درمان تایم
درمان تایم
روش های پیشگیری از بارداری

روش های پیشگیری از بارداری

روش های پیشگیری از بارداری , لوازم بهداشتی مناسب برای جلوگیری از بارداری : ما در این مقاله به طور کامل سعی می کنیم که به روش های پیشگیری از بارداری بپردازیم . همواره تعدادی از افراد وجود دارند که به علت های مختلف علاقه ای به بچه دار شدن ندارند. در این صورت آشنا شدن با روش های پیشگیری از بارداری برای این افراد دارای اهمیت زیادی می باشد و مهم است که در مورد ریسک ها و مزایا و معایب هر روش اطلاعات کاملی به دست آورند.

پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری

همان گونه که می دانید میزان تمایل به بچه دار شدن در بسیاری از همسرانی که به تازگی ازدواج کرده اند ویا زوج هایی که دارای چندین فرزند می باشند ،پایین است.این مسئله باعث می شود روش های خاصی جهت پیشگیری از بارداری به وجود بیاید.به مجموعه روش ها ،ابزار ها و داروهایی که برای جلوگیری از باردار شدن و به دنیا آمدن فرزندان ناخواسته استفاده می گردد ،پیشگیری از بارداری می گویند.در ادامه این نوشته با انواع روش های پیشگیری از بارداری شما را آشنا خواهیم کرد. منظور و هدف از پیشگیری از بارداری ، جلوگیری از لقاح و ایجاد جنین می باشد.

جلوگیری از بارداری یکی از خدمات تخصصی متبط با بارداری و زایمان به شمار می آید .دقت داشته باشید که روش های پیشگیری بین افراد مختلف ،متفاوت می باشدو و برخی از روش هایی که برای یک عده مناسب است ،ممکن است موجب ایجاد حساسیت در یک عده ی دیگر شوند.در صورتی که شما هم تصمیم به بچه دار شدن ندارید خوب می باشد که طی یک جلسه معاینه و مشاوره با متخصص زنان بهترین و بی عارضه ترین روش را انتخاب نمایید.برای کسب اطلاعات بیشتر ودریافت ویزیت ومشاوره می توانید با شماره تماس حاصل نمایید.

روش های مختلف پیشگیری از بارداری

روش های مختلف پیشگیری از بارداری را می توان در چهار دسته زیر طبقه بندی کرد که عبارت اند از:

  1. روش های طبیعی
  2. روش های ایجاد مانع
  3. روش های هورمونی
  4. روش های عقیم سازی

که هر یک از این ها نیز خود دارای انواع مختلفی می باشند.

الف-روش های طبیعی پیشگیری از بارداری

این روش ها دارای تکنیک های رفتاری می باشند که جهت پیشگیری از بارداری به کار برده می شوند و در صورت انجام منظم آنها موثر خواهند بود.در واقع این روش ها هزینه ای در بر ندارند اما فرد را در مقابل بیماری های آمیزشی مصون نگه نمی دارد وهمین طور احتمال شکست ودر نتیجه بارداری ناخواسته در آن ها زیاد می باشد.

روش های طبیعی شامل موارد زیر است:

روش آگاهی از زمان تخمک گذاری و باروری

در واقع به این روش (تنظیم خانواده طبیعی ) می گویند.بر پایه این روش ،در زمانی که احتمال بارداری خانم زیاد باشد باید از ایجاد رابطه جنسی خود داری کرد.جهت آگاهی یافتن از زمان تخمک گذاری خانم باید به تغییرات فیزیکی بدن خود مانند نوسانات دمایی بدن و ترشحات رحمی خود دقت داشته باشد در صورتی که خانم دارای قاعدی نامنظم باشد ؛نمی توان به این روش اطمینان داشت.اگر پریود شما به صورت منظم باشد وبه صورت چهار هفته ای می باشد ،شما می توانید از نمودار زیر برای تعیین زمان تخمک گذاری خود استفاده نمایید.

روش بیرون ریختن اسپرم

در واقع به این روش «منقطع » گفته می شود در این روش باید پیش از آنکه انزال در مرد رخ دهد رابطه جنسی قطع شود.در حقیقت این روش بسیار نامطمئن است و این امکان وجود دارد که پیش از انزال اسپرم وارد واژن شود و یا اسپره های که در اطراف واژن وجود دارند وارد واژن گردند.

روش آمنوره ی شیر دهی

شیر دهی موجب تاخیر در دوره های هورمونی تخمدان ها و در نهایت تاخیر در شروع خون ریزی دوره قاعدگی می گردد و تاخیر در قابلیت باروری پس از زایمان می شود.در صورتی که خانم پس از زایمان ،بازگشت قاعدگی نداشته باشد ،و نوزاد تنها از شیر مادر به صورت منظم تغذیه نماید و کمتر از 6 ماه از زمان زایمان گذشته باشد .این امکان وجود دارد که استفاده از این روش موثر واقع شود.هنگامی شما می توانید از این روش استفاده نمایید که اطلاعات کافی داشته باشید و همه نکات مربوطه را رعایت نمایید اما به طور کلی این روش نیز دارای درصد بالایی از شکست است.

ب-روش های ایجاد مانع

در این روش به شکل فیزیکی از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری به عمل می آید.این روش در حقیقت هیچ تاثیری بر روی هورمون ها نداشته و عوارض قابل توجهی نیز برای فرد ندارد .این روش ها شامل موارد زیر می شوند:

کاندوم هایی که برای مردان وجود دارند

کاندوم یک پوشش نازک لوله ای شکل از جنس لاتکس یا پلی یورتان می باشد که برروی آلت تناسلی مرد قرار داده می شود وبعد از انزال مایع منی را در خود نگه می دارد .کاندوم ها یک بار مصرف می باشند واز بیماری های جنسی (به جز زگیل تناسلی )پیشگیری می کنند.

روش های پیشگیری از بارداری

کاندوم هایی که برای زنان وجود دارند

کاندوم های زنانه یک کیسه نازک از جنس پلی یورتان هستند که قبل از رابطه جنسی باید در واژن قرار بگیرد.حلقه هایی نرم در انتهای کیسه وجود دارند که منجر به قرار گرفتن درست کاندوم در محل می شوند.این کاندوم ها نیز یک بار مصرف بوده و نبایست هم زمان با کاندوم مردانه مورد استفاده قرار بگیرند،چون موجب لغزش آن ها و خارج شدن ان ها از محل می گردد.این کاندوم ها موجب پیشگیری از بیماری های جنسی می گردند.

دیافراگم

دیافراگم یک وسیله گنبدی شکل و کم عمق می باشد که با اسپرم کش پر می گردد و پیش از شروع رابطه جنسی در وازن قرار داده می شود و از ورود اسپرم به دهانه رحم جلوگیری می کند .این روش تنها به وسیله نسخه قابل تهیه است و برای اینکه مناسب باشد بایست اندازه گیری گردد.این روش ارزان بوده و می توان مجدد ان را مورد استفاده قرار داد اما قرار دادن آن سخت و این احتمال وجود دارد که اسپرم کش ها موجب ایجاد عوارض جانبی گردند.

کلاهک رحم

کلاهک رحم نیز یک وسیله از جنس سلیکون است که داخل ان مقداری اسپرم کش ریخته شده است و پیش از رابطه جنسی وارد واژن می گردد و روی دهانه رحم قرار می گیرد و از ورود اسپرم به رحم جلوگیری می کند.این روش هم ارزان بوده ولی یک بار مصرف می باشد اما قرار دادن ان سخت و امکان ایجاد عوارض جانبی به وسیله اسپرم کش وجود دارد.

اسفنج ضد بارداری

این اسفنج از جنس کف و حاوی اسپرم کش است و پیش از برقرای رابطه جنسی بایست در جلوی دهانه رحم قرار داده شود و می توان گفت که تاثیر آن به مقدار کلاهک رحم است.

ج-روش های هورمونی پیشگیری از بارداری

در این روش ها از هورمون های مصنوعی جهت پیشگیری و مهار تخمک گذاری نازک کردن دیواره رحم جهت جلوگیری از لانه گزینی اسپرم و تغلیظ مخاط دهانه رحم استفاده می گردد که از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می نماید باید بگوییم که این روش از بیماری های جنسی جلوگیری نمی نماید.

باید اشاره کنیم که روش های هورمونی از بهترین روش های پیشگیری از بارداری به شمار می آیند ولی با توجه به این که امکان تغییرات هورمونی در بدن خانم وجود دارد ،حتما بایست تحت نظر پزشک تجویز وانجام شوند.

این روش ها شامل موارد زیر می باشند:

قرص های حاوی پروزسترون

در این قرص ها مقداری پروژسترون وجود دارد که از تخمک گذاری جلوگیری کرده و در بسته بندی های 28 تایی در داروخانه ها وجود دارند بایست این دارو ها را به صورت روزانه مصرف کرد و مصرف ان باید به صورت مصرف قرص در یک ساعت مشخص ازشبانه روز انجام شود.

قرص های ترکیبی حاوی استروژن و پروژسترون

در این قرص ها دو هورمون استروژن وپروژسترون وجود دارد که مانع تخمک گذاری می شوند .در بسته بندی این قرص ها ،21 عدد قرص وجود دارد که بایست مصرف یک قرص در یک ساعت مشخص باشد.بعد از اتمام قرص ها باید یک هفته استراحت کرده و دوباره شروع به مصرف بسته بعدی قرص ها کرد.

چسب ضد بارداری

این چسب ها مربع شکل بوده و همانند چسب زخم روی پوست قرار داده می شوند و هورمون های استروژن وپروستروژن را آزاد به صورت مداوم آزاد می کنند.چسب ها باید در سه هفته متوالی و هر هفته یک چسب جدید به کار گرفته شود بعد از یک هفته استراحت ،دوباره باید از چسب استفاده گردد.

حلقه های ضد بارداری

این حلقه ها ،حلقه هایی شفاف و انعطاف پذیر می باشند که با شروع قاعدی بایست در داخل واژن قرار داده شوند .عملکرد این حلقه ها به این صورت می باشد که این حلقه ها به صورت پیوسته مقادیری استروژن و پروستروژن را آزاد می کنند که در این روش نیز باید هر 28 روز یک بار حلقه ی جدیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

آمپول های 3 ماهه ضد بارداری

در این امول ها نیز پروستروژن وجود دارد که بایست هر سه ماه یک بار تزریق گردند.این روش بسیار موثر می باشد وبرای آن دسته از افرادی که به استفاده از IUD و مصرف استروژن علاقه ای ندارند و همین طور برای افراد فراموش کار در مصرف قرص می تواند بسیار مناسب باشد.در این اینجا لازم است به این نکته اشاره داشته باشیم که این روش برای آن عده از افرادی که می خواهند درچند سال آینده بچه دار شوند ،روش مناسبی نمی باشدچون بعد از آخرین تزریق یک سال زمان جهت بازگشت باروری لازم می باشد.

ایمپلنت ضد بارداری

در این روش نیز یک میله انعطاف پذیر به اندازه یک چوب کبریت در زیر پوست بازو خانم کاشته می شود که این میله به طور پیوسته مقادیری پروستروژن را آزاد می نماید این روش موثر و تا 3 سال می تواند در محل باقی بماند.پس از اینکه این ایمپلنت را برداشتن قابلیت باروری سریع به خانم باز می گردد.

آی یو دی

آ یو دی یک وسیله T شکل می باشد که از جنس هورمونی یا مس و انعطاف پذیر که به وسیله متخصص در واژن جای داده می شود باید بگوییم که جنس مسی آ یو دی 10 سال و جنس هورمونی آن دارای 5 سال ماندگاری می باشد واین روش موجب می شود که لقاح اسپرم و تخمک دچار اختلال شود این امکان وجود دارد که آ ی یو دی در چرخه قاعدگی اختلالاتی را به وجود آورد.

امروزه بهترین آی یو دی های موجود در بازار که ساخت کشور آمریکا هستند در مرکز ما تجویز و استفاده می گردند.این آی یو دی ها دارای بالاترین زمان ماندگاری بوده و هیچ گونه حساسیتی به همراه ندارند.بای بگوییم که قرار دادن آی یو دی نیاز به تخصص خاصی دارد به همین علت به شما توصیه می کنیم صمن تماس با ما از قرار دادن آی یو دی خود به بهترین شکل اطمینان حاصل کنید.

د- روش های عقیم سازی

ما این روش را برای ان دسته از افرادی که صد در صد نمی خواهند بچه دار شوند توصیه می کنیم چون این روش ها یک روش دائمی می باشند .در برخی موارد روش های عقیم سازی قابل برگشت می باشند اما این برشت پذیری نیازمند صرف هزینه زیادی بوده و فرایند پیچیده ای را می خواهد .این روش تاثیری در میزان هورمون ها ،میل جنسی و شیردهی فرد ندارد و وعبارت از موارد زیر می باشد:

بستن لوله زنان (توبکتومی )

همان گونه که می دانید این روش در زنان مورد استفاده قرار می گیرد .در این روش به وسیله متخصص لوله های رحمی سوزانده ،بریده ویا مسدود می گردد ومانع از حرکت تخمک از تخمدان ها و مانع ایجاد لقاح می گردد.اگر شما علاقه دارید در این مورد مطالب بیشتری بدانید می توانید مقاله «بستن لوله رحم » را مطالعه نمایید.

وازکتومی

این روش نیز برای مردان مورد استفاده قرار می گیرد .در این روش به وسیله جراحی لوله های منی که اسپرم را از بیضه ها به سیستم تولید مثل می برند بسته می شود این مسئله از خروج اسپرم پیشگیری کرده اما در انزال اختلالی ایجاد نمی کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط