درمان تایم
درمان تایم
سرخوردگی مهره کمر

سرخوردگی مهره کمر و گردن , علائم و راههای درمان

سرخوردگی مهره کمر و گردن , علائم و راههای درمان : همان طور که می دانیم مهم ترین علت استواری بدن ستون فقرات می باشد که در حقیقت پایه و اساس استخوان بندی هر فردی ستون فقراتش است؛ و مهم ترین کاری که انجام می دهد با در برگرفتن نخاع از آن محافظت می نماید. در واقع قسمت اصلی استخوان بندی نیم تنه بالای انسان را ستون فقراتش تشکیل می دهد. تعداد مهره های ستون فقرات در یک فرد بالغ از بیست و چهار مهره می باشد که از این تعداد در ناحیه ی گردن هفت عدد از این مهره ها قرار گرفته است.

با توجه به این که ساختار گردن بسیار پیچیده است نقش مهمی در بدن فرد دارد که در صورت وارد شدن کوچک ترین آسیبی به این ناحیه فرد با مشکلات بسیاری رو به رو می شود که شایع ترین این مشکلات سرخوردگی مهره گردن می باشد. منظور از سرخوردگی مهره گردن به حالتی گفته می شود که در آن یکی از مهره ها بر روی مهره پایینی خود لغزیده و به اصطلاح سر بخورد.

معرفی پزشک معتمد و بهترین ارتوپد تهران : متخصص ارتوپدی تهران

تشخیص انواع سرخوردگی مهره

همه ی بیماری ها درمان مخصوص خود را دارند اما مهم ترین کار برای درمان بیماری ها تشخیص درست و به موقع است سرخوردگی مهره گردن نیز از مشکلاتی می باشد که با توجه به اهمیتی که دارد بهتر است تا فرد در صورت احساس درد در ناحیه گردن و در اولین زمان ممکن برای معاینه به پزشک متخصص مراجعه نماید. همان طور که گفتیم تشخیص به موقع یک نارسایی و یا مشکل در بدن انسان، می تواند از بروز علائم و نتایج ناگوار بعدی جلوگیری کند.

در بیشتر مواقع بسیار ممکن است که علائم اولیه سر خوردگی مهره گردن تا مدتی خود را نمایان نکنند و شما هم به علت نبودن علائم خاصی توجه چندانی به آن ها نداشته باشید و تصور کنید مشکل بسیار کوچک بوده و خودش بهبود پیدا خواهد کرداما باید بگوییم که سرخوردگی مهره دارای انواع گوناگونی می باشد که می تواند شدید و یا خفیف باشد. برای تشخیص این مشکل، مناسب ترین کار این است که باید به پزشک متخصص ارتوپد مراجعه نمائید.

ورزش برای سرخوردگی مهره

اهمیت ورزش در زندگی و داشتن سلامت جسمی و روحی بر هیچ کسی پوشیده نیست و بیشترین توصیه ای که پزشکان و متخصصین همواره به همه ی افراد دارند انجام ورزش های منظم و اصولی است. با انجام ورزش منظم می توان که مشکلاتی همچون درد های کمر، گردن، دست و پا را تا حدود زیادی کم کرد و یا از بین برد.  بهتر است تا ورزش های مناسب هر نوع مشکل مفصلی را به شکل صحیح انجام دهید معمولا برای سرخوردگی مهره های ستون فقرات ورزش های به خصوصی وجود دارد که بهتر است تا زیر نظر یک پزشک ارتوپد انجام بپذیرند و از انجام حرکات غیر اصولی پرهیز شود.

عمل جراحی سرخوردگی مهره کمر

در بیشتر مواقع زمانی که بهبودی با ورزش و دارو جواب ندهد برای درمان و بهبود نیاز به عمل جراحی است. بسیاری از افراد از انجام عمل جراحی گردن پرهیز می کنند که باید بگوییم این کار علاوه بر وخیم کردن اوضاع بلکه سلامت مهره های گردنی را به خطر می اندازد در صورتی که تشخیص به درستی صورت گرفته باشد و نیاز به عمل جراحی لازم باشد هیچ ترسی برای این جراحی وجود ندارد و بهترین کار برای درمان سرخوردگی مهره کمر و گردن، یکی از شیوه های مرسوم عمل جراحی می باشد.بهتر است تا در انتخاب جراج ارتوپد خود دقت لازم را داشته باشید به این ترتیب اگر عمل را زیر نظر یک جراح خوب انجام دهید می توانید که بهبودی کامل تان را به دست بیاورید.

درمان سرخوردگی مهره های کمر

با توجه به پیشرفت هایی که در علم پزشکی وجود دارد خوشبختانه امروزه برای مشکلات و نارسایی های که در بدن بسیاری از افراد به وجود می آید شیوه های درمان متفاوتی وجود دارند؛ که بیشتر این درمان ها بسیار اثر بخش هستند. با توجه به رشد علم پزشکی بیشتر بیماران دیگر نگرانی را بابت بیماریشان ندارند با توجه به مطالبی که بیان شد در مورد سرخوردگی مهره کمر نیز این موضوع صادق می باشد.

در مورد درمان سر خوردگی مهره های کمر باید بگوییم که برای درمان این نوع بیماری چندین روش وجود دارد که هر کسی بنا به تشخیص پزشک متخصص، خود می تواند اکه ز آنها استفاده کند. استفاده از کمربند طبی و انجام فیزیوتراپی، دارو های مسکن و یا ضد التهاب بهترین گزینه برای درمان فرد می باشد. در صورتی که این موارد پاسخگو نباشد در این صورت پزشک متخصص ارتوپدی برای درمان جراحی ستون فقرات کمر را در نر می گیرد.

علت سرخوردگی مهره های کمر

درباره ی سرخوردگی مهره های کمر باید به این مورد مهم اشاره کنیم که این سرخوردگی های مهره کمر دارای انواع متفاوتی است و از همین رو نیز هر کدام از این انواع دارای علت های متفاوتی هستند.

سرخوردگی مهره کمر

انواع سرخوردگی های مهره کمر عبارتند از

  • دیس پلاستیک
  • ایسمیک
  • دژنراتیو
  • تروماتیک
  • پاتولوژیک

دیس پلاستیک :  مهم ترین علت بروز این مشکل یک نقص مادرزادی می باشد که منجر به سرخوردگی مهره ها می شود.

ایسمیک : در این حالت فرد به خاطر معیوب بودن قسمتی از مهره خود، دچار مشکل می شود.

دژنراتیو :  معمولا این حالت برای افرادی اتفاق می افتد که دچار بیماری آرتریت می باشند.

تروماتیک : این علت به خاطر شکستگی پایه پدیکول و یا لامینا ممکن است بروز پیدا کند.

پاتولوژیک : زمانی که فرد دچار ضعف در ساختار استخوانی خودش می شود، در معرض بروز سرخوردگی قرار می گیرد

عوارض و علائم سرخوردگی مهره

در بیشتر افراد علائم کمر درد وجد دارد که بسیاری این درد ها را نوعی رگ به رگ شدن کمر و یا خستگی کمر می دانند و برای همین هم این درد ها را جدی نمی گیرند اما باید بگوییم که با توجه به اهمیت محل درد می بایسی که این درد ها را جدی بگیرید. متاسفانه امروزه افراد زیادی در دنیا دچار مشکل سرخوردگی مهره ها می شوند و با توجه به این که در ابتدا این نوع بیماری علائم خاصی از خود ندارد از این رو ممکن است تا مدت ها خودشان را نشان ندهند و یا تصور کنید مشکل چیز دیگری می باشد.

درمان دیر هنگام این بیماری بسیار می تواند که در روند درمانی تاثیر گذار باشد و بدون شک نیز تاثیر بسیار بدی را دارد زمانی که دوره درمان دیر شروع شود آسیب های بیشتری به بدن وارد می شود؛ و از آن جایی که این مهره ها از نخاع، محافظت می کنند، باید مراقبت از آنها را بسیار جدی بگیرید.

فیزیوتراپی سرخوردگی مهره

استفاده از فیزیوتراپی یکی از بهترین روش هایی است که برای درمان سرخوردگی مهره ها بسیار تاکید می شود از این رو پیش از هر اقدام سنتی بهتر است تا با یک فیزیوتراپیست مشورت نمائید. هر اقدام و حرکت اشتباه باعث می شود تا مهره ها بیشتر تحریک و شدت اسیب بیشتر شود زیرا که با توجه به حساسیت موضوع در این باره هیچگاه یک مربی ورزش و یا دوست شما، نمی تواند مثل پزشک فیزیوتراپیست شما را راهنمایی کند. یک فیزیوتراپ، با بررسی وضعیت سرخوردگی، حرکات اصلاحی مشخصی را به شما آموزش خواهد داد. مدت زمان، نوع، تعداد و تمامی این موارد را او به شما اعلام خواهد کرد.

سرخوردگی مادرزادی مهره کمر

معمولا بسیاری از افراد وجود دارند که این افراد بسیاری از مشکلاتی که در طول زندگی خود تجربه می کنند به صورت مادرزادی برایشان به وجود آمده است. ممکن است که تعدای از این بیماری ها درمانی نداشته باشد اما خوشبختانه برای بسیاری از این نارسایی هایی که از بدو تولد با فرد همراه هستند، راه های درمان وجود دارد. در میان این نوع بیماری ها سرخوردگی مادرزادی مهره کمر نیز یکی از این موارد است که راه های درمان مربوط به خود را دارد.

سرخوردگی مهره کمر با نام های نوع یک و یا دیسپلاستیک و یا اسپوندیلولیستزیس یا همان سرخوردگی (لغزش) مهره شناخته می شود که بیشترین علت به خاطر شکل گیری نادرست و ناکامل قسمتی به نام فاست در مهره به وجود آمده است که منجر به وجود لغزش در مهره های کمر می شود. در صورتی که این آسیب به موقع تحت درمان قرار بگیرید، با روش های مختلفی قابل درمان می باشد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط