درمان تایم
درمان تایم
جراحی زانوی ضربدری

جراحی زانوی ضربدری , بهترین جراح زانوی ضربدری

جراحی زانوی ضربدری : بدون شک در طی تردد روزانه با افرادی برخورد کرده اید که زانوهایشان به همدیگر برخورد می کنند و حالت ضربدری دارند . به این عارضه استخوانی که به صورت ژنتیکی اکثر رخ می دهد والگوس یا همان زانوی ضربدری گفته می شود . در زانوی ضربدری مچ پاها به میزان نامتعارفی از همدیگر فاصله دارند و زانو ها به همدیگر چسبیده هستند و تعداد افرادی که به این عارضه دچار هستند زیاد است . در شکل زیر نمونه از زانوی ضربدری را می توانید مشاهده نمایید :

زانوی ضربدری در دوران نوزادی رخ می دهد و وقتی کودک شروع به راه رفتن می کند این حالت را برای حفظ تعادل خود میگیرید البته والدین باید به این موضوع اشراف داشته باشند که در این موقع کودک را به طرز درست راه رفتن عادت دهند . اما اگر حالت ضربدری زانو بعد از دوران راه رفتن همچنان در کودک مشاهده شد هر چه سریع تر باید به یک متخصص ارتوپد ماهر مراجعه کرد که متخصص جراحی زانوی ضربدری است .

جراحی زانوی ضربدری

نکته مهم

توجه داشته باشید که تمامی زانو های ضربدری به یک نوع نیستند و میزان شدت زانوی ضربدری در افراد مختلف فرق می کند . که متخصص ارتوپد با معایناتی که انجام می دهد این میزان را تخمین می زند .

عوامل ایجاد زانوی ضربدری ( والگوس )

باید توجه داشت که در کودکانی که تازه راه رفتن را یاد می گیرند این حالت طبیعی است که با کمک والدین در راه رفتن برطرف می شود . کودکان این حالت را برای حفظ تعادل خود میگیرند. اما اگر بعد از 6 سالگی به بعد همچنان این حالت را داشتند باید به متخصص ارتوپد که تخصص در جراحی زانوی ضربدری نیز دارد مراجعه شود . در زیر برخی از عوامل بروز همچین عارضه ای را بیان می کنیم :

  • تغذیه نامناسب کودک در دوران شیردهی و بعد از آن
  • عفونت استخوان نیز در دوران کودکی می تواند دلیل دفورمیته شدن زانو شود .
  • در برخی از موارد آسیب هایی که به ساق پا وارد می شود نیز موجب بروز برخی اختلالات استخوانی پا می شود .
    عوارض جدی ژنتیکی نیز یکی از عوامل مهم در بروز زانوی ضربدری در برخی از کودکان می شود که تنها چاره آن جراحی زانوی ضربدری تحت نظر متخصص ارتوپد ماهر است .
  • برخی از التهاب های شدید زانو , آرتروز زانو در بزرگسالان نیز امکان ایجاد والگوس زانو را فراهم می کند .
  • چاقی نیز می تواند علت بروز همچین عارضه ای باشد که البته قابل درمان بدون جراحی نیز می باشد .

درمان زانوی ضربدری

زانوی ضربدری می تواند با تشخیص به موقع و تجویز دارویی و رفع کمبود منابع تغدیه برطرف شود . یا در برخی از موارد درمان های ورزشی بهترین جواب را در درمان زانوی ضربدری می دهند .
مواردی مانند عوارض مفصلی ؛ اختلالات تغذیه و سایر عوارض پزشکی نیاز به درمان سریع زانوی ضربدری می باشد .

درمان زانوی ضربدری

درمان با جراحی زانوی ضربدری

در برخی از موارد بسیار حاد زانوی ضربدری که تا زمان های بزرگسالی نیز ادامه دارد . یکی از بهترین روش های درمان آن جراحی زانوی ضربدری می باشد. جراحی زانوی ضربدری در دو صورت موجب درمان می شود :

هدایت رشد زانو

این عمل جراحی که با قراردادن یک صفحه فلزی در زانوی جهت بهبود رشد انجام می شود ؛ هدایت رشد زانو در دوران کودکی و در حال رشد و در طول دوران نوجوانی انجام می شود. در این درمان اصلاح فرم زانو حدودا 12 ماه طول می کشد .

جراحی استئوتومی

در بیشتر موارد در بزرگسالان که دچار زانوی ضربدری هستند از جراحی استئوتومی استفاده می شود .در این روش استخوان پا کلا تحت عمل جراحی قرار گرفته می شود و جهت اصلاح زاویه زانو مجددا شکل داده می شود . این عمل بسیار جدی است و نیاز به بررسی بیشتر دارد و متخصص جراح زانو باید این کار را بعد از انجام معاینات دقیق و اصولی انجام دهد . هدف اصلی از این عمل کاهش درد آرتروز زانو , جلوگیری از ساییدگی و فرسودگی زانو ها و نیز جلوگیری از جراحی مجدد زانو می باشد .

در بیشتر بیماران جراحی زانوی ضربدری نتایج مطلوبی به همراه دارد و تخصص بالای پزشکان ایرانی در امر جراحی ارتوپدی تقریبا تمامی خطرات این جراحی را از بین برده است و هر فردی که دچار چنین عارضه ای است می تواند به یکی از کلینیک های تخصصی ارتوپدی مراجعه کرده و تحت معاینه یکی از متخصصین ماهر جراحی زانوی ضربدری قرار گیرد .

بعد از انجام عمل جراحی بیمار نیاز به تعدادی جلسه فیزیوتراپی دارد که پزشک متخصص ارتوپد تمامی این موارد را به بیمار تجویز خواهد کرد.

بهترین جراح زانوی ضربدری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم با پیشرفت چشمگیر انواع تخصص های پزشکی در زمینه ارتوپدی تقریبا می توان گفت اکثر متخصصین ارتوپد کشور که در کلینیک ها و بیمارستان های معتبر کشور مشغول هستند توانایی تشخیص و در مان انواع مشکلات و اختلالات استخوانی هستند . یکی از موارد شایع در ارتوپدی زانوی ضربدری است که در این حوضه نیز برخی از متخصصین ارتوپد  جهت ارتقای دانش فنی خود اقدام به اخذ مدارک عالی و فوق تخصص در درمان و جراحی زانو کرده اند که جراحی زانوی ضربدری و پرانتزی نیز در این بخش قرار دارد .

بهترین جراح زانوی ضربدری

قصد داریم بهترین جراح زانوی ضربدری را که دارای نمونه فعالیت بالا و تخصص و مهارت بالایی است در این بخش برای شما معرفی کنیم .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط