درمان تایم
درمان تایم
دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان نشانه چیست ؟

 

 

 

 

دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان نشانه چیست ؟ : امروزه این این دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان بسیار شایع و دیده است ، که در بسیاری از مواقع این دانه های سفید بیخطر و مشکل ساز نیستند . احتمال دارد این دانه ها که روی اندام تناسلی وجود دارند جوشی در اثر آکنه ، کورک مروارید آلت تناسلی و یا برآمدگی هایی به اسم دانه های فوردایس باشند .

در این مقاله ما با کمک متخصص اورولوژی علت وجود دانه های سفید روی آلت تناسلی مردان را بررسی کنیم و به شرح آن بپردازیم و درباره درمان آن نیز با شما صحبت خواهیم کرد . این دانه های سفید ممکن است از بیماری های مقاربتی ایجاد بشوند که نیاز به درمان دارند .

دانه های سفید روی اندام تناسلی مردان

این دانه های سفید ممکن است جوشهای سرسفید در اثر آکنه باشند که بیشتر شایع تر است . این جوش ها در نواحی مختلف بدن که بیشتر در صورت و سینه و کمر دیده می شود ، اما در مواقعی این جوش ها روی آلت تناسلی مردان نیز دیده می شود که در پایه و تنه آلت ایجاد می شودند .

این جوش ها زمانی به وجود می آیند که منافذ پوست به دلایلی چون چربی طبیعی پوست ، عرق ، پوست مرده و … بسته شوند که در اثر این عمل باکتری ها وارد این منافذ پوستی می شوند و قادر هستند که عفونت و برآمدگی های گرد و کوچک سفید رنگی ایجاد کنند. باید بگوییم که به گفته دکتر های پوستی و اورولوژی این جوش ها بی خطر هستند و بیشتر مواقع خود به خود از بین می روند و نگرانی ایجاد نمی کنند.

 

 

 

 

دیگر دانه های سفید روی اندام تناسلی

این جوش ها در بعضی موارد اشتباه تشخیص داده می شوند که فرد فکر می کند این دانه های سفید جوش های سر سفید هستند در حالی که ممکن است اینگونه نباشد . دانه های سفید رنگ همیشه جوش نیستند و علاوه بر جوش ها علت برآمدگی بر روی آلت تناسلی می تواند موراد زیر هم باشد :

کورک مرواریدوار آلت تناسلی

از دیگر عوامل دانه های سفید که بر روی آلت تناسلی ایجاد می شود کورک مرواریدوار الت تناسلی است که به شکل برآمدگی های کوچک و گوشتی دیده می شوند و در دور تا دور سر آلت به وجود می آیند. تا حالا علت این برآمدگی ها هنوز مشخص نشده است ولی به گفته انها این نوع برآمدگی ها هیچ مشکلی به وجود نمی آورند وخطری ندارند و بعد از بلوغ دیده می شود .

دانه های فوردایس

دانه های فوردایس معمولا بر اندام های مختلف بدن ایجاد می شوند که بیشتر روی لب ها و درون لب هستند این دانه ها برآمدگی های کوچک سفید و زرد رنگی هستند و گاهی نیز بر روی سر و تنه آلت تناسلی به وجود می آیند. علت به وجود آمدن این دانه ها غده های چربی می باشند که فولیکول مو ندارند و بیشتر چربی هستند . دانه های فوردایس ممکن است با بیماری های مقاربتی اشتباه گرفته شود در حالی که این دانه ها اصلا ضرری ندارند و نگرانی خاصی را ایجاد نمی کنند .

موی درون رشد

موی درون رشد در صورتی اتفاق می افتد که مو رشد برعکسی داشته باشد و اینکار ممکن است در هر جایی از بدن که در آن مو رشد می کند اتفاق بیافتد حتی شرمگاه انسان ، اگر موی درون رشد در بدن اتفاق افتاد در قسمتی از بدن که اینکار انجام شده است احساس خارش و برآمدگی قرمزی اسجاد می کنند که بیشتر اذیت کننده و دردناک می باشد اما باعث نگرانی و جدی نمی باشد . اکثرا موهای درون رشد خودشان بهبودی پیدا می کنند ولی در بعضی از اوقات عفونت می کنند . فردی که به این امر دچار شده است قادر است قبل از اینکه از کرم های ضد باکتری استفاده کند با استفاده از موچین استریل فولیکول مو را خارج کند.

غده ی تایسون

غده تایسون از عواملی دیگری است که باعث ایجاد دانه های سفید رنگ بر روی آلت تناسلی مردان است که یک غده چربی می باشد که در هر دو طرف فرنولوم می تواند ایجاد شود . ( فرنولوم بافتی کشسانی می باشد که ختنه گاه را به سر آلت تناسلی متصل می کند )

پلاک های پوستی

پلاک های پوستی از دیگر عواملی می باشند که در ایجاد دانه های سفید رنگ بر روی آلت تناسلی تاثیر دارند. که در افراد میان سال اتفاق می افتند و اینها با رشد پوست نرم و کوچک ایجاد می شوند .

مولوسکوم کونتاژیوزوم

این عارضه یک عفونت پوستی می باشد که واگیر دار نیز است و باعث به وجود آمدن خوشه های سفت و کوچک بر روی پوست می شود . این برآمدگی ها دارای یک گودی در وسط هستند که با این خاصیت می توان آن را از دیگر موارد تشخیص داد. این برآمدگی ها می توانند در اطراف و روی آلت تناسلی ایجاد شوند و گاهی نیز باعث خارش هم هستند ، اغلب خود به خود برطرف می شوند ولی در مواقعی خاص باید از ژل و کرم استفاده نمود و نگرانی خاصی ندارد .

لیگن پلانوس

لیگن پلانوس از دیگر عواملی می باشد که دانه های سفید رنگ را بر روی آلت تناسلی به وجود می اورد که نوعی بثورات قرمز و بنفش می باشد که احتملا دارد بر هر نقطه ای از بدن ایجاد شود ، لیگن پلانوس مبتواند با خارش همراه باشد و ناراحت کننده نیز است . این مشکل به درمان کوتاه مدت احتیاج دارد که اکثرا با کرم های استروئیدی قابل حل می باشد .

 

 

 

 

 

 

برآمدگی های ناشی از بیماری های مقاربتی

ولی بعد از عوامل بالا یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده دانه های سفید بیماری های مقاربتی می باشد که درمان نیاز به درمان دارند. از جمله این بیماری ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

زگیل تناسلی

این زگیل در اثر بیماری های مقاربتی به وجود می اید و این کار بعد از مقاربت با شخصی که به ویروس پاپیلومای انسانی مبتلا است به وجود خواهد آمد . این زگیل در تنه ، سر آلت تناسلی و زیر ختنه گاه به وجود می آید که ظاهر آن کوچک ، سفید و گوشتی می باشد که بدون درمان برطرف می شود ولی گاهی به درماتن کوچک نیاز پیدا می کند که آن نیز با استفاده از کرم اسید سالیسیلیک که بافت زگیل را از بین می برد و استفاده از کرایوتراپی که زگیل را منجمد می کند.

سفلیس

سفلیس یکی از بیماری های مقاربتی می باشد که اگر با فرد مبتلا به باکتری تروپونما پالدیم تماس داشته باشیم ایجاد می شود که این بیماری زخم های سفید و قرمز بر روی آلت تناسلی و یا اطراف آن به وجود می آورد. سفلیس برای برطرف شدن به درمان نیاز دارد که باید یک دوره کوتاه از آنتی بیوتیک استفاده شود و یا با یک تزریق این مشکل را برطرف نمایند.

هرپس تناسلی

زخم های سفید و خاکستری بر روی آلت تناسلی و اطراف آن به وسیله هرپس تناسلی ایجاد می شود که این یک بیماری مقاربتی می باشد و این بیماری با تماس با فرد مبتلا به ویروس HSV به وجود می آید .

زخم هایی که در اثر این بیماری مقاربتی ایجاد می شود ناراحت کننده و همراه با خرش می باشند که قابلیت پخش شدن به نواحی دیگر بدن را نیز دارند که با داروهای ضد ویروسی قابل درمان می باشند البته باید بگوییم که ویروس از بین نخواهد رفت .

درمان و درمانهای خانگی

جوش های سر سفیدی که در اثر آکنه به وجود می آیند هیچ علائم خاصی را ندارند و برای سلامتی مشکلی ندارند پس نیازی به درمان نیز ندارند. خود فرد می تواند با رعایت نکاتی از مبتلا شدن به جوشهای سر سفید جلوگیری و یا پیشگیری کند :

  • جوشهای سر سفید را برای جلوگیری از انتشار لمس نکنید .
  • برای متوقف کردن تجمع باکتری ها و چربی ها در آن منطقه می توانید آنجا را مرتب بشویید.
  • از دست زدن و ترکاندن جوش ها پرهیز کنید که باعث ایجاد زخم می شود .
  • از داروهایی که بدون نسخه پزشک وجود دارند استفاده نکنید .

زمان مراجعه به پزشک

اگر فردی که بر روی آلت تناسلی اش برآمدگی وجود دارد که با گذشت زمان برطرف نمی شود و یا در حالت خود پیشرفت می کند آن را باید سریعا با یک پزشک در میان بگذارد شاید مشکلی جدی تر او را تهدید می کند مخصوصا در زمان هایی که شخص فعالیت جنسی دارد. اگر همچین مشکلی را دکتر اورولوژی تشخیص داد از انجام روابط جنسی تا بهبودی کامل خودداری کنید تا بیماری انتقال نیابد .

 

 

 

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط