درمان تایم
درمان تایم
درمان خانگی بواسیر

درمان خانگی بواسیر خفیف , درمان گیاهی هموروئید

درمان خانگی بواسیر خفیف , درمان گیاهی هموروئید , درمان خانگی بواسیر بعد از زایمان  : همانطور که می دانید دلیل اصلی ابتلا به بواسیر یبوست می باشد جهت درمان یبوست و مبتلا نشدن  فرد به بیماری بواسیر یا هموروئید، استفاده از درمان های خانگی مانند پیروی از رژیم غذایی مناسب و حاوی فیبر فراوان برای افراد توصیه می شود .

بواسیر یا هموروئید شایع ترین بیماری دردناک ناحیه مقعد است که فرد مبتلا به این بیماری عوارضی  مانند درد، التهاب و خون در مدفوع را مشاهده می کند .این بیماری از قدیم الایام در جوامع بشری وجود داشته است .به گزارش تاریخ اولین بار بیماری بواسیر در  ۱۷۰۰ سال قبل از میلاد گزارش شده است .جهت درمان بیماری بواسیر روش های درمانی خانگی زیادی وجود دارد که استفاده از هر کدام از روش ها به میزان پیشرفت این بیماری بستگی دارد .

درمان خانگی بواسیر

همانطور که گفته شد بواسیر از زمان های قدیم در بین مردم بوده است و درمان های خانگی جهت درمان این بیماری رواج داشته  و مردم از گیاهان دارویی و ضماد های طبیعی برای درمان آن استفاده می کردند . البته برای همه موارد درمان های خانگی موثر نبوده اما بسیاری از موارد نیز هستند که با استفاده از این درمان ها علایم آن کمتر شده  و درد التهاب ناشی از بیماری بواسیر کاهش یافته یا حتی به طور کلی بیماری فرد بهبود یافته است . امروزه نیز افراد بسیاری برای درمان بیماری خود از روش های خانگی استفاده می کنند. در مورد بیماری بواسیر اگر در مراحل اولیه باشد درمان زودتر اثر می کند و درد و التهاب را کاهش می دهد یا حتی به طور کامل تورم بالشتک های خونی را از بین می برد. در ادامه مقاله چند مورد  از درمان های خانگی بواسیر  یا هموروئید بیان می شود .

روش های درمان خانگی بواسیر

کمپرس یخ :

قرار دادن مقداری یخ بر روی بواسیر سبب می شود تورم ناشی از بیماری کاهش یافته و خونریزی حاصل از بیماری توقف یابد .همچنین کمپرس یخی می تواند تا حد زیادی در کاهش درد ناشی از بواسیر تاثیر مثبت داشته باشد .

کمپرس گرم :

جهت کاهش درد و التهاب ایجاد شده در محل بواسیر استفاده از کمپرس آب گرم تا حد قابل توجهی می تواند موثر باشد .می توانید از یک حوله تمیز که با آب گرم خیسانده شده است استفاده کنید .

استفاده از حمام سیتز :

منظور از حمام سیتز تشت پر از آب گرم است می توانید مقداری سرکه سیب یا  نمک دریا به آب تشت اضافه کنید .استفاده از حمام سیتز در کاهش درد وتورم ناشی از بواسیر مفید است .

مصرف فیبر غذایی :

مصرف غذاهایی که سرشار از فیبر هستند مانند میوه ها و سبزیجات طبیعی به افراد مبتلا به بواسیر توصیه می شود .غذاهای سرشار از فیبر با شل کردن مدفوع  و در نتیجه فشار نیامدن به بافت های مقعد ،مانع پیشرفت بیماری شده وبه درمان یبوست کمک می کنند.

نوشیدن آب :

پزشکان به افراد مبتلا به بیماری بواسیر توصیه می کنند روزانه نوشیدن آب تا ۸ لیوان را در برنامه غذایی خود داشته باشند.این روش ساده ترین درمان خانگی بواسیر است .

ورزش :

جهت درمان بواسیر انجام فعالیت های بدنی سبک مانند پیاده روی فراموش نشود .این کار به بهبود حرکات روده ها و رفع یبوست کمک کرده و از بواسیر پیشگیری می شود .

درمان گیاهی هموروئید

آیا درمان های خانگی روش قطعی برای مداوای بیماری بواسیر می باشند؟

پاسخ به این سوال منفی است .درمان های خانگی بواسیر روشی قطعی برای مداوای بیماری بواسیر نیست بلکه این درمان های خانگس تنها نقش التیامی دارند و در پیشگیری از بیماری مفید هستند همچنین  بکار گیری این درمان ها در کنار درمان اصلی فرایند بهبودی فرد بیمار را افزایش می دهد .این نکته را نیز باید افراد در نظر بگیرند که میزان تاثیرگذاری هر یک از این روش ها به چگونگی بیماری و میزان پیشرفت آن بستگی دارد .

اصلی ترین و در واقع قطعی ترین روش های درمان بیماری بواسیر شامل عمل جراحی و درمان با لیزر است .در مورد عمل جراحی به علت مشکلات و درد سر های عمل جراحی،  امروزه کمتر مورد استقبال قرار می گیردو کارایی آن کاهش یافته است .اما برخلاف ان روش درمانی استفاده از مادون قرمز یا لیزر  رواج یافته و موثر تر است .

کاهش درد و خارش به دلیل بواسیر

استفاده از پماد

انواع کرم های گیاهی که حاوی نارون کوهی هستند موجب تسکین دردو خارش ناشی از بواسیر می شوند . این پماد ها را باید با تجویز پزشک استفاده کنید بطور مثال بیش از یک هفته نباید پماد هیدروكورتیزون را بدون تجویز پزشک استفاده کنید .

حمام آب گرم

هر روز دو یا سه مرتبه به مدت 15 دقیقه در وان آب گرم بشینید . ناحیه متورم ناشی از بواسیر را با صابون های بدون رایحه بشویید . توجه داشته باشید که بر روی هموروئید (بواسیر) فشار نیاورید . بعد از حمام مقعد را با آرامی با حوله نرم خشک کنید تا منجر به خارش نشود.

مصرف مسکن

برای تسکین درد بواسیر ( هموروئید ) می توانید از مسکن هایی مانند ایبوپروفین , آسپرین , استامینوفن و … استفاده کنید .

استفاده لباس های نخی

از لباس های زیر نخی و آزادتر (گشاد) استفاده کنید.

استفاده از یخ

گذاشتن یخ بر روی ناحیه ملتهب (هموروئید) باعث تسکین درد و کاهش خارش می شود .

نکات مهم در استفاده از دستشویی

با دستمال کاغذی خشک و خشن استفاده نکنید . بهتر است از دستمال مرطوب بدون الکل یا خیلی نرم استفاده کنید.
اگر موفق به دفع مدفوع نشدید ؛ بیش از حد به خودتان فشار نیاورید . بدن خودتان را به این وضعیت عادت دهید تا در زمان های خاص دفع مدفوع انجام دهید .
هر لحظه احساس دفع مدفوع پیدا کردید سریعا به توالت بروید و عمل دفع را انجام دهید با نگهداشتن , مدفوع به عقب بر می گردد و دفع آن سخت خواهد شد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط