژن بالایی را دارند.ولی در صورتی دارای بوی بد و خارش باشند ،باید مورد بررسی قرار بگیرند.به غیر از موارد ذکر شده ،دلیل اصلی این ترشحات زرد رنگ به غیر از موارد ذکر شده ،تسلط بر هورمون استروژن می باشد.

در واقع این هورمون مسئول حفظ و توسعه خصوصیات جنسی زنانه می باشد و در سلول های چربی ،تخمدان ها و غدد فوق کلیه تولید می گردد.در طی بارداری سطح این هورمون زیادتر می شود ،چون در این دوران یک خانم با عدم تعادل هورمونی مواجه می باشد.

ترشح زرد رنگ در طی رابطه جنسی

در طی رابطه جنسی برای اینکه واژن روانتر شود ،ترشح واژن به طور خودکار افزایش پیدا می کند . در صورتی که فردی از بابت جنسی تحریک گردد ،تغییرات در محیط فیزیکی و روحی باعث افزایش جریان خون او شده و آن را به ناحیه لگن منتقل می کند که در نتیجه سبب افزایش ترشح موکوس می گردد.در ضمن در عضلات جنین رحم و واژن واجد شرایط می باشد و موجب خونریزی می گردد که منجر به ترشح ضایعات زرد ضخیم می گردد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط