درمان تایم
درمان تایم
هزینه درمان ریشه دندان

درمان ریشه دندان ، هزینه درمان ریشه دندان در سال 98 , نحوه ترمیم ریشه دندان

درمان ریشه دندان ، هزینه درمان ریشه دندان در سال 98 , نحوه ترمیم ریشه دندان , ترمیم ریشه دندان شکسته , هر آنچه در رابطه با درمان ریشه دندان است را در درمان تایم بخوانید : امکان دارد که شما از درمان ریشه دندان ،معانی مختلفی در ذهنتان شکل بگیرد ،باید بگوییم که در واقع معنای درمان ریشه دندان ،به معنی تمیز کردن و شکل دادن به کانال ریشه بوده و در ضمن در این فرآیند دندانپزشک عصب دندان را هم خارج می کند و سپس بعد از خارج کردن عصب و پاک کردن ریشه آن را با عصب مصنوعی پر می کند تا از ورود میکروب و باکتری به این قسمت پیشگیری کند .

درمان ریشه دندان
درمان ریشه دندان

دندانپزشکان درمان ریشه دندان را به علل مختلفی انجام می دهند ولی از جمله دلایل مهم درمان ریشه به وسیله دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی این می باشد که با داشتن یک دندان بدون عصب ،بدون آنکه دردی داشته باشیم ،بتوانیم به زندگی روزمره خود ادامه دهیم .انجام اموری مانند غذا خوردن و فکر کردن و …در صورتی که ما دندان درد داشته باشیم ،حتی یک دندان درد خفیف در مواردی بسیار کلافه کننده است.لذا اغلب مردم برای خلاصی از دندان درد های کلافه کننده سعی می کنند تا به یک دندانپزشک مراجعه کنند تا ریشه دندان آن ها را درمان کند و آن ها را از شر دندان درد رها سازد.

از دیگر مزایای درمان ریشه دندان این می باشد که با وجود درمان ریشه دندان ،افراد باز دندان خود را در دهان خود دارند و این کار دارای تاثیر زیادی در زیبایی ظاهر و صورت افراد می باشد .برای درمان ریشه دندان نیاز است که افراد ابتدا توسط دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی ویزیت شوند و وضعیت خود را به دندانپزشک توضیح دهند تا دندانپزشک مشخص کند که چند جلسه به کلینیک دندان پزشکی مراجعه داشته باشند تا دندانپزشک روی دندان آن ها کار کند و در مورد شیوه درمان نیز اطلاعاتی را در اختیار مریض قرار دهد.ولی بعد از مشخص کردن تعداد جلسات ،در طول درمان امکان دارد که به علل مختلف یک جلسه به جلسات درمان افزوده شود.

احتمال دارد که این سوال برای شما مطرح شده باشد که درمان ریشه دندان چه زمانی مورد نیاز می باشد؟

اغلب دندانپزشکان درمان ریشه دندان را زمانی انجام می دهند که تشخیص دهند که ناحیه نرم بافت دندان بیمار دچار عفونت شده است.که این عفونت می تواند باعث پوسیدگی دندان بیمارشود.احتمال دارد که موارد مختلفی به وسیله دندانپزشک تجویز گردد که یکی از این موارد عکس رادیولوژی می باشد و در مرحله بعدی دندانپزشک میزان عفونت و شرایط دندان بیمار را مورد بررسی قرار می دهد و در نهایت نتیجه مشخص می گردد.

چون عکس رادیولوژی به وسیله ی سخت افزارهایی تهیه می شود که ازاشعه ایکس در آن ها استفاده می شود ،بنابراین دندان پزشک می تواند وضعیت کلی دندان و مشکلاتی که به احتمال زیاد دندان بیمار با آن درگیر می باشد را از روی این تصویر بررسی کند.ولی باید بگوییم که پزشک از روی نشانه ها نیز می تواند پی به یکسری مشکلات در دندان و ریشه ببرد مانند لق شدگی دندان ،داشتن درد در دندان در زمان خوردن و آشامیدن مخصوصا زمانی که مواد سرد و گرم را فرد می خورد.

در صورتی که عفونت موجود در دهان بیمار گسترش پیدا کند ؛بیمار دیگر نمی تواند شاهد این علائم باشد زیرا در این زمان عفونت به ریشه دندان رسیده و عصب دندان بیمار را از بین برده است که این هم به نوبه خود یکی دیگر از روش های جهت رسیدن و تشخیص مشکل دندان است.علائم دیگر این بیماری عبارت اند از:ورم لثه اطراف دندان آسیب دیده ،ترشح چرک از دندان ،ورم صورت ،درد در زمان جویدن و تیرگی دندان.

همان طور که همه ما تقریبا تجربه کرده و می دانیم ،عصب کشی دندان اغلب دارای درد زیادی می باشد ولی میزان دردی که بیمار در زمان درمان دندان به ان روبه رو می شود کمتر از دردی می باشد که فرد قبل از اقدام به درمان دندان خود به وسیله دندانپزشک با آن مواجه می باشد ؛است.لذا افراد باید بدانند بعد از درمان دندان در صورتی که درد خفیفی در ناحیه دهان و دندان درمان شده خود احساس می کنند باید صبور باشند و بدانند که این درد کاملا طبیعی است.در ضمن خونریزی جزئی که در طول مدت درمان مریض با آن روبه رو می باشد ،پس از چند ساعت اولیه قطع خواهد شد.

افراد باید توجه داشته باشند که در صورتی که اقدام به درمان ریشه دندان خود در کلینیک دندانپزشکی کرده اند ،باید از جویدن مواد غذایی سفت حتما پرهیز کنند. افراد باید برای تسکین درد خود داروهای تجویز شده توسط دندانپزشک را باید به صورت مرتب مصرف کنند.

نکته :

چنانچه درد در ناحیه دندان مورد درمان قرار گرفته به مدت زمان طولانی ادامه داشته و قابل تحمل نباشد ،حتما این موضوع را با دندانپزشک خود در کلینیک دندانپزشکی در مطرح کنید و از او درخواست کنید تا به وضعیت شما رسیدگی کند.

باید اشاره داشته باشیم که در طول دوره درمان و تا پایان کامل درمان افراد باید چندین بار نزد دندانپزشک خود مراجعه داشته باشند تا دوره درمان آن ها تکمیل گردد. باید بگویم که ریشه دندان در داخل استخوانی به نام آلوئل ینی استخوان فک قرار دارد .ما می توان تاج دندان را در داخل دهان مشاهده کنیم در اکثر افراد طول ریشه دندان دو برابر طول تاج آن می باشد دندان های هر شخصی با توجه به ظاهر و فرم آن ها دارای تفاوت هایی به یکدیگر است که با توجه به نوع دندان ها ،ممکن است دارای تعداد ریشه متفاوتی باشد .در داخل هر دندان مجرایی نیز موجود است و در داخل این مجرا پالپ دندان قرار گرفته است.

در اصطلاح به این پالپ عصب گفته می شود .از دیگر موادی که در داخل پالپ قرار دارند می توان به عروق ،بافت زمینه ای و سلول اشاره داشت.در برخی موارد عفونت هایی وارد پالپ دندان می گردد که در این شرایط باید درمان مجرا انجام گردد.افرادباید به این نکته دقت داشته باشند که ،به غیر از ریشه دندان ،پالپ دندان در تاج دندان نیز وجود دارد و یا به عبارتی دیگر باید بگوییم محفظه ای در تاج دندان قرار دارد که محل نگه داری پالپ است.باید بگوییم که فرآیند درمان ریشه عبارت می باشد از خارج کردن پالپ از داخل تاج و ریشه و همین طور آماده سازی کانال ریشه از مواردی از قبیل تمیز کردن و شکل دادن با وسایل و دستگاه های خاص و همچنین پر کردن کانال با استفاده از مواد مخصوص.

پرسش:

احتمال دارد که دندانی که دچار پوسیدگی نشده است نیاز به درمان ریشه داشته باشد؟

نیاز دندان پوسیده نشده به درمان ریشه

در پاسخ به این پرسش باید بگوییم که آری ،به توجه به مواردی دندان هایی که پوسیدگی ندارند ،به علل مختلف مانند درگیری پالپ با بیماری های لثه یا درمان های جراحی پریودنتال و یا بخورد ضربه نیاز پیدا می کنند تا ریشه آن ها درمان شود. لازم به ذکر است که در کلینیک دندانپزشکی ،دندان پزشک جهت دست یابی به اهداف دیگر مانند جراحی کیست ها و ضایعات وسیع استخوانی پیش از انجام جراحی سعی می کنند که ریشه های دندان ها ی زنده مجاور را درمان کند تا از بروز موارد بعدی پیشگری نماید. در برخی از بیمارانی که پروتز دندان انجام می دهند هم این احتمال وجود دارد که پروتزیست درخواست درمان ریشه دندان را داشته باشد.

در این قسمت از مقاله ما می خواهیم که اطلاعات بیشتری در مورد درمان ریشه دندان در اختیار شما قرار دهیم:

باید بگوییم که درمان ریشه دندان دارای مراحل مختلفی می باشد که در همان مرحله نخست بعد از بی حس کردن دندان و برداشتن پوسیدگی و ترمیم های قبلی ،مسیری جهت ورود به ناحیه داخلی دندان ها و کانال ها از تاج دندان به وجود می آید. دندانپزشک در مرحله بعدی همه اعصاب و عروق خونی را از داخل کانال خارج می کند سپس به انتهای کانال نفوذ می کنند و بعد با توجه به توانایی ابزاری و تخصصی دندانپزشک در کلینیک دندانپزشکی ،ریشه دندان را تمیز و پاک می کند.

دندانپزشک در مرحله ی بعدی با به کارگیری مواد مخصوصی به نام گوتا ،کانالی را که بر روی آن کارشده و تمیز و پاکیزه شده است را پر و مسدود می کند .این کار برای این می باشد که از ورود میکروب و باکتری به این فضا جلوگیری شود لازم به ذکر است که در طول همه این مراحل دندانپزشک با استفاده از عکس رایولوگرافی موارد زیادی مانند طول کارکرد وسایل به کار برده شده ،طول ریشه دندان را بررسی می کند و در پایان کار نیز تاج دندان را پانسمان کرد و با مواد دیگری آن را پر می کند.

درمان ریشه دندان دارای درد می باشد یا خیر؟

در بیشتر مواقع درمان ریشه دندان نه تنها دارای درد نمی باشد بلکه می توانند موجب بهبود درد های قبلی دندان نیز شود. ولی در یک سری از دندان ها هم چون دندان دارای التهاب یا آماس می باشد ،لذا ماده بی حسی تزریق شده تاثیرات لازم را در بی حس کردن دندان ندارد و امکان دارد که در طول درمان بیمار مقداری درد را احساس کند .لازم به ذکر می باشد که اگر دندانپزشکی که فرد در کلینیک دندانپزشکی به او مراجعه می کند دارای مهارت و تجربه مورد نیازبوده و از لحاظ ابزار و سخت افزار نیز توانایی داشته باشد ؛می تواند با استفاده از روش های دیگر بی حسی اقدام به بی حس کردن دندان مورد نظر بکند.ولی باید به این نکته تاکید داشته باشیم که اغلب درمان ریشه دندان دارای درد نمی باشد و دندان پزشکان ان را با بی حسی های معمولی انجام می دهند.

یک سوال دیگری هم که احتمال دارد برای افراد مطرح باشد این می باشد که آیا بعد از درمان ریشه داشتن درد طبیعی می باشد؟

در جواب این سوال هم باید بگوییم که بله ،از انجایی که دندانپزشک با استفاده از ابزار مخصوصی به قطع و خارج کردن پالپ یا عصب دندان اقدام می کند ،دندان دچار خونریزی می شود که در برخی موارد این خونریزی سبب درد بیمار هم می شود در ضمن التهاب و زخم هایی که بر اثر دستکاری دندان روی می دهند هم می توانند درد را در بیمار ایجاد کنند که دندانپزشک برای تسکین این گونه درد ها برای بیمار خود داروهای مسکن تجویز می کند که بیمار باید تا چند روز به صورت مرتب آنها را مصرف کند تا درد دندان او تسکین پیدا کند.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط