درمان تایم
درمان تایم
شکستگی سر استخوان ران

شکستگی سر استخوان ران آیا نیاز به تعویض مفصل دارد ؟

شکستگی سر استخوان ران آیا نیاز به تعویض مفصل دارد ؟ : باید بگوییم که اغلب شکستگی سر استخوان ران را به این صورت درمان می کنند که ،شکستگی را جااندازی کرده و آن را فیکس می کنند اما در برخی از موارد این شکستگی ها نیازمند تعویض مفصل ران می باشند .ما در این مقاله سعی خواهیم نمود که بررسی کنیم که کدام یک از شکستگی سر استخوان ران نیازمند تعویض مفصل هستند.

شکستگی سر استخوان ران

رایج ترین درمان شکستگی سر استخوان ران چه چیزی می باشد؟

گفتنی است که سر استخوان ران یک قسمت از آن می باشد که درون حفره استابولوم قرار گرفته و مفصل ران را تشکیل داده است. زمانی که قطعه شکسته شده سر استخوان ران کوچک بوده و دچار جابجایی نشده باشد و یا در قسمت هایی از سر استخوان ران باشد که دارای اهمیت کمتری در کارکرد مفصل ران باشد .اغلب درمان شکستگی را به صورت غیر جراحی انجام می دهند ولی به همه این ها اغلب این شکستگی ها دارای این خصوصیت نمی باشند و لازم است که برای درمان انها عمل جراحی انجام شود.

در بیشتر موارد جراحی شکستگی سر استخوان ران با جااندازی باز قطعه یا قطعات شکسته شده و سپس فیکس نمودن آن ها به وسیله پیچ انجام می شود. در تعدادی از این شکستگی ها هم امکان دارد که لازم باشد که روی بیمار ارتوپلاستی و تعویض مفصل انجام شود.

کدام شکستگی های سر استخوان ران نیاز به ارتروپلاستی دارند؟

در مواقعی که شکستگی سر استخوان ران  از موارد زیر باشد نیاز به مفصل مصنوعی دارد:

  1. زمانی که قطعات شده سر استخوان ران آنقدر خرد و تکه تکه شده باشند که عملا کنار هم گذاشتن و پیچ کردن ان ها به هم ناممکن است. در این شرایط سر استخوان به شدت دچار آسیب دیدگی شده و امیدی به برگرداندن شکل آن به حالت اولیه پیش از شکستگی نباشد.
  2. در افرادی که غضروف مفصلی سر استخوان ران دچار آسیب شدیدی شده است به گونه ای که پزشک پیش بینی می کند حتی در صورتی هم که قطعات جوش بخورند بیمار به سرعت مبتلا به آرتروز و تخریب مفصلی خواهد گشت.
  3. زمانی که بیمار مسن باشد .در بسیاری از بیماران سالخورده غضروف مفصلی دچار مشکلاتی شدع است که اگر یک اسیب دیگر بر اثر شکستگی به آن وارد شود ،آن را به سرعت به سوی آرتروز پیش خواهد برد. در مواردی از این قبیل پزشک سعی می کند به جای تلاش برای جوش دادن شکستگی که امکان دارد در نهایت به آتروز و ساییدگی مفصل ختم گردد و فرد جهت درمان آرتروز نیاز به تعویض مفصل دوباره پیدا کند ،از اول درمان نهایی را انجام داده و مفصل ران را تعویض نماید.
  4. در برخی از بیماران فشکستگی سر استخوان ران به شکل غیر جراحی و یا با استفاده از جراحی مورد درمان قرار می گیرد اما پس از مدتی سر استخوان ران به دلیل نرسیدن خون به ان سیاه می گردد. زمانی که سر استخوان ران سیاه شود این مسئله باعث تغییر شکل و دردناک شدن ان می شود .در این گونه از بیماران نیز لازم می باشد که تعویض مفصل ران انجام شود.
  5. در یک سری از موارد هم احتمال دارد که فرد بعد از درمان شکستگی ،به دلایل مختلفی دچار آرتروز و ساییدگی مفصل ران گردد .در این شرایط بیمار دچار درد و محدودیت حرکتی در ناحیه لگن می گردد که می توان آن  را بااستفاده از جراحی تعویض مفصل ران درمان نمود. در مواقعی که شکستگی سر استخوان ران جدیدا به وجود آمده و با استفاده از تعویض مفصل مورد درمان قرار می گیرد پزشک جراح ارتوپد سر استخوان ران را خارج نموده و آن را با یک سر فلزی عوض می نماید.

احتمال دارد در زمان جراحی تنها سر استخوان ران عوض شود و یا امکان دارد همراه با آن حفره استابولوم فرد هم مورد تعویض قرار بگیرد. زمانی که تنها سر استخوان ران عوض شود به آن همی آرتوپلاتسی گفته می شود و و زمانی هم که در جراحی هم سر استخوان ران و هم حفره استابولوم عوض گردد به آن تعویض کلی مفصل ران یا توتال هیپ آرتروپلاستی گفته می شود.

برای افرادی که بالای 80 سال سن دارند یا بسیار ضعیف و ناتوان می باشند، اغلب عمل جراحی همی آرتروپلاستی انجام داده می شود ولی در سایر افراد پزشکان ترجیح می دهند که کل مفصل ران را مورد تعویض قرار دهند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط