درمان تایم
درمان تایم
سوالات متداول بواسیر

سوالات متداول بیماری بواسیر یا هموروئید و پاسخگویی متخصص گوارش

سوالات متداول بیماری بواسیر یا هموروئید و پاسخگویی متخصص گوارش , پرسش و پاسخ هایی در مورد بیماری بواسیر یا هموروئید در زیر به برخی از سوالات پیرامون بیماری بواسیر می پردازیم امیدواریم که بهترین استفاده را کرده باشید :

در چه شرایطی باید برای درمان بیماری بواسیر یا همورئید حتما ً به پزشک مراجعه شود؟

  1. در صورتی که فرد در هنگام اجابت مزاج درد شدیدی را در ناحیه مقعد خود داشته باشد.
  2. چناچه فرد بعد از دفع مدفوع خونریزی داشته باشد.
  3. اگر برجستگی سفت در پیرامون و یا داخل مقعد ایجاد شده باشد.

سوالات متداول بواسیر

نشستن و ایستادن های طولانی مدت می تواند سبب ابتلای فرد به بیماری بواسیر یا هموروئید شود؟

جواج این سوال مثبت می باشد ،از آنجایی که ایستادن و نشستن های طولانی مدت موجب وارد شدن فشار به عروق کانال مقعد می شود ،واین مسئله حتی می تواند سبب تشدید بیماری بواسیر یا هموروئید در افراد مبتلا گردد .لذا توصیه ما به همه افرادی که به اقتضای شغل خود مجبور به ایستادن ویا نشستن های طولانی مدت می باشند ،این است که سعی کنند هر چند وقت یک بار و در فواصل زمانی معین حالت فیزیکی بدن خود را تغییر دهند تا مانع از وارد شدن فشار زیاد به یک بخش از بدن خود شوند.

بواسیر یا هموروئید دارای چه رابطه ای با درد در هنگام اجابت مزاج می باشد؟

فردی سوال کرده است که یک مدت است که در زمان اجابت مزاج دارای درد شیدی در ناحیه مقعد خود می باشم ،به طوری که زمانی که دست به مخرجم می زنم کمی تورم و بیرون زدگی را احساس می کنم و زمانی که به این ناحیه دست می زنم شدت درد افزایش می یابد من دچار چه بیماری می باشم؟

جواب پزشک :

همه ی این علائم نشان از آن دارد که شما دچار بیماری هموروئید یا بواسیر می باشید.لذا باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات درمانی مورد نیاز بر روی شما انجام شود.

باید بگوییم که این بیماری با نشانه هایی مانند ایجاد احساس درد ،ورم و خونریزی همراه است ،و در ضمن در در مراحل ابتدایی ابتلا به بیماری می توان با روش های طبی مثل مصرف غذاهای فیبر دار ،استفاده کافی از مایعات ،داشتن تحرک لازم ،استفاده از نان سبوس دارو و میوه جات و سبزیجات و همین طور استفاده از وان آب گرم و یا پماد های ضد بواسیر یا همورید ،به درمان بیماری پرداخت و درصورتی هم که بیماری پیشرفت بیشتری داشته باشد ،اغلب پزشکان عمل جراحی را برای بیار توصیه می کنند.

اسهال و نفخ شکمی دارای چه تاثیراتی برروی بیماری بواسیر می باشند؟

بیمار :

حدود چند سال می باشد که من دچار بیماری بواسیر می باشم و چون بیماری من پیشرفت زیادی داشت ،عمل جراحی نیز انجام دادم ولی باز جدیدا ً در زمان دفع مدفوع دچار خون ریزی شدیدی می شوم و دارای اسهال و نفخ شکمی نیز هستم.می خواستم بدان که این علائم مربوط به بیماری بواسیر من است ویا من دچار بیماری دیگری می باشم؟

پاسخ پزشک:

ما به شما توصیه می کنیم که برای بررسی های دقیق تر نشانه ها به یک پزشک راجعه نمایید،در ضمن ما علانم بیماری بواسیر را در زیر برای شما یادآور می شویم:
این بیماری دارای نشانه هایی مانند ایجاد احساس درد ،خونریزی ویا التهاب است و در ضمن وجود اسهال و یبوست می تواند بیماری هموروئید را تشدید نماید.

در روند درمان بواسیر یا هموروئید ،آیا بستن باند لاستیکی می تواند وثر باشد؟

جواب این سوال مثبت می باشد ،باید بگوییم که بستن باند لاستیکی در درمان بیماری بواسیر یا هموروئید با خونریزی مقاوم درجه 1و2 و حتی در برخی موارد درجه 3 نیز دارای تاثیر زیادی می باشد .در این روش درمانی در هر جلسه یک یا دو قسمت از ناحیه را به وسیله کش لاستیکی می بندند تا این کش از رسیدن خون به هموروئید جلوگیری کرده و در نتیجه با گذشت 10 روز هموروئید سیاه وخشک شده و به صورت طبیعی می افتد.ولی در اینجا باید این نکته را یادآور شویم که به کار بردن کش لاستیکی امکان دارد موجب درد شدید و یا احتباس ادراری در فرد گردد ،و در ضمن ممکن است که فرد برای یک هفته تا ده روز خون ریزی داشته باشد ولی این خون ریزی کم کم کاهش یافته و سپس پس از مدتی قطع خواهد شد.

آیا استراحت مطلق برای افراد مبتلا به هموروئید سودمند است یا نه؟

همان گونه که قبلاً هم اشاره کردیم ؛ کم تحرکی در بیارانی که دچار بیماری هموروئید می باشند ،می تواند سبب تشدید بیماری آنان گردد زیرا فعالیت و تحرک زیاد دارای نقش بسزایی در روند بهبود عمکرد روده ها می باشد.ولی باید بیمار به نکته هم توجه داشته باشد که انجام فعالیت های سنگین ورزشی ویا بلند نمودن وسایل سنگین می تواند دارای تاثیر منفی روی بیماری آن ها باشد ،لذا افراد مبتلا به بواسیر باید از انجام این گونه بیماری ها خودداری کنند و از سوی دیگر هم باید از نشستن و و یا ایستادن به مدت زیاد اجتناب کند.

آیا برای درمان بیماری بواسیر یک درمان قطعی وجود دارد یا نه؟

باید بگوییم آری درمان های طبی و یا عمل جراحی می تواند یک درمان قطعی برای بیماری هموروئید به شمار آیند.و انجام درمان های طبی در اولیت اولیه ،برای درمان این بیماری قرار دارد زیرا این روش درمانی دارای عوارض کمتری برای بیمار می باشد.

تجربه نشان داده است که در صورتی که در مورد بیماری درجه 1 و 2 هموروئید درمان های طبی انجام شود می توان نتایج رضایت بخش را به دست آورد . ولی در شرایطی که با روش های گفته شده نتوان به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد ،می توان از جراحی برای درمان این بیماری بهره برد. و خوشبختانه انجام جراحی با استفاده از لیزر نیز می تواند نتایج مطلوبی را در پی داشته باشد.

آیا در بیماران مبتلا به بیماری هموروئید ،اسهال می تواند زمینه ساز خونریزی گردد؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم آری ،هان گونه که ایجاد یبوست در فرد مبتلا می تواند به جدار بواسیر یا هموروئید آسیب وارد کند و در پی آن سبب خون ریزی شود ،اسهال هم می تواند دارای تاثیر زیادی در خونریزی باشد لذا برای این که فرد از دوره بهبود کوتاهی برخوردار شود وهمین طور برای پیشگیری از خونریزی ،بهتر می باشد که اسهال در فرد کنترل گردد تا فرد در این دوران درد و خون ریزی کمتری را داشته باشد.

سن و جنس افرادی که دچار بیماری هموروئید می شوند:

افراد در چه رده های سنی بیشتر دچار بیماری هموروئید می شوند و میزان شیوع این بیماری در میان کدام جنس بیشتر است؟

شاید همان طوری که شما هم در اطرافیان خود مشاهده کرده باشید ،بدانید که این بیماری ،یک بیماری بسیار شایع می باشد که هر کسی ممکن است در طول زندگی خود به آن مبتلا شود و در ضمن شیوع این بیماری در میان مردان وزنان تقریباً به یک میزان می باشد و افراد یک جامعه با هر رده سنی امکان دارد دچار هوروئید شوند.

درضمن لازم است اشاره داشته باشیم که یک فردی ممکن است که مدت ها دچار بیماری بواسیر باشد ولی تنها زمانی به وجود ان پی ببرد که دچار خون ریزی مقعدی گردد. بر طبق تحقیقاتی که صورت گرفته ،ثابت شده است که به طور میانگین بیشتر افراد در سن 50 سالگی دچار بواسیر می باشند.

آیا فردی که در زمان دفع مدفوع دچار خونریزی می شود ،مبتلا به بیماری بواسیر است؟

در حالت کلی می توان گفت که اگر خون قرمز روشن به صورت رگه هایی در مدفوع فرد مشاهده شود ویا اینکه پس از اجابت مزاج به مقدار جزئی و کوتاه مدت خون چکه کند ،این ها می توانند علائم بیماری بواسیر یا هموروئید باشند .ولی برای اینکه دلیل خون ریزی به طور دقیق مشخص شود و همین طور برای اطینان خاطر بهتر است که پزشک فرد را مورد معاینه قرار دهد.

کم خون شدن افراد بر اثر بیماری بواسیر یا هموروئید

آیا کم خونی در افراد می تواند بر اثر بیماری هموروئید ایجاد شده باشد؟

پاسخ این سوال نیز مثبت می باشد ،همان طور که قبلا ً هم اشاره داشته ایم ،شایع ترین نشانه بیماری بواسیر یا هموروئید خون ریزی از مقعد بیمار می باشد ،بنابراین در صورتی که فرد دارای خون ریزی شدیدی باشد و این خون ریزی نیز مدت زمان زیادی طول بکشد ،ممکن است که سبب کم خونی فرد گردد.

در اینجا لازم است که یاد آور شویم که اگر بیمار از تغذیه مناسبی هم برخوردار نباشد ، با فقر شدید آهن مواجه شده و دچار رنگ پریدگی و زردی رنگ می شود.

ارتباط مشاهده خون در مدفوع با بواسیر یا هموروئید

فردی سوال کرده است که در زمان دفع مدفوع ،بر روی مدفوع خود خون مشاهده کردم که این کار دوباره تکرار نشد و در گذشته نیز چنین موردی را مشاهده نکرده بودم ،حال باید چه کاری انجام دهم و چه اقداماتی داشته باشم؟

در حقیقت باید برای تشخیص اینکه این فرد دچار چه بیماری می باشد ،ابتدا به وسیله یک پزشک مورد معاینه وبررسی دقیق قرار گیرد ولی با توجه به نشانه های گفته شده امکان دارد که این فرد مبتلا به بیماری بواسیر باشد بنابراین بهتر است این فرد مواظب تغذیه خود باشد تا دچار یبوست نگردد و همین طور بهتر می باشد که مایعات زیادی مصرف کند واز غذاهای فیبردار استفاده کند و سعی کند که پیاده روی داشته باشد و در ضمن در زمان دفع مدفوع فشار زیادی را به خود وارد نکند.بشتر از غلات سبوس دار استفاده کند و از نشستن و ایستادن های طولانی مدت اجتناب کند.

بواسیر یا هموروئید ترومبوزه چه نوع بیماری می باشد و به چه نوحی ایجاد می گردد؟

در تعریف هموروئید ترومبوزه باید بگوییم که در سیاهرگ های گشاد شده بواسیر خون لخته شده و موجب ایجاد هموروئید ترومبوزه می گردد.در این مورد باید توجه داشت که این توده به شکل ناگهانی ایجاد شده و به شکلی سفت و سیاه رنگ ظاهر خواهد شد.

از علایم بارز این بیماری ایجاد حس درد شدید در قسمت مقعد بیمار ،و یا ظاهر شدن توده ای قابل لمس در ناحیه مقعد می باشد .در واقق به بواسیر یا هموروئیدی ،هموروئید ترومبوزه گفته می شود که فراد بیمار دارای درد غیر قابل تحملی می باشد و یک توده سیاهرنگ در مقعد خود دارد که بسیار هم سفت است.

بیماری هموریئد یا بواسیر دارای چه انواعی می باشد و این انواع بواسیر چه فرقی باهم دارند ؟و فرق روش های درمانی آن ها چیست؟

گفتنی است آری این بیماری دارای دو نوع داخلی و خارجی می باشد که نوع داخلی آن متشکل از بواسیر درجه 1و2 وما می توانیم برای درمان این نوع از بواسیر از دارو و پماد استفاده کرده و همین طور برخی از نکات را رعایت نماییم تا به یک نتیجه رضایت بخش دست پیدا کنیم . ولی یک نوع دیگر آن که خارجی می باشد ،در این نوع یک توده ای در ناحیه مقعد بیمار به وجود می آید که با روش های گفته شده در بالا نمی توان آن را درمان نمود و تنها راه درمان آن استفاده از جراحی می باشد و در میان انئع جراحی بواسیر نیز ،جراحی با استفاده از لیزر هم مقرون به صرف بوده و هم دارای عوارض کمتری می باشد.

انواع بواسیر

درمان بواسیر با استفاده از لیزر چه تفاوتی با دیگر روش های درمان این بیماری دارد؟

اغلب پزشکان این روش درمانی را به صورت سرپایی انجام می دهند و دارای درد و ناراحتی کمتری در مقایسه با دیگر روش های جراحی می باشد و در استفاده از لیزر برای جراحی بواسیر ،آسیب کمتری به بافت ها وارد می شود و بیمار می تواند بعد از عمل فعالیت های روزانه خود را از سر بگیرد.یکی از پر اهمیت ترین مزیت های جراحی با لیزر ،عوارض کمتر آن در مقایسه با سایر روش ها است .در ضمن این روش درمان دارای دوره نقاهت کوتاه تری می باشد.

بیمار چه آزمایش هایی را باید قبل از جراحی هموروئید خود انجام دهد؟

در این مورد باید بگوییم که اگر بیمار مورد نظر دارای سنی کمتر از 40 سال باشد ،و به بیماری خاصی هم مبتلا نباشد ،پزشک سعی می کند که وضعیت او را تنها از لحاظ کم خونی ،قند خون و اوره مورد بررسی قرار دهد و این کار را هم به این صورت انجام می دهند که پیش از صبحانه خوردن بیمار از او دو سی سی خون می گیرند.ولی چناچه سن بیمار بیشتر از 40 سال باشد و درضمن دچار بیماری خاصی هم نباشد به غیر از آزمایش های ذکر شده در فوق ،پزشک سعی می کند نوار قلب EKG و عکس قفسه سینه نیز از بیمار بگیرد تا در صورتی که به بیماری قلبی دچار است ،این بیماری هم پیش از عمل مورد بررسی قرار بگیرد و اگر مشکلی نبود پزشک اقدام به جراحی کند.

اسهال چه تاثیری در به وجود آمدن بیماری بواسیر دارد؟

همان گونه که قبلاً هم در این مورد توضیح دادیم اسهال نیز می تواند هانند یبوست در به وجو آمدن این بیماری دخیل باشد زیرا اسهال به دیواره کانال آنال و سیاه رگ های مقعد ؛آسیب وارد کرده به گونه ای که این قسمت از بدن را دچار خون ریزی می کند و زمینه ساز بیماری بواسیر یا هموروئید می شود .لذا بهتر می باشد که جهت بهبود سریع بیماری بواسیر نخست اسهال وی تحت کنترل قرار گرفته و درمان شود و سپس اقدام به درمان بواسیر وی شود.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط