درمان تایم
درمان تایم
تعویض مفصل لگن در افراد جوان

تعویض مفصل لگن در افراد جوان

آیا جراحی تعویض مفصل لگن در جوان ها امکانپذیر می باشد؟

احتمال دارد که این پرسش برای عده ی زیادی از بیماران مطرح باشد که آیا در سنین جوانی ،می توان عمل جراحی تعویض مفصل لگن یا همان مفصل ران را انجام داد.دلیل شکل گرفتن این پرسش در اذهان عمومی به این خاطر می باشد که پزشکان مردم را تشویق می کنند که جراحی را در سنین بالا انجام دهند.ما در مقاله تلاش داریم تا این مسئله را بیشتر بررسی کنیم.

این مسئله که باید جراحی تعویض مفصل لگن را در سنین بالا انجام داد بر می گردد به سال ها قبل ،از انجایی که در زمان های گذشته نوع طراحی مفاصل مصنوعی به گونه ای بود که عمر زیادی نمی کردند برای همین هم پزشکان سعی می کردند تا این جراحی را برای افراد سالخورده که مقدار زیادی از عمر آن ها باقی نمانده بود انجام دهند.

تعویض مفصل لگن در افراد جوان

پس از چند سال امکان داشت مفصل مصنوعی لق شده یا دچار سایش گردد و در این شرایط لازم بود تا جراحی مجدد تعویض مفصل مصنوعی ران برای بیمار صورت گیرد.لذا مفاصل مصنوعی را بیشتر برای افرادی مورد استفاده قرار می داند که دارای سن بالایی بودند.و اغلب هم به افراد توصیه می کردند تا جراحی را در سنین بالای 50 یا 60 سال انجام دهند.

ولی خوشبختانه در طی یکی دو دهه آخر پیشرفت های زیادی در حیطه تولید مفاصل مصنوعی با دوام و عمر زیاد ،صورت گرفته است. مفاصل مصنوعی جدیدی که به تازگی وارد بازار شده اند با بدن سازگارتر بوده و دیرتر ساییده می گردند .در ضمن در روش های جراحی نیز پیشرفت های زیادی صورت گرفته است.

بنابراین می توان از مطالب ذکر شده در بالا به این نتیجه رسید که در حال حاضر می توان جراحی تعویض مفصل ران را در افرادی که به بلوغ جنسی رسیده اند و رشد استخوانی آن ها به پایان رسیده است ، انجام داد .درست است که این سن در جوامع مختلف اناسنی فرق دارد اما اغلب می توان جراحی را در سنین بالای 18 سال انجام داد.

یک ذهنیت دیگری که در مورد این عمل جراحی وجود دارد این می باشد که افراد بر این باور می باشند که پس از جراحی مفصل لگن فعالیت های فرد محدود می گردد و او دیگر نمی تواند همانند پیش از جراحی فعال باشد.باید بگوییم که این طرز تفکر صحیح نیست .با دارا بودن یک مفصل ران خراب کارایی فرد حتی بیشتر پایین می آید و پس از جرراحی به دلیل برطرف شدن درد ،فعالیت بدنی افزایش یافته و بهتر می گردد.

یک نکته مهم دیگر این می باشد که در سنین بالا ظرفیت های حیاتی فرد کاهش می یابد و بدن دشوارتر عمل جراحی را تحمل می کند.لذا باید به این مسئله نیز دقت شود که به تعویق انداختن عمل جراحی برای سنین بالا احتمال دارد انجام عمل جراحی را با عوارض بیشتری همراه سازد.

بنابراین می توان به این نتیجه رسید که جواب این پرسش که در چه سنی می توان عمل جراحی تعویض مفصل لگن را انجام داد ؟بیشتر ایز اینکه یک پرسش پزشکی باشد به نحوه تفکر فرد وابسته می باشد و هر فردی می تواند با توجه به شرایط زندگی خود به آن جواب دهد.ولی می توان گفت که از لحاظ پزشکی این جراحی می تواند برای هر فردی که رشد استخوانی او به پایان رسیده باشد ،صورت گیرد.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط