درمان تایم
درمان تایم
بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر داخلی و خارجی ,علائم , راه های پیشکری و درمان

همه چیز در مورد بواسیر داخلی و خارجی  : بواسیر داخلی و خارجی یکی بیماری عجیب و نادری نیست و جز بیماری های شایع نشیمنگاه است که ممکن است هر فردی در هر دوره ای از زندگی آن را تجربه کند . مجموعه ای از رگ های وریدی در داخل و اطراف مقعد به دلیل فشار و کشیدگیعلت اصلی این بیماری است . که می تواند منجر به یبوست و یا عادت های غلط در فرد شود .

تاکنون برای درمان بیماری بواسیر 2 روش پیشنهاد شده است . که هر کدام دارای علائم و نشانه های به خصوصی هستند و هر کدام از این ها درمان متفاوتی برای بواسیر است . بیماری بواسیر خود به دو دسته ی بواسیر نوع داخلی و بواسیر خارجی دسته بندی می شود . که هرکدام علائم خاص خود و روش های درمانی خاص خود را دارد . در ادامه ی این مقاله در مورد بواسیر داخلی و خارجی ، علائم و روش های درمانی آن بیشتر صحبت می کنیم .

بواسیر داخلی و خارجی

بواسیر یا هموروئید داخلی چیست؟

بواسیر یا هموروئید داخلی در اثر التهاب رگ های داخلی مقعد و دیواره ی راست روده ایجاد می شود ، و در برخی موارد ممکن است پارگی حاصل شود . بواسیر داخلی از روی ظاهر قابل تشخیص نیست ، چرا که هیچ علامت خاصی ندارد . اما در صورت تورم و التهاب بیش از حد رگ های داخلی مقعد ، امکان مشاهده ی زائده های گوشتی از بیرون مقعد وجود دارد . که در این شرایط بیمار درد زیادی را تحمل می کند و ممکن است دچار خونریزی شود . در مواردی شدت خونریزی به اندازه ای است که ممکن است بیمار دچار کم خونی شود .

علائم و نشانه های بواسیر یا هموروئید داخلی

مشاهده ی خونریزی در هنگام اجابت مزاج به رنگ قرمز روشن و یا مدفوع خونی می تواند زنگ خطری برای بیماری بواسیر یا هموروئید داخلی باشد . خارش و خونریزی مشخصه ی اصلی برای بیماری هموروئید است و لازم به ذکر است که به دلیل کمبود گیرنده های عصبی در داخل کانال مقعد ممکن است بیمار درد زیادی احساس نکند .  اجابت مزاج ناقص و احساس نیاز دوباره به دفع مدفوع از علائم دیگر بیماری هموروئید داخلی است .

تخشیص بواسیر یا هموروئید داخلی

معمولا بواسیر یا هموروئید داخلی نشانه و علامت ظاهری خاصی ندارد و دفع مدفوع خونی ، یا دفع مدفوع با خونریزی بدون درد می تواند نشان از بواسیر داخلی باشد . در بواسیر داخلی ممکن است هیچ گونه برآمدگی و بیرون زدگی در بیرون مقعد مشاهده نشود . تشخیص بیماری بواسیر داخلی تنها با معاینه ی ظاهری مقعد توسط پزشک امکان پذیر نیست و برای تشخیص نیاز به آناسکوپ ، و کولونوسکوپی داخل مقعد و دیواره های راست روده مطرح می باشد .

درمان بواسیر یا هموروئید داخلی

درمان بواسیر یا هموروئید داخلی به شدت و پیشرفت این بیماری بستگی دارد . در مواردی که بیمار درد و خارشی نداشته باشد و تنها دچار مختصری خونریزی شود ، با تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی قابل درمان است . ولی در صورت مشاهده ی خونریزی های شدید بیمار نیاز به درمان های پزشکی دارد .

پزشکان در زمانی نه چندان دور برای درمان بواسیر یا هموروئید داخلی از روش هایی مانند رابربند و یا عمل جراحی استفاده می کردند .ولی امروزه با پیشرفت تکنولوژی از لیزر درمانی برای درمان این بیماری استفاده می شود . لیزر درمانی بواسیر به دلیل سرپائی بودن ، نیازی به بستری و بیهوشی ندارد . این روش برای درمان بواسیر موفقیت آمیز بوده و امکان بازگشت بیماری وجود ندارد .

درمان بواسیر یا هموروئید داخلی

بواسیر یا هموروئید خارجی چیست؟

بواسیر یا هموروئید خارجی شایع ترین نوع بواسیر است که در اثر کشیدگی و التهاب رگ های قسمت بیرونی مقعد رخ می دهد . بواسیر خارجی معمولا به طور گوشت بیرون زده در اطراف مقعد قابل مشاهده است ، به همین دلیل به آن بواسیر خارجی گفته می شود . بواسیر خارجی به علت درد و خارش و مشکل در نشستن ناراحتی و مشکلات بیشتری دارد .و شدت خونریزی در این نوع بواسیر بیشتر است و بیمار بعد از دفع مدفوع می تواند رگه های خونی را مشاهده کند و درد بیشتری احساس می کند .

در مواردی ممکن است برآمدگی های اطراف مقعد ناشی از بواسیر با دست قابل بازکشت به مقعد باشد ، اما در مواردی هم ممکن است این امر امکان پذیر نباشد .که در این صورت بیمار بایستی به پزشک مراجعه کند . چون در این موارد احتمال عفونت و پیشرفت بیماری خیلی زیاد است .

علل به وجود آمدن بواسیر یا هموروئید خارجی

تاکنون علت اصلی برای بیماری بواسیر خارجی مشخص نشده است . بواسیر که به علت تورم رگ های در اطراف مقعد به وجد می آید . و می توان گفت یکی از شایع ترین علت های این بیماری فشار در اجابت مزاج و تکرار در هر بار اجابت مزاج است .علاوه بر مورد ذکر شده ، عوامل دیگری هم ممکن است در بروز بیماری بواسیر خارجی نقش داشته باشند که عبارتند از :

  • کم آب شدن بدن
  • یبوست
  • رژیم غذایی فاقد فیبر
  • بی تحرکی
  • استرس
  • اسهال
  • ایستاده قرار گرفتن یا نشستن به مدت طولانی
  • استفاده از نوشیدنی های الکلی
  • اضافه وزن داشتن
  • زایمان طبیعی سخت
  • بارداری
  • اجابت مزاج طولانی

تشخیص بواسیر یا هموروئید ترومبوزه

بواسیر یکی از بیماری های شایع است که علائم و نشانه هایی دارد که در صورت مشاهده ی آن ها باید به پزشک مراجعه کرد .بیماری بواسیردر صورت تشخیص به موقع کمک زیادی به بیمار خواهد کرد ، این بیماری که نتیجه ی التهاب و کشیدگی بیش از اندازه ی عروق خونی اطراف مقعد و لخته های خونی اطراف آن است . این لخته های خونی معمولا دارای رنگ تیره هستند و می توان آن ها را به صورت توده هایی در اطراف مقعد مشاهده کرد . بواسیر خارجی معمولا با درد زیادی همراه است . این درد در هنگام نشستن و اجابت مزاج شدت بیشتری دارد . خونریزی و خارش هم جزو علائم موروئید ترومبوزه می باشد . شدت بواسیر در افراد متفاوت است . اگر شما هرکدام از علائم را مشاهده کردید برای اطمینان و تشخیص می توانید به پزشک مراجعه کنید و پزشک با معاینه ی ظاهری مقعد می تواند این بیماری را تشخیص دهد .

پیشگیری از ابتلا به هموروئید خارجی

بیماری بواسیر علت های مختلفی دارد . برخی از این علل غیر قابل پیشگیری هستند ولی در بیشتر موارد علت ابتلا به بیماری بواسیر خارجی ناشی از رفتارهای غلط در زندگی روزمره است . از این رو پزشکان معتقد هستند که با رعایت یکسری از موارد می توان از ابتلا به هموروئید خارجی پیشگیری کرد . برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری می توانید موارد زیر را رعایت کنید الی :

  • روزانه به میزان 8 الی 9 لیوان آب بنوشید .
  • استفاده از مواد غذایی سرشار از فیبر شامل میوه ها و سبزیجات تازه بسیار موثر است .
  • در طول روز ورزش کنید و تحرک کافی داشته باشید .
  • از به تعویق انداختن دستشویی خودداری کرده و به موقع دستشویی بروید .
  • از مصرف نوشیدنی های الکلی جدا پرهیز کنید .
  • اگر به یبوست و یا اسهال مبتلا شدید به موقع درمان کنید .
  • به مدت طولانی از نشستن و ایستادن پرهیز کنید .
  • به مدت طولانی در دستشویی ننشینید و زور نزنید .

درمان بواسیر یا هموروئید خارجی

برای درمان بواسیر یا هموروئید روش های درمانی مختلفی وجود دارد که هر کدام از این روش ها بسته به شدت بواسیر می تواند موثر باشد . بواسیر در صورت تشخیص زود هنگام نیازی به جراحی ندارد و با درمان خانگی می توان به نتیجه ی مطلوبی رسید . چرا که در مراحل اولیه این بیماری شدت درد و خونریزی کمتر می باشد و به راحتی قابل درمان است . ولی در صورتی که بواسیر شدید باشد و بیمار وضع وخیم تری داشته باشد ، نیاز به درمان و رسیدگی توسط پزشک دارد .و روش درمان خانگی بواسیر در این موارد پاسخ گو نیست .

درمان بواسیر یا هموروئید خارجی

در زمانی نه چندان دور پزشکان در موارد جدی بواسیر از روش عمل جراحی بواسیر یا هموروئید برای درمن بهره می گرفتند . اما امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در زمینه ی لیزر درمانی بواسیر ، امکان درمان این بیماری با این روش فراهم شده است . درمان بواسیر با لیزر بسیار موفقیت آمیز بوده و امکان برگشت بیماری وجود ندارد . مزیت دیگری که روش لیزر درمانی بواسیر در مقایسه با عمل جراحی بواسیر دارد این است که این روش کاملا سرپائی بوده و نیازی به بیهوشی و بستری شدن ندارد و دوران نقاهت کوتاه مدتی دارد .

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط