درمان تایم
درمان تایم

درمان تنبلی تخمدان , درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان تنبلی تخمدان , درمان سندرم تخمدان پلی کیستیک : ما در این نوشته تلاش خواهیم کرد که اطلاعاتی کامل از سندرم پلی کیستیک یا همان تنبلی تخمدان ،دلایل و روش های درمان آن را در اختیار شما قرار دهیم .برای دسترسی سریع به قسمت های مختلف متن می توانید از فهرست زیر استفاده نمایید.

درمان تنبلی تخمدان

تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک چه نوع بیماری می باشد؟

تنبلی تخمدان یا همان سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS ) یک اختلال هورمونی نسبتاً رایجی می باشد که باعث علائم مختلفی در زنان در سنین باروری می گردد.رایج ترین مشکل زنان های دچار این سندرم نامنظمی سیکل قاعدگی و وجود هورمون های مردانه زیاده از حد (آندروژن) در این زنان می باشد.علت نامگذاری این بیماری ،وجود تخمدان های بزرگ شده حاوی جندین کیست کوچک (تخمدان پلی کیستیک ) می باشد.درست است که بیشتر زنان مبتلا به این بیماری ،دارای تخمدان های پلی کیستیک می باشند ،اما برخی از زنان این کیست های چندگانه را ندارند.به این سندروم همین طور اشتین لونتال هم می گویند.

دلیل بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک چیست؟

علت اصلی این بیماری هنوز مشخص نشده است یک سری شواهدی در رابطه با ارثی بودن این سندروم وجود دارد درست است که تا کنون هیچ جهش ژنتیکی مشخصی به عنوان دلیل این بیماری شناسایی نشده است.نشان داده شده است که تخمدان های زنان مبتلا به این بیماری میزان زیادی هورمون مردانه یا آندروژن تولید می نمایند که باعث می شود که چرخه قاعدگی آن ها نامنظم گردد.

این نوع سندروم با مقاومت با انسولین یا عدم توانایی تولید انسولین در ارتباط می باشد و این مورد هم با دلیل ایجاد سندرم در ارتباط می باشد. وجود داشتن کیست های کوچک مشخصه بیماری سندروم پلی کیستیک نمی باشند چون خانم هایی که مبتلا به این بیماری نیستند نیز امکان دارد دچار کیست تخمدان باشند.از این رو وجود داشتن کیست ها ،دلیل ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک نمی باشد.

در صورتی که شما هم از تنبلی تخمدان رنج می برید می توانید برای دریافت خدمات تخصصی درمان و کنترل این بیماری به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید

بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک دارای چه علائمی می باشد؟

در خانم های مختلف امکان دارد همه این علائم ویا فقط جند تا از آن ها وجود داشته باشد.

  • بی نظمی در سیکل قاعدگی : این نوع سندرم باعث ایجاد اختلال در سیکل قاعدگی و مشکلات قاعدگی می گردد که اغلب حدود بلوغ خود را نشان می دهد .سیکل قاعدگی در ابتدا امکان دارد که طبیعی باشد ولی بعداً نامنظم گردد یا شروع خون ریزی قاعدگی به تاخیر بیفتد.
  • ناباروری : نامنظمی های قاعدگی یا پریود در این بیماری همراه با عدم تخمک گذاری می باشد .پس خانم های مبتلا امکان دارد دچار ناباروری گردند .تمایل به بچه دار شدن یکی از عامل هایی می باشد که زنان مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک را وادار به مراجعه به متخصص زنان می نماید.
  • رشد کردن موهای زائد : افزایش تولید آندروژن (هورمون مردانه )به وسیله تخمدان در زنان مبتلا به سندرومتخمدان پلی کیستیک باعث رشد موهای زائد می گردد که هیرسوتیسم گفته می شود .رشد موهای سیاه و ضخیم بالای لب ،چانه ،حول نوک سینه ها و ناحیه پایینی شکم روی می دهد.
  • نازک شدن یا ریزش مو : افزایش ریزش موی ناشی از بیماری تنبلی تخمدان در سنین میانسالی افزایش پیدا می کند.
  • چوش : تغییرات هورمونی متبط با آندروژن امکان دارد باعث ایجاد مشکلات پوستی مانند جوش در خانم ها گردد.دیگر تغییرات پوستی امکان دارد شامل تگ یا تیره شدن قسمت هایی از پوست در ارتباط با این سندروم باشد.
  • خون ریزی شدید غیر طبیعی : به علت عدم تخمک گذاری یا کاهش آن ،زنانی که مبتلا به این سندرم می باشند ،هورمون پروژسترون کمتری دارند(هورمونی که در نیمه دوم چرخه قاعدگی وبعد از تخمک گذاری تولید می شوند).این مورد باعث افزایش ضخامت آندومتر وخونریزی واژینال شدید و لکه بینی می گردد.رشد زیاد آندومتر در غیاب تولید پروژسترون باعث افزایش خطر ابتلا به هایپرپلازی آندومتر و سرطان رحم می گردد.
  • افزایش یافتن وزن : افزایش یافتن وزن فرد ومقاومت به انسولین یکی از علائم رایج سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد .بنابر تحقیقاتی که صورت گرفته است نشان داده است که نیمی از زنان مبتلا به تنبلی تخمدان ،چاق می باشند. مقاومت به انسولین همراه با میزان زیاد انسواین خون در اکثر زنان مبتلا به تنبلی تخمدان صرف نظر از چاقی یا عدم چاقی آن ها روی می دهد.خانم هایی که دچار این بیماری می باشند در خطر ابتلا به دیابت نوع دوم بیشتری می باشند.در بیشتر تحقیقات ومطالعات ،سطح چربی غیر طبیعی خون و افزایش پروتئین واکنشی سی را نشان داده است که باعث افزایش ابتلا به بیماری قلبی عروقی می گردد.
  • خستگی زیاد : خستگی و کاهش انرژی در خانم های دچار تنبلی تخمدان به فراوانی مشاهده شده است.
  • تغییر حالات روحی و روانی : ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث افزایش احتمال تغییر سریع حالت روحی ،افسردگی و اضطراب می گردد.
  • درد در ناحیه لگن  : درد ناحیه لگن امکان دارد در هنگام پریود ها همراه با خونریزی شدید روی دهد.این درد همین طور امکان دارد در زمان هایی غیر از پریود نیز رخ دهد.
  • سردرد : تغییرات هورمونی امکان دارد در خانم ها موجب سردرد گردد.
  • مشکلات خواب خانم های دچار تنبلی تخمدان ،اکثراً مشکلاتی در رابطه با بی خوابی یا کم خوابی دارندوعامل های زیادی وحود دارند که می توانند بر خوابیدن تاثیرگذار باشند ولی تنبلی تخمدان با اختلال خوابی به نام آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب در ارتباط می باشد که تنفس در زمان های کوتاهی در طی خواب قطع می گردد.

در مورد این بیماری باید بگوییم که تشخیص صحیح تنبلی تخمدان نخستین و مهمترین قدم در درمان این بیماری می باشد.این کار نیاز به یک جلسه معاینه و مشاوره دقیق و تخصصی نزد متخصص زنان دارد .

چه هنگامی باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

ما به شما خانم های محترم توصیه می کنیم که در صورت بی نظمی در قاعدگی یا تاخیر مکرر در قاعدگی ،رشد موهای زائد ،دشواری در بارداری یا مشاهده هر کدام از علائم مشکل ساز این سندرم به پزشک متخصص زنان مراجعه نمایید.

درمان تنبلی تخمدان

روش های مختلف تشخیص سندرم تخمدان پلی کیستیک

درست است که تشخیص این سندرم با علائم مشخصه ای قابل انجام می باشد ،ولی یک سری آزمایشات وجود دارند که می توانند این تشخیص را تایید کنند و بیماری های دیگر علائم شما را کنار بگذارند.

آزمایش های خون جهت اندازه گیری هورمون های مردانه مانند DHEA و تستوسترون و همین طور هورمون های گونادوتروپینی (هورمون هایی که در مغز برای کنترل تولید هورمون ها در تخمدان تولید می گردند) استفاده می شوند.مقدار هورمون های تولید شده به وسیله غده تیروئید وغدد فوق کلیوی نیز امکان دارد.جهت کنار گذاشتن دیگر علت ها ی ایجاد کننده علائم بررسی گردند.

درست است که پیدا شدن کیست در تخمدان تشخیص قطعی سنرم تخمدان پلی کیستیک نمی باشد ،بیشتر خانم های دارای کیست ،دچار بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشند.باید این نکته را هم به خاطر داشت که بدون این بیماری نیز وجود کیست در زنان رایج می باشد.روش های مختلف عکس برداری مانند سونوگرافی می تواند به طور مطمئنی نشان دهنده وجود کیست در تخمدان ها باشد.در سونوگرافی از امواج صوتی جهت تولید تصویری از تخمدان ها استفاده می گردد؛ این روش هیچ تششع یا مایع رنگی تزریقی ندارد و بنابراین هیچ ریسکی جهت بیمار در بر ندارد.در بعضی موارد ،به خصوص در صورتی که احتمال وجود تومور تخمدان یا غدد فوق کلیوی وجود داشته باشد ،امکان دارد عکس برداری سیتی اسکن یا ام آر آی تجویز گردد.

روش های درمانی سندرم تخمدان پلی کیستیک

باید بگوییم که قرص های ضد بارداری و دیگر داروها می توانند به تنظیم چرخه قاعدگی و درمان علائم تنبلی تخمدان مانند رشد زائد موها و جوش های پوستی کمک نماید.

داروهای ضد بارداری

مصرف استروژن و پروژسترون ،به صورت روزانه می توانند تعادل هورمونی طبیعی را باز گرداندد ،تخمک گذاری را تنظیم نمایند و علائمی مانند رشد موهای زائد را کاهش دهند و فرد را در برابر ابتلا به سرطان آندومتر (رحم) محافظت نمایند.

کلومیفن سیترات

این دارو را در درمان ناباروری به کار می برند و به خانم های دچار تنبلی تخمدان در باردار شدن کمک می کند.ولی مصرف این دارو ریسک چند قلو زایی را بالا می برد.

متفورمین

این دارو برای درمان دیابت نوع دو مورد استفاده قرار می گیرد و همین طور تنبلی تخمدان را با بهبود میزان انسولین درمان می نماید. مصرف متفورمین همراه با تغییرات در رژیم غذایی و ورزش باعث کاهش وزن،کاهش قند خون و بازگرداندن چرخه قاعدگی طبیعی بهتری به نسبت تنها تغییر رژیم غذایی و انجام ورزش می گردد.

داروهای رفع موهای زائد

درمان هایی نیز برای رهایی از دست موهای زائد یا متوقف سازی رشد آن ها موجود می باشد وکرم وانیکا دارویی می باشد که برای کاهش رشد موهای زائد به کار برده می شود ایزر موهای زائد نیز می تواند برای متوقف سازی رشد موهای زائد شورت وبدن مفید واقع شود.

جراحی:

در صورتی از جراحی برای بهبود باروری استفاده می گردد که دیگر روش های درمانی تاثیری در درمان نداشته باشند سوراخ کردن تخمدان شیوه ای می باشد که سوراخ های کوچکی درون تخمدان به وسیله لیزر یا سوزن نازکی صورت می گیرد تا روند تخمک گذاری فرد به حالت طبیعی خود بازگردد. در صورتی که شما نیز مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشید یا موفق به باردار شدن نمی شوید جهت بررسی و درمان این عارضه می توانید با شماره تماس بگیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط