درمان تایم
درمان تایم
درمان خشکی واژن

خشکی واژن و درمان این بیماری

خشکی واژن و درمان این بیماری : در این متن سعی می کنیم که بررسی بیماری خشکی واژن در خانم ها بپردازیم و همین طور دلایل و روش های درمان آن را برای شما ذکر نماییم .تلاش کرده این که این مقاله در بر گیرنده اطلاعاتی جامع در مورد این بیماری باشد .شما هم می توانید .

درمان خشکی واژن

منظور از خشکی واژن چیست؟

خشکی واژن یکی از بیماریهای شایع در میان خانم ها می باشد که اغلب روابط جنسی را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد .باید در اینجا اشاره کنیم که یک باور غلطی که در مورد این بیماری وجود دارد این می باشد که می گویند ،این بیماری تنها در دوران یائسگی رخ می دهد این باور کاملاً اشتباه می باشد و ممکن است در هر زمانی حتی در خانم های جوان هم این مشکل روی دهد و باعث رابطه جنسی ناراحت کننده و همین طور برهم زدن تعادل در زندگی جنسی افراد گردد.

در هنگام رابطه جنسی ،مرطوب بودن واژن برای لذت بردن از یک ربطه جنسی یک مسئله ضروری می باشد به این علت واژن مرطوب می باشد که به طور طبیعی یک لایه نازک از یک ماده شفاف دیواره واژن را پوشانده است و موجب لغزندگی آن می گردد .در حین رابطه جنسی جریان خون در دستگاه تناسلی افزایش پیدا می کند و این مسئله موجب می شود که ترشحات و همین طور لغزندگی بیشتر واژن افزایش پیدا کنند.

برای درمان خشکی واژن ضروری است که به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید : بهترین متخصص زنان در تهران

عامل اصلی در سلامتی این لایه لوبر کانت ،هورمون استروژن است که موجب می گردد که ضخامت و خاصیت ارتجاعی این لایه حفظ گردد.به تدریج تحلیل رفتن واژن باعث خشکی آن می گردد .در تحلیل واژن ،دیواره واژن نازک و ملتهب می گردد که این مسئله به علت کاهش هورمون استروژن می باشد. این بیماری یک بیماری رایج در میان خانم ها در سنین بالا می باشد در صورتی که شما هم دچار این بیماری می باشید می توانید با شماره تماس بگیرید و پس ا زبررسی دلایل این بیماری در شما با استفاده از جدید ترین روش های درمانی مشکل شما را ما حل خواهیم کرد.

دلیل خشکی واژن

کاهش هورمون استروژن

دلیل اصلی خشکی واژن کاهش هورمون استروژن می باشد.این هورمون موجب حفظ ترشحات واژن و در نهایت باعث حفظ سلامتی آن می گردد.این ترشحات موجب جلوگیری از عفونت های اداری و وازن می شوند .بر اثر کاهش یافتن استروژن ،دیوار واژن نازک شده و حالت کشسانی آن نیز کاهش پیدا کرده و در نهایت شکننده می شود و همین طور زمینه ایجاد عفونت های اداری و واژنی هم ایجاد می گردد .چند مورد وجود دارند که موجب کاهش هورمون استروژن می شوند که در زیر ذکر شده اند:

  • داشتن زایمان
  • شیر دادن به نوزاد
  • یائسگی و زمان قبل از شروع یائسگی
  • مصرف دخانیات
  • روش های مختلفی که برای درمان سرطان تخمدان مورد استفاده قرار می گیرند مانند:پرتودرمانی ،شیمی درمانی ،هورمون درمانی
  • براشتن تخمدان ها (جراحی هیستروکتومی)
  • به وجود آمدن اختلال در سیستم ایمنی بدن

بیماری خود ایمنی

بیماری به نام سندروم شوگرن که یک نوع بیماری خود ایمنی می باشد که موجب می شود سیستم ایمنی بدن به بافت های سالم بدن حمله و در آن ها اختلال به وجود آورد این بیماری باعث خشکی برخی نواحی بدن مانند:دهان ،چشم ها ،و واژن می گردد.

شستشوی واژن

شستشو و دوش واژن با برخی مواد موجب برهم خوردن تعادل در واژن و در نهایت باعث به وجود آمدن التهاب و عفونت و همین طور خشکی آن می گردد.

مصرف تعدادی از داروها

استفاده از برخی از داروها مانند داروهای سرماخوردگی ،ضد افسردگی و ضد آلرژی موجب کاهش رطوبت و خشکی غشای مخاطی در بعضی از نواحی بدن از جمله واژن می گردند.

استفاده از روش های پیشگیری از بارداری

استفاده از کاندوم یکی از روش های پیشگیری از باردری می باشد عده ی زیادی از افراد از آن استفاده می کنند .در تعدادی از افراد استفاده از آن دارای عوارضی می باشد و تعدادی از خانم ها به لاتکس و مواد اسپرم کش موجود در کاندم حساسیت دارند و این حساسیت باعث خشکی واژن آن ها می گردد.

عوامل روحی و روانی

مسائلی مانند استرس ،اضطراب،افسردگی ،نداشتن آرامش کافی ،و داشتن خاطرات بد از یک رابطه جنسی موجب ایجاد خشکی وازن می گردند.همین طور عدم وجود یک پیش نوازی و تحریک کافی برای شروع رابطه جنسی نیز در خشکی واژن دارای تاثیر زیادی می باشد. تشخیص دلیل خشکی واژن ، نخستین و مهمترین قدم در درمان بیماری می باشد .این کار نیازمند یک جلسه معاینه و مشاوره دقیقی و تخصصی می باشد .شما می توانید با شماره تماس بگیرید و برای خود وقت ویزیت رزرو نمایید و به طور کامل معاینه شوید و از بابت رفع مشکل خشکی واژن خود مطمئن شوید.

نشانه های خشکی واژن

  • داشتن درد در ناحیه واژن
  • رابطه جنسی دردناک و یا داشتن خونریزی در حین رابطه جنسی
  • رنگ پریدگی و روشن شدن بافت نازک واژن،این مورد در معاینات پزشکی مشخص می گردد.
  • به وجود آمدن مشکل و ناتوانی در رسیدن فرد به ارگاسم.
  • به وجود آمدن سوزش و خارش در واژن.
  • بیماری در دستگاه ادراری مانند نشانه هایی مانند سوزش در ادرار ،عفونت های ادراری مکرر،تکرار ادرار و یا تردید در احساس نیاز به ادرار.

روش های مختلف تشخیص بیماری خشکی واژن

بعد از اینکه فرد شاهد علائم بیماری در خود بود ،بایست به پزشک مراجعه کند ،متخصص می تواند از طریق روش های زیر به شناسایی بیماری وی بپردازد:

  • معاینه بالینی : پزشک با معاینه و بررسی نواحی دستگاه تناسلی مانند واژن و دهانه رحم به بررسی های خود می پردازد.
  • آزمایش پاپ اسمیر : در این آزمایش یک نمونه های سلولی از دهانه رحم و دیواره رحم برداشته و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرند و همین طور می توان نمونه هایی از ترشحات واژن برای بررسی عفونت وخشکی واژن براشته و مورد بررسی قرار داد.
  • آزمایش هورمونی : هدف از این آزمایش بررسی میزان هورمون استروژن در بدن فرد می باشد.
  • آزمایشات ادراری : در صورتی که فرد دچار عفونت های ادراری باشد بایست یک سری آزمایش های مربوط به ادار را انجام دهد.

روش درمانی خشکی واژن

روش درمان خشکی واژن بر طبق شناسایی ریشه و دلیل ایجاد کننده بیماری می تواند به شکل های زیر باشد:

استروژن درمانی :

مصرف موضعی استروژن در ناحیه واژن که به آن استروژن واژینال گفته می شود پر کار برد ترین روش درمان خشکی وازن در مواردی می باشد که کمبود استروژن وجود دارد .شکل های مختلفی از استروژن واژینال وجود دارند که عبارت می باشند از:

  • پماد استروژن واژینال : پماد اغلب هر شب از طریق وسیله ای به نام اپلیکاتور وارد واژن می گردد و میزان و مدت زمان مصرف آن را پزشک تجویز می نماید.
  • حلقه استروژن واژینال : یک حلقه نرم ومنعطف می باشد که به وسیله متخصص یا خود فرد وارد قسمت بالای واژن می گردد که به شکل ثابت شروع به آزاد سازی استروژن می کند و به وسیله بافت های واژن جذب می شود هر سه ماه یک بار باید حلقه را تعویض کرد.
  • قرص استروزن واژینال : این قرص را هم می توان به وسیله دستگاه اپلیکاتور وارد واژن کرد میزان و مدت زمان مصرف ان به وسیله پزشک مشخص می گردد.
  • مرطوب کننده ها و روان کننده های واژن : موادی برای لغزنده و مرطوب کردن واژن موجود می باشند که موجب رفع خشکی واژن در یک مدت زمان خاص می گردند .این مواد را می توان را داروخانه ها پیدا کرد اما بهتر است که پیش از مصرف با پزشک مشورت کرد.
  • استفاده از اسپمیفین : اسپمیفین دارویی مانند استروزن می باشد که عملکرد آن بر بافت واژن مانند استروژن است ومصرف آن به شکل قرص است و در افرادی که تمایل به مصرف استروژن ندارند تجویز می گردد.
  • استفاده از پر استرون : این دارو به شکل شیاف می باشد که بایست در داخل واژن قرار داده شود و مصرف آن زیاد رایج نمی باشد و در خانم هایی که علاقه ای به استروژن ندارند تجویز می گردد.
  • لیزر درمانی : همان گونه که قبلاً هم اشاره داشتیم به کار بردن لیزر مونالیزا تاچ یکی از روش های جدید جهت درمان خشکی واژن است که دارای نتایج مطلوبی است.امروزه این روش در دنیا به عنوان بهترین و سریعترین روش درمانی خشکی واژن مورد استفاده قرار می گیرد .
  • دقت و به وجود آوردن تغییر در رابطه جنسی : داشتن یک رابطه جنسی سالم و منظم و صحبت با شریک جنسی در مورد مسائل جنسی به بهبود روابط جنسی و همین طور درمان خشکی واژن کمک زیادی می تواند بکند.
  • استفاده از برخی از ویتامین ها : مصرف تعدادی از ویتامین ها مانند ویتامین A, B وC می توانند در کاهش استرس موثر بوده ودر نتیجه موجب بهبود خشکی واژنی که بر اثر استرس ایجاد شده است ،گردند.
  • سبک زندگی سالم : دقت به برخی از کارهای روزمره مانند نوشیدن آب به اندازه کافی ،استراحت کافی در طول شبانه روز و ورزش منظم می توانند به بهبود وضعیت جسمانی وهمین طور خشکی واژن کمک شایانی بکنند.

چنانچه شما هم از خشکی واژن رنج می برید ،می توانید برای حل این مشکل خود با شما ره تلفن برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد و همین طور برای رزرو وقت ویزیت تماس داشته باشید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط