درمان تایم
درمان تایم
راه های پر پشت کردن مو

راه های تقویت و پر پشت کردن مو

راه های تقویت و پر پشت کردن مو : ریزش مو در همه افراد دیده می شود اما در صورتی که این ریزش بیش از اندازه معمول باشد ،برای درمان آن باید اقدام کرد .اغلب حدود صد تار از موهای هر فردی در هنگام شانه زدن و شستن می ریزد ولی این مقدار ریزش مو نگران کننده نیست. و نمی توانند تاثیری بر پر پشتی کلی مو داشته باشند. زیرا که تنها درصد ناچیزی از انبوه موهای سررا شامل می گردند. یکه نکته جالب این می باشد هر فرد بالغی دارای بیش از 150000 هزار تار مو می باشد و همین طور مقدار رویش موهای یک فرد بیشتر از مقدار ریزش موها می باشد.و این مسئله موجب می شود که پر پشتی موهای فرد همچنان با مقدار کمی ریزش که وجود دارد ،حفظ گردد.

راه های پر پشت کردن مو

اما در حال حاضر تعداد زیادی از افراد دچار مشکل الوپسی یا ریزش مو می باشند در افردی که دچار این مشکل می باشند مقدار ریزش موها بیشتر از مقدار رویش موها است ویا اینکه رشد مو به طور کامل متوقف می شود.که موجب ایجاد مشکلات بیشتری در شخص می گردد.

موهای فرد دارای تاثیر زیادی در زیبایی او می باشد و در صورتی که فردی زیبایی خود را از دست بدهد،بطبع اعتماد به نفس او نیز کاهش پیدا خواهد کردکه امکان دارد مشکلات زیادی برای او فراهم آورد به همین خاطر ریزش مو می تواند بسیار آزار دهنده باشد .برای درمان این مشکل در اینگونه افراد به برخی درمان های تهاجمی روی اورده می شود که اکثر مواقع مناسب نمی باشند.

معمولا در کلینیک های تخصصی مو ،درمان های غیر جراحی و غیر تهاجمی زیر برای ریزش مو توصیه می گردد که شامل موارد زیر می باشند:

1-ماینوکسیدیل
2-فیناستراید
3-مزوتراپی
4-درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت(پی آر پی )
5-لیزرتراپی

در کلینیک پوست و مو ،متخصصین و پزشک های حاذق بهترین روش درمان ریزش مو را در یک جلسه مشاوره به بیماران پیشنهاد می کنند.
در صورتی که پزشک متخصص مو تشخیص دهد که انجام جراحی کاشت مو ،بهترین روش است ،بیمار را به یکی از متخصصین برجسته وزبردست کاشت موی کلینیک معرفی می نماید تا بیمار به طور کامل انتظار خود را از عمل در یک جلسه مشاوره توضیح دهد و با روند درمان آشنا گردد.پزشکان ما با توجه به وضعیت بیمار یکی از جدیدترین روش ها در زمینه جراحی کاشت مو ،روش استخراج واحد فولیکولی (بدون به جا گذاشتن جای زخم) یا از شیوه های دیگر استفاده می نمایند.

چرخه رشد مو و کم پشتی موهای فرد

همچنان که در مطالب قبلی هم اشاره کردیم ریزش موهای فرد به صورت طبیعی نیازی به درمان ندارد اما در صورتی که ریزش موه بیش از اندازه باشد ،این مسئله نگران کننده خواهد بود واین بدین معنی می باشد که چرخه موی فرد دچار مشکل شده است.هر فولیکول مو ،یعنی آن قسمت از پوست که وظیفه تولید مو را به عهده دارد ،یک چرخه سه مرحله ای را طی می کند ،که به شکل زیر می باشد:

الف – مرحله اول مرحله آناژن یا رشد زمانی می باشد که مو واقعاً رشد می کند و دو تا سه سال زمان می برد.

ب – مرحله دوم مرحله استراحت یا کاتاژن می باشد که مو دیگر رشد نمی کند ،ولی همچنان به پوست سر متصل می باشد.

ج – بعد از مرحله صد روزه کاتاژن مرحله تلوژن یا ریزش مو می باشد.

پر پشت کردن مو

پیش از درمان ریزش مو :

با توجه به سابقه پزشکی فرد و درمان مناسب کم پشتی مو ، و تشخیص تخصصی و دقیقی برای بیمار انتخاب می گرددکه بر اساس معاینه بالینی وآزمایش های مورد نیاز انجام می گردد.

لازم است به این نکته توجه داشته باشیم که سابقه پزشکی اطلاعات ارزشمندی را درباره زمان شروع کم پشت شدن موها ،سرعت موها،سرعت پیشرفت آن ،نوع و شدت کم پشتی ،ابتلا به بیماری هایی که کم پشتی مورا تشدید می کنند(مثل کم کاری تیروئید ،بیماریهای خود ایمنی ،کم خونی و…) در اختیار پزشک مو قرار میدهد،در ضمن سابقه خانوادگی ریزش مو هم می تواند عامل مهمی به حساب آید.

چگونگی کم پشتی موها

برای درمان کم پشتی مو روش های مختلفی وجود دارد که در حالت کلی می توان به دو گروه اصلی نگهدارنده غیرجراحی و جراحی طبقه بندی می گردد .در روش کاشت مو FUT پس از کاشت باریکه مو ،جای زخم دائمی می باشد.ولی در صورتی که مو به روش جدیدتر استخراج واحد فولیکولی (FUE) انجام گردد،جای زخم باقی نمی ماند .درمانهای نگهدارنده روش های غیر تهاجمی زیر را شامل می شوند:

  1. پی آر پی (درمان با پلاسمای سرشار از پلاکت)
  2. درمان دارویی
  3. لیزر تراپی
  4. مزوتراپی
  5. درمان های جانبی با مکمل های مغذی ،لوسیون ها ،شامپوهاو…

دارو درمانی کم پشتی موها به چه صورتی می باشد؟

درمان دارویی کم پشتی موه را اغلب به وسیله دو داروی اصلی انجام می دهند:

  1. فیناستراید : این دارو دارای کنش آنتی آندرژن می باشد و بازدارنده مشتقات تستوسترون است که دارای نقش در آغاز ریزش مو است.
  2. ماینوکسیدیل : این دارو می تواند مرحله آناژن مورا طولانی تر نماید.

به تازگی دارویی به نام دوتاستراید نیز تجویز می گردد که در مقایسه با فیناستراید ،دارای اثر های آندروژینیک قوتری می باشد.باید اشاره کنیم که به غیر از داروهای مخصوص ریزش مو داروهای دیگری هم مانند کورتیکواستروئید موضعی با هدف مقابله با التهاب تضعیف کننده فولیکول های مو روی پوست سر زده می شود.ولی باید این نکته را یا آور شویم که از این داروهای غیر اختصاصی زمانی استفاده می کنند که علت ریزش موی فرد مشخص نباشد.و جهت ریزش موی شخص درمان قطعی پیدا نشود در این مورد می توان گفت که ریزش موی آلوپسی منتشر،آلوپسی سیکاتریسیل(ریزش موی جای زخم ) یا ریزش موی سکه ای از این موارد می باشد.

از چه درمان های جانبی و مکمل می توان برای درمان ریزش مو استفاده نمود؟

ما می توانیم همراه درمان ریزش مو از مواد دیگری هم برای درمان ریزش مو و تقویت موها برای رشد دوباره موها مثل شامپو ،لوسیون یا آمپول های حاوی مواد مغذی ،مکمل های غذایی ویتامین ها ،مواد معدنی ،آمینواسید ها و …استفاده نماییم.از جمله مکمل های غذایی می توانیم به ویتامین ها فمواد معدنی ،آمینواسید ها و … اشاره نماییم.ولی باید بگوییم که مفید بودن این مواد هنوز به طور قطعی برای پیشگیری از ریزش مو به اثبات نرسیده است.ولی شکی در این نیست که رعایت رژیم غذایی سالم و متعادل ،سرشار از ویتامین ها ،به ویژه ویتامین های گروه B و عناصر کمیاب مثل روی به حفظ سلامت بدن و موها کمک می نماید.به غیر از این موارد ما به اشخاصی که دارای موهای حساس و کم پشت و ضعیف می باشند و طاسی در خانواده آن ها ارثی می باشد توصیه می کنیم که موهای خود را به صورت روزانه و با شامپوهای ملایم با PH خنثی شستشو کنند .

لیزر تراپی کاشت مو دارای چه اثری بر روی ریزش موها می باشد؟

براساس تجربیات مشاهده شده است که به کار بردن لیزر برای پر پشت کردن موها دارای نتایج موفقیت آمیزی در موارد ریزش موی مردانه در مرحله ابتدایی یا با شدت متوسط و همین طور آلوپسی منتشر بوده است. این روش یعنی لیزر درمانی موجب می شود که خون رسانی موضعی در پوست سر بهبود پیدا کند و با افزایش تولید انرژی سلول های فولیکول مو تغذیه مو را بهتر می نماید.

مزوتراپی چه نوع درمانی می باشد؟

این روش درمانی با میکروتزریق های مختلف انجام می گردد .در کلینیک تخصصی مو از این روش تاثرگذار برای درمان ریزش مو استفاده می شود.پزشکان ما برای درمان ریزش مو و تقویت مو محلول به دقت زیادی تهیه شده از مواد حیاتی را برای رشد مو به شکل مستقیم در قسمت کم پشت سر تزریق می کنند. این روش درمانی ،یک راهکار همیشگی می باشد که سرم احیا کننده ی رشد مویی که در آن وجود دارد موجب می شود که موها مجددا رشد کنند و همین طور به شکل هم زمان ریزش مو را هم کاهش می دهد.

پزشکان متخصص ما مزوتراپی را بیشتر برای اشخاصی توصیه می کنند که به علل گوناگونی مانند کمبود مواد مغذی ،بیماری ،تغییر مکان یا آب مورد استفاده برای استحمام ،نوسانات جوی،تحمل فشار و اضطراب ،جدیداً با مشکل ریزش مو مواجه شده اند و یا مدت ها می باشد که از این مشکل یعنی ریزش مو رنج می برند

پی آرپی (PRP) کاشت مو چه نوع روش درمانی می باشد؟

در این روش درمانی از پلاسمای سرشار از پلاکت (پی آر پی ) استفاده می گردد که روش تازه و کارآمدی می باشد که از نیروهای التیم بخشی و رشد بدن خود فرد بهره گرفته می شود .پلاسمای سرشار از پلاکت تهیه شده از خون خود شخص با هدف تولید فاکتورهای رشد پروتئینی تحریک می گردد که به نوبه خود سلول های بنیادی را به تولید سلول های جدید و رشد فولیکول های مو وا می دارد.

کاشت مو !

برای اضخاصی که دارای موهای کم پشت و یا ریزش شدید مو می باشند می توان از جراحی کاشت مو استفاده نمود فکه این جراحی را می توان به روش های گوناگون انجام داد .اما امروزه تنها به چهار روش در کلنیک تخصصی مو این کار انجام می شود که این روش ها عبارت می باشند از: FUT (تکنیک کاشت باریکه مو) روش جدیدترFUE ، تکنیک BHT ، تکنیک HRT.

در روش درمانی FUT باریکه کاملی از پوست از ناحیه اهدا کننده ،که اغلب پشت سر می باشد ،جدا می گردد که این کار جای زخم همیشگی را از خود بر جای می گذارد.روش BHT که در این روش نیز مو مورد نیاز برای پیوند از بدن بیمار برداشته می شود و از این روش نیز مواقعی استفاده می کنند که فرد دارای بانک موی مناسبی نمی باشد ولی در دیگر ناحیه های بدن مانند پشت گردن و روی سینه ها ،موهای مناسبی برای پیوند زدن وجود دارد.اما در روش درمانی FUE از انجایی که فولیکول های مو به شکل مجزا از ناحیه اهدا کننده برداشته می شوند بنابراین در این روش جای زخم برجای نمی ماند.

لازم است این نکته را هم یادآور شویم که در روش درمانی HRT این امکان نیز وجود دارد که بتوان از مو افراد دیگر برای پیوند زدن به سر بیمار استفاده نمود و این برای افرادی که دارای ریزش موی شدید می باشند و بانک موی مناسبی هم ندارند ؛می تواند یک راهکار مناسب باشد.در صورتی که بیماران پس از کاشت مو ،مراقبت های مورد نیاز را انجام دهند و به توصیه های متخصص هم عمل نمایند هم کاشت موی موفقی خواهند داشت و هم موهای کاشته شده برای همیشه باقی می مانند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط