درمان تایم
درمان تایم
درمان شقاق با دیلاتاسیون

درمان شقاق ( فیشر مقعد ) با دیلاتاسیون

درمان شقاق ( فیشر مقعد ) با دیلاتاسیون : یکی از قدیمی ترین روش ها جهت درمان شقاق یا فیشر مقعدی روش دیلاتاسیون یا اتساع دریچه مقعدی است. درگذشته از این روش برای درمان و بهبودی شقاق یا فیشر مقعد استفاده می کردند اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و پس از بررسی ها و مطالعات زیادی که  محققان در این زمینه انجام داده اند روش هایی مطمئن تر و کم عارضه تر معرفی کردند که نسبت به روش دیلاتاسیون عوارض کمتری داشته و موثرتر می باشد.یکی از این روش های جدید لیزر درمانی شقاق می باشد، با گسترش روش های جدید درمان،روش درمانی دیلاتاسیون به مرور زمان در حال منسوخ شدن است.

درمان شقاق با دیلاتاسیون

ناگفته نماند که با وجود همه این عوارض که در این روش وجود دارد هنوز هم در برخی موارد از این روش جهت درمان شقاق  یا فیشر مقعد استفاده می شود . برای آشنایی بیشتر با  روش دیلاتاسیون و همچنین عوارض آن در ادامه مطالبی در این مورد ذکر شده است .

شقاق یا فیشر مقعد چگونه با روش دیلاتاسیون درمان می شود؟

همانطور که گفته شد روش دیلاتاسیون یا همان اتساع  دریچه مقعد روشی قدیمی و با عوارض زیاد است که در گذشته کاربرد فراوانی داشته است  .روش درمانی دیلاتاسیون بدین گونه است که در اول بیمار تحت بیهوشی عمومی یا بیحسی موضعی قرار می گیرد سپس جراح با استفاده از دست و به روش کشش دستی مقعد که بر روی کانال و دریچه ی مقعد وارد می کند، سعی می کند بوسیله شل کردن عضلات مقعد از میزان فشار وارده براین ناحیه بکاهد.

زمانی که فشار زیادی بر بافت های پوست اطراف مقعد وارد می شود ترک و شکاف هایی درپوست اطراف مقعد ایجاد می شودکه به آن شقاق یا فیشر مقعد گفته می شود . دلایل متفاوتی بر این فشار وارده اثر می گذارند یکی از این دلایل تنگی کانال مقعد می باشد که در زمان خارج شدن مدفوع به دیواره های اطراف مقعد آسیب می رسد .برای رفع این مشکل هنوز هم گاهی از روش دیلاتاسیون استفاده می شود .پزشک به وسیله این روش با شل کردن و به اصطلاح گشادتر کردن عضلات این ناحیه به فرد کمک می کند در زمان دفع مدفوع دچار مشکل نشده و شقاق مقعد ایجاد   نشود .

باید توجه داشت که این عمل جراحی حتما باید توسط یک پزشک متخصص و مجرب انجام شود چون  بیش از حد شل کردن این عضلات و کشیدن آنها می تواند آسیب های جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشتی به عضلات اسفنکتر مقعد وارد کند.

عوارض درمان بیماری شقاق یا فیشر با دیلاتاسیون چیست؟

با توجه به اینکه دیلاتاسیون روشی است که جراح به صورت دستی عضلات اطراف مقعد را می کشد وشل می کند پس باید انتظار داشت که این عمل با عوارض فراوانی همراه باشد و از دسته عمل های پر ریسک و پرخطر محسوب شود . در ادامه به چند مورد از عوارض درمان فیشر یا شقاق مقعد بوسیله دیلاتاسون اشاره می کنیم:

  • فرد در دفع مدفوع و گاز روده و نشت مقعد دچار بی اختیاری می شود.
  • بافت مقعدی و اطراف آن دچار پارگی می شود .
  • ممکن است سبب ایجاد لخته خون شود
  • در موارد متعددی پس از مدتی بیماری دوباره عود می کند .
  • گاهی عضله اسفنکتر دچار تخریب می شود .

با توجه به عوارض جدی که ذکر شد به نظر منطقی می آید که  بیماران وپزشکان برای درمان شقاق یا فیشر مقعد سراغ روش دیلاتاسیون نروند و ازروش درمانی دیگری استفاده کنند.عارضه دیگر این روش بی اختیاری مدفوع  می باشد که بسیاری از افراد  بعد از عمل به آن دچار می شوند به همین سبب بیماران تمایلی برای پذیرش این روش درمان ندارند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط