درمان تایم
درمان تایم

دلیل جراحی تعویض مجدد مفصل زانو

دلیل جراحی تعویض مجدد مفصل زانو : عمل جراحی تعویض مفصل زانو در طی سالیان اخیر توانسته است که به عنوان یک جراحی موفق و متداول جایگاه خوبی را کسب کند و سالانه میلیون ها نفر در سرتاسر دنیا از جراحی تعویض مفصل زانو استفاده می کنند .هنگامی که فردی برای نخستین بار تحت عمل جراحی تعویض مفصل زانو قرار می گیرد ،به آن عمل اولیه جراحی تعویض مفصل زانو Primary total knee replacement surgery گفته می شود.

ولی باید اشاره کنیم که به خاطر دلایل گوناگونی مفاصل مصنوعی زانوبعد از مدتی دچار مشکلاتی می گردند که نیاز می باشد که مفصل مصنوعی قبلی را با یک مفصل جدید جایگزین کنند.به این جراحی دوم ،جراحی رویژن مفصل زانو Knee revision arthroplasty گفته می شود.

 تعویض مجدد مفصل زانو

چرا مفصل مصنوعی نیاز به تعویض مجدد مفصل مصنوعی دارد؟

دلایل مختلفی می تواند برای تخریب مفصل زانو وجود داشته باشد .چنانچه این تخریب شدید باشد بیمار دچار درد و تورم و محدودیت حرکتی در مفصل شده و در این شرایط استفاده از مفصل مصنوعی می تواند سبب برطرف شدن درد و محدودیت حرکتی شود. احتمال دارد پس از گذشت مدتی ،مفصل مصنوعی زانو ،دچار مشکلاتی گردد که درمان آن ها اغلب تعویض مجدد و جایگزین کردن آن با مفصل دیگر می باشد که مهمترین این مشکلات در زیر ذکر شده است.

شل شدن و لق شدن مفصل مصنوعی

درتوضیح شل شدن یا لق شدن Lossening مفصل مصنوعی باید بگوییم که در این عارضه به دلایلی به غیر از عفونت ،اتصال بین قسمت های فلزی مفصل مصنوعی و استخوان ،شل و سست می گردد.تمامی مفصل های مصنوعی پس از گذشت یک مدت لق می گردند اما این مدت در افراد مختلف متفاوت می باشد.

عفونت زانو

به دلیل ورود میکروب در حین عمل جراحی به درون بدن ،عفونت می تواند در بافت های اطراف مفصل مصنوعی به وجود آید و یا اینکه پس از مدتی از جراحی میکروب ها می توانند از یکی از کانون عفونی دیگر در بدن و از طریق جریان خون به بافت های اطراف مفصل مصنوعی رسیده و سبب عفونت آن گردند.

در صورتی که عفونت را بتوان زود تشخیص داد ،احتمال دارد که با مصرف آنتی بیوتیک و خارج کردن بافت های عفونی اطراف مفصل بتوان آن را درمان نمود .در غیر این شرایط برای ریشه کن شدن عفونت لازم است که مفصل مصنوعی خارج کرده و آن را با یک مفصل جدید دیگری جایگزین کرد. در اغلب موارد طی یک عمل جراحی مفصل مصنوعی عفونی شده را خارج کرده و به مدت چند ماه به بیمار آنتی بیوتیک می دهند و بعد با استفاده از یک عمل جراحی دیگری مفصل مصنوعی جدید را جایگزین می کنند.

شکستگی استخوان های اطراف زانو

برخی مواقع استخوان های پیرامون مفصل مصنوعی شکسته می شوند .در این شرایط احتمال دارد این شکستگی سبب لق شدن مفصل و سست شدن اتصال آن به استخوان شود.در این وضعیت باید قسمتی از مفصل مصنوعی که لق شده است باید با یک قسمت جدید جایگزین گردد.

ناپایداری

Instability ناپایداری به این معنی می باشد که مفصل مصنوعی در می رود و یا بیمار احساس می نماید که حرکات مفصل مصنوعی غیر نرمال و ناهماهنگ است و یا مفصل مصنوعی بیش از حد سفت بوده و دارای دامنه حرکتی کمتری می باشد. احتمال دارد که این ناپایداری با درد همراه باشد.بسیاری از موارد ناپایداری در مفصل مصنوعی زانو به دلیل کارگذاری نامناسب آن در استخوان ها می باشد.در اکثر این موارد لازم است تا مفصل مصنوعی خارج شده و مفصل جدیدی در امتداد و مکان مناسب در استخوان ها جایگزین گردد.

خوردگی و ساییدگی

احتمال دارد در برخی از مفاصل مصنوعی قسمت پلاستیک مفصل ، بعد از مدتی دچار ساییدگی شده و از بین برود.در این وضعیت نیاز می باشد تا آن جزء تعویض گردد.چنانچه کل قسمت پلاستیکی از میان رفته باشد و سبب شده باشد قسمت های فلزی به هم ساییده و از بین بروند امکان دارد نیاز باشد تا قسمت های فلزی نیز تعویض شوند.

شکستگی مفصل مصنوعی

به خاطر وارد شدن نیروهای زیاد به مفصل مصنوعی ،احتمال دارد قسمت هایی از آن شکسته گردند .در این وضعیت نیاز می باشد که قسمت های شکسته شده تعویض شوند. اصلی ترین نشانه ی مشکلات فوق درد زانو می باشد. پزشک متخصص جهت بررسی دلیل این درد و اینکه کدام یک از مشکلات گفته شده سبب آن گریده است ،بررسی هایی مثل رادیوگرافی ساده از زانو ، سی تی اسکن ،اسکن رادیوایزوتوپ و یا تست خون انجام می دهد.

در یک سری موارد نیز امکان دارد که جهت بررسی وجود یا عدم وجود عفونت مایع احتمالی اطراف مفصل مصنوعی به وسیله سوزن کشیده شده و مورد آزمایش قرار بگیرد.

عمل جراحی مجدد مفصل زانو را به چه نحوی انجام می دهند؟

همانگونه که در مقاله های پیشین نیز اشاره داشتیم به دلایل مختلفی در برخی موارد نیاز می باشد که مفصل مصنوعی زانو خارج شده و مفصل جدیدی جایگزین آن گردد. نحوه انجام این عمل جراحی به این صورت می باشد که پزشک ارتوپد اغلب شکاف پوستی مورد نیاز جهت جراحی را بر روی باقیمانده شکاف پوستی قبلی انجام می دهد .با این وجود در برخی موارد احتمال دارد که جای شکاف پوستی تغییر کند.در این جراحی نخست پزشک جراحج قسمت های مختلف مفصل مصنوعی را از استخوان بیمار جدا کرده و از بدن بیمار خارج می سازد.

در آن دسته از موارد که مفصل مصنوعی لق شده باشد ،خارج کردن این قسمت ها احتمال دارد ،آسان باشد .با این وجود در برخی موارد امکان دارد قسمت هایی از مفصل مصنوعی خیلی محکم به استخوان بدن چسبیده باشند.در این گونه موارد برای جدا کردن مفصل باید دقت و حوصله زیادی به خرج داده شود.

اتصال مفاصل مصنوعی به بدن امکان دارد با استفاده از سیمان و یا بدون آن انجام شود.در مفاصل با اصلاح سیمانی اجزاء فلزی مفصل مصنوعی به وسیله ی ماده خاصی به نام سیمان استخوانی Bone cement به استخوان چسبانده می گردند.در مفاصل غیر سیمانی سطح فلزات تشکیل دهنده مفصل را به روش های مختلف متخلخل می نمایند.

هنگامی که این سطوح در کنار استخوان بیمار قرار می گیرند ،سلول های استخوانش رشد کرده و به درون سوراخ های سطح فلز نفوذ کرده و سبب برقراری اتصال محکمی بین استخوان و فلز می شوند.در مفصل زانو اغلب مفاصل مصنوعی سیمانی به کار برده می شود. بعد از بیرون آوردن قسمت های تشکیل دهنده مفصب مصنوعی بایست سیمان به کار رفته در عمل قبلی از استخوان جدا گردد و از بدن بیمار خارج گردد.ولی بیرون آوردن این سیمان و جدا کردن آن از استخوان به احتمال زیادی با یک سری مشکلات همراه خواهد بود.

هنگامی که مفصل زانو به دلیل لق شدن و یا عفونت دوباره عمل می شود ،اغلب قسمت هایی از استخوان پیرامون مفصل نیز از بین رفته است .لذا استخوان بیمار ،کمتر از آن میزانی می باشد که در عمل قبلی بوده است .لذا به همین خاطر هم می باشد که وصل شدن مفصل جدید به این استخوان اغلب سخت تر و پیچیده تر از مفصل اول خواهد بود و امکان دارد که عمل با یک سری مشکلاتی همراه باشد.

احتمال دارد که در این شرایط پزشک جراح از پیوند استخوان جهت پر نمودن این محل هایی که استخوان ندارند ،استفاده نماید.استخوانی هایی را که پزشکان برای پیوند استخوان به کار می برند ؛اغلب از افراد فوت شده گرفته می شوند و به این استخوان ها آلوگرافت Allograft گفته می شود.

برای اینکه جراح بتواند مفصل مصنوعی جدید را به استخوان هایی که دیگر مانند جراحی پیش نمی باشند ،بهتر وصل کند ؛اغلب از مفاصل مصنوعی خاصی با طرح ها و اشکال جدیدی استفاده می کند.ساختار این مفاصل جدید معمولا به گونه ای می باشد که محل اتصال بزرکتری با استخوان دارند تا این مسئله سببب شود که با استخوان باقیمانده اتصال بهتری داشته باشند.

باید توجه شود که عمل جراحی تعویض مفصل زانو ی مجدد ،اغلب دارای پیچیدگی های بیشتری از تعویض مفصل اولیه می باشد .معمولا عمل نیاز به مدت زمان بیشتری دارد و با عوارض احتمالی بیشتری همراه خواهد بود معمولا احتمال بروز هر یک از عوارض تعویض مفصل زانو در عمل دوم ،دو برابر عمل اول می باشد.در ضمن متاسفانه طول عمر مفصل مصنوعی در عمل دوم نیز کمتر از عمل اول می باشد.

جراحی مجدد تعویض مفصل مصنوعی زانو دارای چه عوارضی خواهد بود؟

بطبع مانند هر عمل جراحی دیگری تعویض مجدد مفصل زانو نیز دارای یک سری عوارض احتمالی خواهد بود که مهمترین آن ها را در زیر برای شما ذکر کرده ایم:

لخته شدن خون در وریدهای عمقی اندام تحتانی

اغلب پزشک جراح برای اینکه بتواند از لخته شدن خون در سیاهرگ ها جلوگیری کند ،برای بیمار خود داروهای رقیق کننده خون تجویز میکند.

عفونت

متاسفانه در عمل جراحی مجدد مفصل مصنوعی زانو ، دو برابر عمل جراحی اول احتمال ایجاد عفونت در محل وجود دارد.

استخوان سازی نادرست و نابجا

باید بگوییم که هم در عمل جراحی اولیه و هم در عمل جراحی مجدد ،استخوان سازی نابجا مشاهده می گردد .اصلی ترین اختلالی که این عارضه سبب آن میشود ،ایجاد محدودیت حرکتی در مفصل زانو و برخی مواقع ایجاد درد می باشد .ما می توانیم استخوان سازی نابجا را در افرادی که به دلیل استئوآرتریت دچار تخریب مفصل زانو شده اند ،بیشتر مشاهده کنیم.جهت جلوگیری از رخ دادن این عارضه ،پزشک معالج برای بیمار خود داروی ایندومتاسین تجویز می کند و یا از تابش رادیوتراپی پس از جراحی تعویض مفصل استفاده می نماید.چنانچه این عارضه اتفاق بیافتد و برای بیمار محدودیت حرکتی شدیدی ایجاد کند در این شرایط احتمال دارد که برای خارج کردن استخوان های اضافی نیاز به عمل جراحی دیگری باشد.

لق شدن مفصل مصنوعی

همچنان که قبلا هم اشاره داشیم در عمل جراحی مجدد تعویض مفل مصنوعی زانو احتمال بیشتری نسبت به عمل جراحی اول تعویض مفصل مصنوعی وجود دارد که این عارضه بروز کند.

مشکلات زخم جراحی

لازم به ذکر است که امکان دارد که مشکلات در زخم جراحی در عمل جراحی دوم بیشتر از عمل جراحی اول باشد.که دلیل آن هم تا اندازه ای به خاطر شکننده بودن پوست در حین جراحی دوم و همین طور به دلیل مشکلاتی در خون رسانی پوست می باشد. چنانچه عارضه ای در زخم جراحی همانند دیر بهبود پیدا کردن آن و یا سیاه شدن قسمتی از پوست ،روی دهد ؛احتمال بیشتری وجود دارد که عفونت در محل به وجود آید.و باید اشاره داشته باشیم که در بیمارنی که دچار کم خونی ،چاقی ،ضعف سیستم ایمنی بدن ،دیابت ،اختلالات جریان خون می باشند و یا افراد سیگاری ،احتمال بیشتری وجود دارد که عارضه پوستی رخ دهد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط