درمان تایم
درمان تایم
بعد از کشیدن دندان عقل

رعایت نکات مهم بعد از کشیدن دندان عقل

نکاتی که باید بعد از کشیدن دندان عقل رعایت شوند

  • پس از کشیدن دندان عقل تلاش نکیند که محتویات دهان خود را با تف کردن به بیرون بریزید زیرا همین مسئله باعث می شود که به لثه فشار وارد شده و دندان دوباره خونریزی کند.
  • تعدادی از افراد بر این باور می باشند که می توانند با سیگار کشیدن درد دندان کشیده شده خود را التیام ببخشند ولی درست عکس این قضیه صادق می باشد و در آن لحظه دود سیگار برای زخم ایجاد شده مانند سم عمل می کند.
نکات مهم بعد از کشیدن دندان عقل
نکات مهم بعد از کشیدن دندان عقل

توصیه هایی که جراح بعد از کشیدن دندان عقل اغلب به بیمار می کند عبارت می باشند از:

بیمار باید بعد از کشیدن دندان عقل خود و جراحی آن ،یک گاز مرطوب را تقریبا 30 دقیقه بر روی محل جراحی شده نگه دارد تا هم خونریزی محل قطع شود و هم یک لخته خون در انجا تشکیل شود فرد در این شرایط نباید به هیچ وجه تا سه چهار ساعت صحبت کند زیرا احتمال دارد که لخته خون پاره شده و مجددا خونریزی آغاز گردد. احتمال دارد حتی یک روز بعد از جراحی نیز بیمار مقداری خون ابه در دهان خود ببیند که جای نگرانی نیست و این مسئله کاملا طبیعی می باشد.

فرد تا یکی دو روز پس از کشیدن دندان عقل خود نباید اقدام به ورزش کردن کند ،حتی در صورتی که اهل ورزش کردن باشد.زیرا ورزش کردن موجب افزایش جریان خون می شود و این مسئله خود می تواند موجب خونریزی ان شود. پس از کشیدن دندان عقل این احتمال وجود دارد که یک طرف صورت فرد بر اثر فشار جراحی دچار تورم و باد کردن شود ،در این شرایط هم جای نگرانی وجود ندارد و یک مسئله طبیعی می باشد.زیرا این تورم به زودی برطرف خواهد شد. افراد در این شرایط برای اینکه بتوانند مقدار تورم را کاهش دهند ؛می توانند مقداری یخ را در یک کیسه فریزر قرار داده و آن رادر محل تورم قرار دهند تا بتوانند از شدت تورم بکاهند.

توصیه هایی که پزشک بر غذا خوردن بیمار بعد از کشیدن دندان عقل می کند عبارت اند از:

  • فرد بعد از عمل جراحی دندان عقل خود اصلا نباید غذای گرم مصرف کند.این فرد می تواند یک سوپ پر سرشار از مواد مغذی را خنک کرده و سپس آن را میل کند.
  • بیمار باید تلاش کند که در همان روز اول مقدار زیادی شیر و مایعات و آب میوه بنوشد تا آب از دست رفته بدن خود را بتواند جبران کند.
  • در صورتی بیمار می خواهد مقداری درد خود را التیام ببخشد می تواند حدود نیم ساعت بعد از جراحی یک بستنی میل نماید.
  • فرد می تواند یک روز بعد از جراحی رژیم غذایی روزانه خود را ادامه بدهد ولی بهتر می باشد که از سمت مخالف دهان خود جهت جویدن غذاها استفاده نماید.
  • فرد می توان از روز بعد از جراحی دهان خود را با مقداری محلول آب و نمک شستشو دهد تا محیط را از هر گونه میکروب و خود آبه پاک کند.

یک سوالی که درمورد کشیدن دندان عقل احتمال دارد برای افراد پیش بیایید این می باشد که به چه صورتی می تواند درد ناشی از کشیدن دندان عقل را کاهش داد ؟
این احتمال وجود دارد که درد بعد از جراحی دندان عقل بدترین تجربه ی افراد از دندانپزشکی باشد.تا زمانی که اثرات داروی بی حسی از بین نرفته است ،فرد نمی تواند این درد را حس کند واحتمال دارد که فرد از خوردن داروی مسکن خودداری کند .ولی بهتر می باشد که بیمار پیش از اینکه از کلینیک دندانپزشکی خارج شود ؛یک داروی مسکن مصرف کند تا زمانی که اثرات داروی مسکن از بین می رود ؛درد شدیدی رااحساس نکند.

جهت جراحی دندان عقل باید موضع آن را دندانپزشک بی حس کند تا بیمار درد را احساس نکند و فرد باید پس از جراحی به خوبی توصیه های غذایی پزشک خود را انجام دهد و تنها از غذایی استفاده کند که پزشک به او توصیه می کند.

باید توجه شود که پس از کشیدن دندان عقل ، خونریزی یک مسئله عادی می باشد و باید از مواردی که سبب کاهش بهبودی می شوند اجتناب نمود تا 24 ساعت فرد نباید سیگار بکشد و برای خوردن مایعات از نی استفاده کند تا از برخورد به محل جراحی شده خودداری شود و از وارد کردن آب با شدت زیاد پرهیز کرده و هرگز دهان خود را با آب زیاد نشوید چون در این حالت احتمال دارد که لخته خون ایجاد شده بر روی محل جراحی پاره شده و مجددا خونریزی آغاز شود.و در صورتی که فرد می خواهد در دهان خود آب وارد کند ؛می تواند این کار را به آهستگی انجام دهد.

فرد در صورتی که می خواهد شدت تورم صورت خود را کاهش دهد برای این کار می تواند از پرس یخ در پارچه یا کیف یخ استفاده نماید و آن را روی موضع مورد نظر قرار دهد و همین وطر از داروهای مسکن استفاده نماید تا بتواند شدت درد خود را کاهش دهد.در صورتی که فرد می خواهد مسواک بزند یا از نخ دندان استفاده کند ؛ می تواند به آرامی بر روی سایر دندان ها مسواک را بکشد ولی اصلا نباید بر محل جراحی مسواک بکشد زیرا این کار سبب خونریزی شدید خواهد شد و بهبود را هم به تاخیر خواهد انداخت.

چند توصیه مراقبتی در کشیدن دندان عقل:

  • فرد باید از گاز استریل تکه شده ب اندازه کم استفاده نموده و ان را به مدت 30 دقیقه روی جای دندان نگه داشته و به آرامی ان را فشار دهد تا خونریزی قطع شده و لخته خون ایجاد شود.
  • فرد به هیچ وجه نباید دهان و دندان خود را هی مک بزند و اب دهان خود را خالی کند.
  • فرد به هیچ وجه نباید غذای گرم ویا سفت مصرف کند و بهتر است که غذا دارای یک دمای ملایم باشد.
  • فرد نبایدسیگار یا پیپ بکشد ودر خوردن مایعات از نی استفاده کند.
  • شب اول جراحی فرد نباید مسواک بزند.
  • روز بعد از جراحی بیمار باید دهان خود را با محلول آب و نمک و بهتر است که آب ولرم باشد شستشوی روزانه دهد و بدون اینکه دهان خود را پمپاژ کند محلول آب و نمک را به مدت چند ثانیه در دهان خود نگه داشته و سپس آن را به آرامی خالی کند.
  • در صورتی که دو روز بعد از جراحی باز در محل جراحی خونریزی مشاهده شد ،باید فرد بداند که این مسئله طبیعی می باشد و لازم نیست به دندانپزشک مراجعه کرد.
  • در صورتی که در محل خونریزی وجود دارد می توان بر روی محل یک تکه گاز استریل مرطوب قرار داده و سپس به آرامی آن را فشار داد و همین طور از بیرون روی موضع از کمپرس یخ استفاده کرد تا خونریزی قطع شود.
  • درصورتی که فرد دارای خونریزی شدیدی می باشد باید به کلینیک مراجعه کند و نباید به هیچ وجه داروهای مختلف را روی محل جراحی قرار داد.
  • چنانچه فرد دارای درد زیادی می باشد می تواند از داروهای مسکنی مانند بروفن و آسپرین استفاده نماید و با دارا بودن حالت انعقادی از بروز درد پیشگیری می کنند.
  • در صورت که تورم عفونت دیده شد بهتر است به کلینیک مراجعه شود.
  • داروی بی حسی سبب می شود که لب و دهان گونه ها که دارای بافت نرمی می باشند ،تا سه چهار ساعت بی حس باشند ،در این شرایط بیمار باید مواظب باشد که زبان خود را گاز نگیرد.
  • پس از کشیدن دندان لخته های خونی که از آن حفره خارج شده اند با خشکی روبه رو می شود که با دارای درد زیادی می باشد و اگر فرد مسکن قوی مصرف کرد و باز درد او کاهش پیدا نکرد بهتر است که به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کند.
  • پس از اینکه دندان کشیده شد دهان دچار تغییر طعم شده و با بوی بدی همراه می باشد اما این بوی بد ناشی از عفونت نمی باشد.
  • فر نباید در سمتی از دهان خود که جراحی در آن سمت انجام شده است اقدام به جویدن غذا بکند و همین طور تا 24 ساعت نباید روی آن مسواک بزندو فرد می تواند 10-7 روز بعد از جراحی جهت کشیدن بخیه های خود به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشد.
  • فرد باید داروهایی که دندانپزشک تجویز کرده است را به صورت مرتب مصرف کند.
  • در صورتی که فرد دارای سابقه بیماری خاصی می باشد ؛بهتر است قبل از جراحی دندان عقل خود ان را با دندان پزشک خود در میان بگذارد تا پزشک با توجه به شرایط جسمانی فرد اقدام به جراحی دندان او کند.
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط