درمان تایم
درمان تایم
نحوه تخلیه آبسه دندان

درمان آبسه دندان ، تخلیه عفونت دندان ، نحوه تخلیه آبسه لثه ای در خانه

 

 

 

نحوه تخلیه آبسه دندان در خانه , درمان آبسه دندان ، تخلیه عفونت دندان ، نحوه تخلیه آبسه لثه ای در خانه , جراحی آبسه لثه , درمان آبسه دندان کودکان : در این مورد باید بگوییم که در حقیقت عفونت و آبسه دندان و ۀثه ،یک یک عفونت عمیق در دندان و بافت پیرامون آن می باشد .در صورتی که فردی حس کند که دچار آبسه ی دندانی شده است ؛باید هر چه سذیعتر به دندانپزشک مراجعه نماید زیرا چنانچه آبسه درمانی را به موقع درمان نکنند ؛احتمال دارد که عوارض خطرناکی را برای فرد در پی داشته باشدو باعث عفونت خونی و عفونت استخوان فک شده و حتی عفونت به قسمت های دیگر بدن هم انتقال پیدا کند.

نحوه تخلیه آبسه دندان
نحوه تخلیه آبسه دندان

آبسه دندان , آبسه پری آپیکال

در واقع ابسه دندان عفونتی می باشد که از پوسیدگی های کوچک در دندان آغاز می گردد ،و اطراف و نوک ریشه ی دندان را هم درگیر می کند.امکان دارد آبسه دندان ،به دلیل ضربه خوردن و آسیب دیدن یک دندان رخ دهد.آبسه دندان به هر علتی که روی دهد ،از نوک ریشه ی دندان از مکانی به نام محفظه ی پالپ (محفظه داخلی دندان ) آغاز شده و سپس لثه را هم درگیر می کند.لازم به ذکر است که درون محفظه پالپ متشکل از رگ های خونی و رگ های اعصاب می باشد ،پیش از تشکیل آبسه ،سیستم ایمنی بدن و دندان قدرت مقابله با عفونت را از دست می دهد.و در نتیجه باکتری ها پالپ را مورد حمله قرار می دهند و سپس در آنجا رشد کرده و تکثیر می گردند.

سپس با تکثیر باکتری ها عفونت از محفظه ی پالپ خارج شده و به سمت پایین ریشه دندان و استخوان فک حرکت می کنند.و در نتیجه یک توده در فک به وجود می آید ،این توده همان باکتری ها ،عفونت و سلول های خونی مرده می باشند که به آن آبسه گفته می شود.در حقیقت نوعی ورم در ناحیه فک ایجاد می شود.عفونت آبسه زمانی که به این مرحله رسید ،کمی درمان آن دشوار می گردد .و در برخی مواقع نیاز می باشد که دندان کشیده شود.در موارد شدیدتر که عفونت و آبسه دندان دارای شدت بیشتری می باشد ،این عفونت می تواند به سر و گردن هم برسد که در این شرایط نیاز به جراحی های پیچیده تر دارد.

در صورتی که شما نیز گرفتار عفونت و آبسه دندان شدید ؛می توانید با مراجعه به یک کلینیک دندانپزشکی نسبت به درمان آن اقدام کنید. امروزه دندانپزشکان در کلینیک دندانپزشکی با بهره گیری از تکنیک های جدید درمانی و تکنولوژی های نوین آماده ارائه خدمات داندانپزشکی می باشند. دندانپزشک می تواند مشکل آبسه دندان بیمار خود را با استفاده از روش های مختلف درمانی مانند عصب کشی ،تخلیه چرک و عفونت آبسه و یا کشیدن دنان در مواردی که نتوان دندان را نگه داشت ،انجام می دهند .بیمار بعد از انکه به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کرد ،توسط دندانپزشک دهان و دندان های او مورد معاینه قرار می گیرد و سپس بر اساس میزان آبسه بهترین روش درمانی را برای آن انتخاب می کند.لازم به ذکر است که همان گونه که همه ما می دانیم همیشه پیشگیری بهتر از درمان می باشد لذا افراد می توانند با مراجعه منظم و معاینه به وسیله دندانپزشک باتجربه از سلامت دهان و دندان های خود اطمینان حاصل کنند.

 

 

 

آبسه دندان و آبسه لثه (پریودنتال) چه تفاوتی باهم دارند؟

در واقع این دو آبسه از لحاظ منبع آبسه باهم فرق دارند .همچنان که در بالا نیز اشاره داشتیم ،آبسه دندان از محفظه پالپ (منبع داخلی دندان ) آغاز می گردد و در نهایت در پایین ریشه ایجاد می گردد.ولی آبسه ی لثه در کنار ریشه دندان و در یک کیسه لثه ا ی خارج از دندان رشد کرده و بزرگ تر می گردد.در این دو آبسه با توجه به این نکته که منبع عفونت در آن ها با هم فرق دارد ؛لذا این دو آبسه دارای درمان های متفاوتی نیز می باشند.

به چه عللی دندان و لثه دچار عفونت شده و آبسه می کنند؟

علت تشکیل آبسه دندان و لثه می تواند مختلف باشد .ولی معمولا ابسه به علت پوسیدگی بیش از حد دندان به وجود می آید.زمانی که دندان دچار عفونت می شود ،عفونت به صورت عمقی به طرف پایین رفته و به محفظه پالپ می رسد ،و به ریشه دندان نیز گسترش می یابد . و در صورتی که به موقع درمان نگردد ،در نهایت به رگ های خونی و عصبی که در عمق دندان می باشند ،می رسد و باعث ایجاد ورم می گردد.

لازم به ذکر است که علاوه بر پوسیدگی دندان علل مختلف دیگری هم می توانند در ایجاد عفونت و آبسه دندان و لثه موثر باشند که این علل در یر ذکر شده است:

  • ضربه خومردن دندان ،با ضربه دین دندان ،از انجایی که خونرسانی به دندان قطع می شود و در نهایت زمینه جهت رشد آبسه مساعد می گردد.
  • تمیز نکردن دندان و دهان و رعایت نکردن بهداشت دهان ودندان ها هم یکی دیگر از علل تشکیل آبسه و عفونت می باشد.
  • استفاده بیش از حد از غذاها ،نوشیدنی ها ی حاوی قند و نشاسته هم می تواند منجر به ایجاد آبسه شود زیرا کربوهیدرات های موجود در این مواد غذایی زمینه را برای رشد باکتری ها مساعد می کنند و سبب افزایش رشد آن ها می شوند.
  • پر کردن دندان و یا درمان تاج دندان چنانچه به محفظه پالپ برسد سبب به وجود امدن آبسه می گردد.
  • ترومای دندان ،ناشی از تراشیدن دندان و دندان قروچه همی می تواند در ایجاد آبسه دخیل باشد.

 

 

 

آبسه دندان دارای چه علائم و نشانه هایی می باشد؟

  • در این شرایط دندان تغییر رنگ داده و رنگ آن در مقایسه با دندان های کناری کدرتر می شود احتمال دارد که در ابتدا فرد هیچ گونه دردی نداشته باشد.
  • زمان خوردن غذا و یا وارد شدن فشار اندک ،کمی درد حس می شود .آبسه با سرایت به ریشه دندان ،استخوان و لثه فک را درگیر کرده و در نتیجه باعث ایجاد درد می شود.
  • در حقیقت ورمی که در صورت و فک ایجاد می شود ،علامت پیشرفت عفونت می باشد ،در اغلب موارد درد فک موجب به وجود امدن تورم می گردد.
  • بروز ورم و جوش روی لثه ،به این جوش (فیستول تخلیه ) هم می گویند ؛که پر از چرک است و در بیشتر موارد این جوش پاره می شود چرک از ان خارج می گردد.
  • به وجود آمدن طعم و بوی بد در دهان

احتمال دارد که آبسه دندان دارای هیچ درد و علامتی نباشد ،این امر زمانی اتفاق می افتد که دندان توانی احساس محرک خود را از دست داده باشد.اما این مسئله نمی تواند دلیل این باشد که عفونت و آبسه وجود ندارد ،در این حالت هم احتمال دارد که عفونت و آبسه افزایش پیدا کند.لذا مراقبت از دندان ها و مراجعه به دندانپزشک برای پیشگیری و حفظ سلامت دندان ها یک مسئله ضروری می باشد.در پاره ای از اوقات دندان پزشک می تواند از طریق یک رادیوگرافی اشعه ایکس ،آبسه را تشخیص دهد .چنانچه آبسه به موقع تشخیص و درمان نشود ،به احتمال زیادبه دندان های مجاور نیز منتقل خواهد شد.

 

 

 

 

نحوه تشخیص آبسه دندان

دندان پزشکان برای تشخیص آبسه دندان از سه روش زیر استفاده می کنند:

  1. تشخیص آبسه با به کارگیری رادیوگرافی اشعه ی ایکس
  2. معاینه دندان به وسیله دندانپزشک
  3. نشانه هایی که بیمار به دندان پزشک خود گزارش می دهد و پزشک می تواند آبسه را بر اساس آن علائم تشخیص دهد.

 

 

 

 

 

چگونگی درمان آبسه دندان

همچنان چه قبلا اشاره داشتیم ابسه دندان را باید به موقع درمان نمود ،در صورتی که آبسه دندان درمان نشود این مسئله می تواند برای فرد خطرناک و مخرب باشد و به استخوان ها ،دندان ها و راباط های اطراف دندان صدمات و. آسیب های جدی وارد نماید.و در نتیجه سبب کشیده شدن دندان شود.روش درمان آبسه دندان به شدت آبسه بستگی دارد ،دندانپزشکان با رو شهای مختلفی می توانند آبسه دندان را درمان کنند که ما در ادامه این مقاله این روش ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد .تعدادی از این روش ها عبارت می باشند از:

درمان آبسه دندان
درمان آبسه دندان

تخلیه آبسه و عفونت

از جمله متداول ترین روش های درمان آبسه و عفونت در بزرگسالان ، تخلیه آبسه دندان و عفونت می باشد دندانپزشک جهت انجام این کار با احتیاط پوشش پاکت را خراش داده و عفونت را تخلیه می نماید.

جرمگیری دندان و ریشه دندان

در اغلب موارد دندانپزشک پس از تخلیه عفونت ،دندان و ریشه دندان را جرمگیری می نماید ،این امر برای برطرف کردن پلاک و جرم چسبیده به دندان ضروری می باشدو مانع از تشکیل مجدد عفونت و آبسه می شود.

بازیابی هدایت شده بافت لثه

جهت پیشگیری از عفونت دوباره لثه ،پاکت عمقی لثه ای ضروری می باشد.پس از بهبود آبسه ،بازیابی هدایت شده ی ۀثه و یا جراحی استخوان پیشنهاد می گردد.این درمان قطعی چهت ممانعت از بروز ابسه در موارد بعدی می باشد.

جایگزین کردن روکش یا پرشدگی

در صورتی که درمان آبسه دندان در اثر تراکم مواد غذایی در اطراف نواحی که به صورت نامناسب ترمیم شده اند (مانند پر شدگی یا روکش ) اتفاق بیافتد ،امکان دارد که نیاز به ترمیم دوباره دندان باشد.

پیوند استخوان

با توجه به شدت مشکل ،احتمال دارد که نیاز به بازسازی استخوان باشد .جهت انجام این کار از گرافت استخوانی استفاده می گردد.در غیر این صورت نیازمند پایین اوردن سطح استخوان و انجام جراحی جهت تغییر موقعیت لثه ها و از بین بردن پاکت ها می باشد.در برخی مواقع ترکیبی از بازسازی بافت و حذف یا تغییر موقعیت بافت صورت می گیرد.

عصب کشی دندان

در این شرایط دندانپزشک ،فضای داخلی دندان را به طور کامل پاکسازی می کند و پس از عصب کشی ،فضای داخلی دندان را با مواد پر کننده ،پر می نماید.

کشیدن دندان

در برخی مواقع که روش های درمان دیگر جوابگو نمی باشند ،دندانپزشک مجبور می باشد که دندان را بکشد.استفاده از فضا نگه دار و یا پل دندانی ،جهت پیشگیری از حرکت سایر دندان ها و تغییر شکل فک مناسب است.در ضمن انجام این کار سبب می شود که از بروز عفونت های بعدی و انتقال عفونت به دندان های مجاور جلوگیری شود .چنانچه عفونت دارای شدت زیادی نباشد می توان به جای تخلیه آن از آنتی بیوتیک هم استفاده نمود.

 

 

 

 

درمان آبسه دندان کودکان

در صورتی که دندان های شیری کودک آبسه کند ،در این شرایط بهترین گزینه ، کشیدن دندان آبسه کرده می باشد.و هیچ راهی برای نجات دندان شیری وجود ندارد .زیرا در دنان های شیری آبسه دار ،عفونت بیشتر رشد می نماید ،و راهی هم برای تخلیه عفونت دندان وجود ندارد و کشیدن دندان می تواند مفید واقع شود و مانع از انتقال عفونت و ابسه به دندان های مجاور گردد.

با توجه به میزان شدت آبسه می توان از آنتی بیوتیک های خوراکی جهت درمان آبسه دندان استفاده نمود.

آبسه دندان در دوران بارداری

همه ما می دانیم که دوران بارداری ،دوران حساسی برای خانم ها می باشد ،و خانم ها باید در این دوران به بهداشت دهان و دندان های خود اهمیت زیادی بدهند و مواظب عفونت های دهانی و دندانی باشند.خانم ها در این دوران برای ممانعت از پیشرفت عفونت باید به دندانپزشک مراجعه نمایند ،و آبسه را درمان کنند و عفونت را به حداقل ممکن برسانند و مانع از پیشرفت عفونت شوند.لازم به ذکر است که عفونت دندان و لثه در دوران بارداری بسیار خطرناک می باشد و دارای درد است و احتمال دارد که به جنین آسیب وارد کند.

نحوه تخلیه آبسه دندان در خانه ( درمان خانگی آبسه دندان )

افراد حتما باید برای درمان کامل آبسه دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنند .درست است که درمان هایی مانند استفاده از جوش شیرن ،آب نمک گرم ،چای کیسه ای مرطوب و ولرم روی آبسه ی دندان ،مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک ،و دیگر داروهای خانگی می تواند سبب کاهش درد ابسه شود .اما یک روش درمان قطعی به حساب نمی آید .بابراین احتمال پیشروی و رشد آبسه وجود دارد.در صورتی که بسه را به طور کامل درمان نکنیم ،به احتمال زیاد عوارض بسیاری را برای ما در پی خواهد داشت.

پیشگیری از آبسه دندان

همان گونه که بارها در مقاله های پیشین نیز اشاره کرده ایم ،پیشگیری همواره بهتر از درمان می باشد .چهت ممانعت از آبسه دندان و لثه در نخستین مرحله فرد باید بهداشت دهان و دندان خود را کاملا ً مراعات کند .و استفاده منظمی از مسواک و نخ دندان داشته باشد.و همین طور از مواد غذایی که دارای کربوهیدرات زیادی می باشند ،زیاد مصرف نکند.در ضمن فرد باید برای خود یک دندانپزشک مجرب را در نظر گرفته و مرتب به دندان پزشک مراجعه کند ،تا دندانپزشک دندان های او را مورد معاینه قرار دهد و در صورتی که تغییری در دندان های او مشاهده کرد با استفاده از بهترین روش های درمانی مشکل به وجود آمده را برطرف کند تا از بروز مشکلات بعدی مانند پوسیدگی های دندانی و آبسه و عفونت دندان جلوگیری به عمل آید.

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط