درمان تایم
درمان تایم
زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم چیست و چگونه درمان می شود ؟

زخم دهانه رحم یا سرویسیت یکی از بیماری های شایع در میان بانوان است . زخم دهانه رحم نوعی حالت غیر طبیعی در دهانه رحم است . در واقع در این بیماری دهانه ی رحم دچار التهاب می شود . زخم دهانه رحم علامت و نشانه ی خاصی ندارد ولی باید به موقع درمان شود ، چراکه عدم درمان به موقع مشکلات جدی همانند ناباروری ، عفونت لگن و سرطان را در پی دارد. اسم زخم دهانه ی رحم شاید به نظر وحشتناک باشد ولی باید بگوییم که با درمان به موقع جای نگرانی بابت این بیماری وجود ندارد . در ادامه ی این مقاله ما قصد داریم در مورد زخم دهانه رحم ، علائم زخم دهانه رحم ، علت زخم دهانه رحم ، تشخیص زخم دهانه رحم ، درمان زخم دهانه رحم ، داروهای زخم دهانه رحم ، درمان زخم دهانه رحم بدون فریز بیشار بحث کنیم .

درمان زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم چیست؟

زخم دهانه رحم که به آن سرویسیت نیز می گویند ، یکی از مشکلات شایع در میان زنان است . این زخم در دهانه رحم و جایی که رحم به مبهل (واژن) وصل می شود ، ایجاد می شود . دهانه رحم جایی است که خون پریود از رحم خارج می شود .زخم دهانه رحم به علت رشد سلول های نرم داخل کانال رحم در سطح بیرونی رخ می دهد .ااین وضعیت ممکن است در حین زایمان ، با باز شدن دهانه ی رحم باری تولد بچه به وجود بیاید . لازم به ذکر است که عوامل دیگری هم به جز زایمان در زخم شدن دهانه رحم موثر هستند .

بهترین متخصص زنان در تهران را در اینجا پیدا کنید : متخصص زنان تهران

زخم دهانه رحم چه علائمی دارد ؟

در حالت کلی زخم دهانه رحم علائم و نشانه ی خاصی ندارد و این زخم تنها از طریق تست پاپ اسمیر تشخیص داده می شود . ولی در برخی از افراد امکان بروز علائم زیر وجود دارد :

  • احساس درد در واژن
  • لکه بینی یا خونریزی غیر طبیعی
  • گاهی ترشحاتی به رنگ سفید یا خاکستری با بوی نامطبوع نشان از زخم دهانه رحم است .
  • درد در هنگام نزدیکی
  • احساس درد در لگن
  • کمردرد
  • لکه بینی در هنگام رابطه جنسی

با بیشتر شدن سرویسیت زخم دهانه رحم نیز شدیدتر می شود تا به جایی که زخم باز ایجاد می شود . چرک و ترشحات چرکی خود نشانه ای از زخم شدید دهانه رحم است . تا جایی که در بعضی موارد موجب زخم باز شود. ترشحات چرکی از نشانه های زخم بسیار شدید دهانه رحم است.

با زیاد شدن سرویسیت زخم دهانه ی رحم بیشتر می شود و منجر به بروز زخم باز می شود . ترشحات چرکی خود از نشانه های زخم دهانه رحم است . لازم به ذکر است که زخم دهانه رحم مثل هر بیماری دیگر باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود . روش کولپوسکوپی روشی موثر برای تشخیص دهانه رحم است . با مشاهده ی هرگونه علائم بایستی به پزشک زنان و زایمان مراجعه کرد .

علت زخم دهانه رحم

عفونت علت شایع زخم دهانه ی رحم است .عفونت های جنسی دلیلی بر زخم دهانه ی رحم است ولی همیشه علت زخم دهانه رحم عفونت حین رابطه جنسی نیست و دلایل دیگری نیز می تواند در این مورد نقش داشته باشند .زخم دهانه ی رحم در دو نوع حاد و مزمن است .زخم حاد به صورت ناگهانی علائم خود را نشان می دهد ولی زخم مزمن به مدت چند ماه ادامه دار خواهد بود .

علت زخم دهانه رحم حاد عفونت های جنسی است ،برخی از این عفونت ها عبارتند از :

  • تبخال یا تبخال ناحیه تناسلی
  • کلامیدیا
  • تریکومونا
  • سوزاک

یکی دیگر از علت های اصلی زخم دهانه رحم عفونت های ناشی از HPV است . که در صورت عدم درمان به موقع باعث سرطان رحم می شود .

برخی از عفونت های رایج دیگر که در زخم دهانه رحم نقش دارند ، عبارتند از :

  • باکتری های موجود در واژن
  • احساسیت به اسپرم کشها یا پلاستیک کاندومها
  • حساسیت به مواد شیمیایی موجود در تامپون ه

زخم دهانه رحم چگونه تشخیص داده می شود ؟

همانگونه که در بالا نیز اشاره کردیم ، زخم دهانه رحم ممکن است بدون علائم یا همراه با علائم باشد . همیشه علائم ظاهر شده نشان دهنده ی زخم دهانه رحم نیست و ممکن است شما زخم دهانه رحم داشته باشید ولی هیچ علائمی از خود نشان ندهد . از این رو در مورد هر گونه شک به داشتن زخم دهانه رحم بایستی به پزشک مراجعه کرد . پزشک زنان زایمان حتی با یک معاینه ی ساده هم می تواند وجود زخم دهانه رحم را تشخیص دهد .

برای تشخیص زخم دهانه رحم روش های متعددی وجود دارد که عبارتند از :

معاینه لگنی

در این روش از دستگاه محصوص به نام اسپکولوم برای باز کردن واژن و مشاهده ی هر چیز نابه هنجار داخل لگن ، دهانه رحم و رحم استفاده می شود ..

آزمایش پاپ اسمیر

آزمایش پاپ اسمیر روش دیگر برای تشخیص زخم دهانه رحم است . در این روش از نمونه برداری سلول های واژن و دهانه رحم برای تشخیص زخم دهانه رحم و هز گونه مورد غیرعادی استفاده می شود .

بیوپسی ( بافت برداری ) دهانه رحم

در صورتی که آزمایش پاپ اسمیر سالم نباشد این آزمایش انجام می شود . به این روش روش کولپوسکوپی هم گفته می شود ، در این روش هم پزشک از وسیله ای به نام اسگکولوم برای باز کردن واژن استفاده می کند و سپس با استفاده از یک گوش پاک کن از ترشحات مربوط به واژن و دهانه رحم نمونه برداری می کند . در واقع پزشک از وسیله ای به نام کولپوسکوپ که نوعی میکروسکوپ است برای مشاهده ی رحم استفاده می کند و با مشاهده ی هر گونه مورد غیرعادی از آن بافت برداری می کند .

بررسی ترشحات دهانه رحم

نمونه برداری از ترشحات رحم به منظور شناسایی نوع عفونت انجام می شود .برای این منظور ترشحات زیر میکروسکوپ برای تشخیص عفونت باکتریایی واژن یا عفونت قارچی همانندکاندیدیازیس یا سایر عفونت های آمیزشی مانند تریکومونا مورد آزمایش قرار می گیرد .

درمان زخم دهانه رحم

در مورد درمان زخم دهانه رحم الزاما روش خاصی وجود ندارد و پزشک بر حسب یکسری موارد همانند وضع عمومی بیمار ، سابقه پزشکی وی ، شدت علئم و شدت زخم روش درمانی مد نظر را انتخاب می کند .

تجویز آنتی بیوتیک معمول ترین روش درمان از بین بردن عفونت ها و زخم دهانه رحم است .روش دیگر صبوری کردن و منتظر ماندن برای مدتی بعد از زایمان است .اگر زخم دهانه رحم به علت سوزش و ناراحتی یک جسم خارجی همانند تامپون که مدت طولانی در داخل واژن می باشد و یا حساسیت به کاندوم باشد ، توصیه می شود که تا زمان درمان کامل زخم دهانه رحم از این محصولات استفاده نشود .

در مواردی که علت زخم دهانه رحم سلول های پیش بدخیم دهانه رحم باشد ، بر حسب شدت بیماری از روش هایی مانند LEEPو کونیزاسیون استفاده می شود . فریز کردن دهانه رحم به دلیل عوارض جانبی زیادی که دارد توصیه نمی شود مگر در موارد خاصی که راه دیگری جوابگو نباشد . زخم دهانه رحم بعد از تشخیص باید درمان شود ، در صورت عدم درمان ممکن است سال ها این زخم باقی بماند و شما رابطه ی جنسی دردناک همراه با علائم داشته باشید .

عوارض زخم دهانه رحم

مثل هر بیماری دیگری زخم دهانه رحم در صورت عدم درمان به موقع مشکلات زیادی به دنبال خواهد داشت . سوزاک ویا کلامیدیا که از علت های شایع زخم دهانه رحم است در صورت عدم درمان به داخل رحم و لوله های فالوپ گسترش یافته و منجر به عفونت لگن همراه با تب ، درد و ترشحات می شود که در صورت عدم درمان منجر به ناباروری می شود .

پیشگیری از زخم دهانه رحم

همیشه پیشگیری بهتر از درمان است . برخی از مواردی که لازم است رعایت کنید ، عبارتند از :

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی
  • عدم استفاده از محصولات دارای مواد شیمیایی مانند محصولات شستشوی بانوان و تامپون ها و نواربهداشتی های معطر
  • در صورت استفاده از تامپون یا کاپ قاعدگی اطلاعات کافی در مورد زمان خارج کردن و تمیز کردن آن داشته باشید .
اشتراک گذاری

مطالب مرتبط