درمان تایم
درمان تایم
سیاه شدن سر استخوان ران و عمل تعویض مفصل

سیاه شدن سر استخوان ران و عمل تعویض مفصل

سیاه شدن سر استخوان ران و عمل تعویض مفصل , آیا سیاه شدن سر استخوان ران نیاز به تعویض مفصل ران خواهد داشت یا بدون جراحی درمان می شود ؟ : لازم به ذکر می باشد که از جمله روش های درمان بیماری سیاه شدن سر استخوان ران انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران می باشد ولی ما باید بدانیم که چه زمانی این درمان نیاز می باشد و این عمل جراحی چه کمکی می تواند به بهبود این بیماری بکند.شاید این سوال برای عده ی زیادی از افراد پیش بیاید که آیا همه افرادی که سر استخوان ران آن ها سیاه شده است ، بایست عمل جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهند ؟و در صورتی که فردی ازن عمل جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهد می تواند چه انتظاراتی از آن داشته باشد؟

سیاه شدن سر استخوان ران و عمل تعویض مفصل

سیاه شدن سر استخوان ران در لگن

در حقیقت سیاه شدن سر استخوان ران یک بیماری می باشد که به دلیل نرسیدن خون به آن ناحیه ایجاد می شود .در اکثر موارد دلیل نرسیدن خون ،استفاده از داروهای حاوی کورتون مثل پردنیزولون و یا مصرف الکل می باشد. بیمارانی که جراحی پیوند کلیه انجام داده اند ،افراد مبتلا به کم خونی داسی شکل ،در بیماری کیسون در غواصان و در برخی حالات دیگر هم امکان بروز این بیماری زیاد می باشد.ولی باید متذکر شویم که در پاره ای از اوقات نیز هیچ دلیل زمینه ای برای بروز ان نمی توان پیدا نمود. سیاه شدن سر استخوان ران در صورت تداوم و پیشرفت سبب تغییر شکل سر استخوان می گردد.

با استفاده از MRI معمولا می توان این بیماری را زود هنگام تشخیص داد .همین طور از این وسیله ای تصویربرداری در بیمارانی که مبتلا به درد مفصل ران و یا لنگش می باشند نیز استفاده می گردد. در برخی از موارد ،سیاه شدن سر استخوان ران به جای ایجاد درد در مفصل ران ،سبب کمر درد یا زانو درد می گردد که در این شرایط سبب گمراهی پزشک و در نهایت تشخیص دیر هنگام بیماری می شود.

جراحی تعویض مفصل چه تاثیری در درمان سیاه شدن سر استخوان را دارد؟

چنانچه این بیماری در زمانی که هنوز سر استخوان ران تغییر شکل نداده است ،تشخیص داده شود امکان دارد بتوان با انجام عمل جراحی دکمپرشن از پیشرفت آن جلوگیری نمود. با این وجود زمانی که بیماری به موقع تشخیص داده نشود و سر استخوان ران تغییر شکل داده باشد ،در این وضعیت تنها راه درمان درد و محدودیت حرکتی در بیمار انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران می باشد.

گفتنی است که انجام عمل جراحی تعویض مفصل می تواند موجب برطرف شدن درد و محدودیت حرکتی بیمار شده وهمچنین کوتاهی اندام تحتانی او را برطرف نموده و او را به زندگی فعال گذشته برگرداند. لذا می توان به این نتیجه رسید که همه افرادی که دچار نکروز یا سیاه شدگی سر استخوان ران می باشند ،لازم نیست که عمل جراحی تعویض مفصل را انجام دهند .پزشک جراح ارتوپد این جراحی را فقط برای بیمارانی انجام می دهد که سر استخوان ران آن ها تغییر شکل داده و مفصل ران او وارد یک چرخه معیوب تخریب و آرتروز شده باشد.

بیشتر بخوانید : متخصص ارتوپد

نکات مهم در جراحی تعویض مفصل ران برای سیاه شدگی سر استخوان ران

درست است که انجام عمل جراحی تعویض مفصل ران دارای مزیای زیادی برای بیماران می باشد ولی باید برای انجام این عمل جراحی یک سری نکات را در نظر گرفت که این نکات عبارت می باشند از:

  • باید گفت که امکان دررفتگی مفصل مصنوعی در افرادی که به دلیل سیاه شدن سر استخوان ران نیازمند تعویض مفصل ران می باشند ،بیشتر از افرادی می باشد که به دلیل آرتروز لازم است که عمل جراحی تعویض مفصل ران را انجام دهند. به هیمن خاطر هم می باشد که پزشک جراح باید یک سری اقداماتی را در حین جراحی انجام دهد تا امکان بروز این عارضه کاهش پیدا کند.
  • احتمال دارد به دلیل پرخونی کپسول مفصل ران در این افراد ،خون ریزی حین جراحی بیشتر از حد نرمال باشد .در صورتی که بیمار به این مسئله دقت داشته باشد می تواند کمک زیادی به بیمار بکند. چنانچه مشکلات پیشین بیمار که سبب سیاه شدگی سر استخوان شده اند باز ادامه داشته باشند بایست متناسب با آن ها یکسری اقدامات ویژه ای انجام گردد.
  • اغلب بیمارانی که سر استخوان ران آن ها سیاه شده است ،افراد جوان می باشند .از انجایی که نیاز جوان ها به فعالیت بدنی و نوع فعالیتی که این افراد انجام می دهند ،با فعالیت های افراد سالخورده مقداری متفاوت می باشد ،لذا در این رده ی سنی از افراد باید از مفاصل مصنوعی خاصی استفاده گردد تا فرد قادر باشد بعد از جراحی آسانتر به فعالیت بپردازد و همین طور مفصل مصنوعی ران او عمر بیشتری داشته باشد.
  • چنانچه برای بیمار قبلا عمل جراحی دکمپرشن یا گرافت در ناحیه لگن انجام شده باشد احتمال دارد تغییراتی در استخوان بالای ران او به وجود آمده باشد که عمل جراحی تعویض مفصل ران را با دشواری همراه سازد. بنابراین پزشک جراح ارتوپد باید توجه زیادی به این قضیه داشته باشد تا بتواند مفصل مصنوعی را به شکل مطلوبی جاگذاری کند.
  • از انجایی که در بیماران که مبتلا به سیاه شدن سر استخوان ران می باشند ، کپسول مفصل ران شل و قابل انعطاف می باشد ،لذا در صورتی که جراحی این افراد را یک پزشک جراحی انجام دهد که زیاد در این موضوع تجربه ندارد ،احتمال دارد جراحی او سبب بلند شدن پای بیمار پس از جراحی گردد لذا بهتر می باشد که عمل جراحی تعویض مفصل ران این گونه افراد را پزشکان مجربی که دارای مهارت و تجربه کافی در این زمینه می باشند ،انجام دهند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط